Prema podacima s vozačkih kartica, vozač i suvozač do trenutka prometne nesreće nisu bili ni u kakvom prekršaju...
Tahograf poljskog autobusa uništen je u nesreći i nakon što je
ovlašteni tehničar iz njega pokušao izvući podatke oni se nisu
mogli očitati, doznaje ekskluzivno
Jutarnji list.
Što bi to konkretno moglo značiti, pitali smo dipl. ing.
strojarstva Zorana Kalauza, izvršnog direktora tvrtke
Tahograf d.o.o. iz Svete Nedelje.
– To znači da se neće moći utvrditi kojom brzinom je vozio u
trenutku nesreće premda bi ista trebala biti 100 km/h. Međutim, u
tahografu su se nalazile dvije digitalne vozačke kartice (vozačka
i suvozačka) što upućuje na to da je poljski prijevoznik korektno
angažirao dva vozača za ovako dalek put (jedan vozač ne bi po
propisima mogao samostalno odraditi ovakvo dugo putovanje od
Poljske do Međugorja). Prema podacima s vozačkih kartica, vozač i
suvozač do trenutka prometne nesreće nisu bili ni u kakvom
prekršaju po pitanju radnih aktivnosti i korektno su se
zamijenili nakon određenog broja sati vožnje – kaže Kalauz.
Tahograf zapisuje sve aktivnosti i poštuje li vozač pravila koja
vrijede na području EU, ali su, nažalost, česte i manipulacije
tahografom. O tome što je tahograf i kako radi inženjer Kalauz
pojašnjava.
– Tahograf je centralni mjeriteljski instrument u vozilu i svaki
profesionalni vozač mora biti jako dobro upoznat s njegovim
radom. Sam instrument zapisuje sve vozačke aktivnosti vozača koji
upravlja vozilom, ali i eventualnog suvozača ako je isti prisutan
u vozilu za vrijeme vožnje. Ovi zapisi se odvijaju na način da
svaki profesionalni vozač ima svoju vlastitu digitalnu vozačku
karticu. Radi se o dokumentu koji je osobno vlasništvo svakog
vozača, izgleda poput naše osobne karte, vrijedi pet godina, a
svaki vozač ju je dužan umetnuti u (digitalni) tahograf na
početku svoje smjene/vožnje. Sve njegove aktivnosti tahograf
zapisuje u svoju internu memoriju, ali i na memoriju same
kartice. Profesionalni vozači, prilikom redovnih kontrola na
cesti, mogu biti kontrolirani ne samo za tekuće radne aktivnosti
koje su se dogodile za vrijeme i neposredno prije same kontrole,
nego policija i prometna inspekcija imaju pravo kontrolirati sve
njegove aktivnosti u prethodnih 28 kalendarskih dana. Sve
aktivnosti vozača moraju biti zapisane na vozačkoj kartici – pa
čak i one kada je vozač bio slobodan, kada je doma sa svojom
obitelji na nekom tjednom odmoru. Uočavanjem bilo kojeg
prekršaja, vozač (ali i tvrtka i odgovorna osoba u tvrtki)
podliježe vrlo strogim financijskim sankcijama. Usprkos tome, u
trci za zaradom, nije neuobičajeno zateći stranog ili domaćeg
vozača/prijevoznika u kršenju ovih pravila ili čak s
manipuliranim tahografom koji ne zapisuje (ili pogrešno zapisuje)
pojedine vozačke aktivnosti – pojašnjava inženjer Kalauz.
O tome kako se sprečavaju manipulacije kaže:
– Kako bi se što je više moguće smanjila mogućnost manipulacije s
tahografom, odnosno kako bi se periodično povjerila ispravnost
njegova rada, po pravilima EU je propisano da se provjera
ispravnosti rada tahografa mora obavljati najmanje svake dvije
godine u ovlaštenim radionicama za tahografe. Radionice su dužne
pri svakoj periodičnoj provjeri tahografa osim same zakonske
kalibracije tahografa provjeriti i postojanje eventualnih uređaja
za manipulaciju rada s tahografom te iste skinuti s vozila i
prijaviti slučaj nadležnim institucijama. Kod nas je za ovaj
posao nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture –
rekao je Zorana Kalauza za
Jutarnji list.