– Nikad nisam bio pretplatnik tog teleoperatera, ali u veljači prošle godine dobio sam obavijest kako sam im dužan oko 24 tisuće kuna – započeo je svoju priču V.K. (podaci poznati redakciji), koji je prije godinu dana bio žrtva tzv. telekomunikacijske prevare.
– Nisam znao o čemu je riječ, tako da sam odmah zvao tu agenciju i teleoperatera. Rečeno mi je kako su na moje ime, putem on-line ugovora, otvorena dva pretplatnička računa i da moram podmiriti dugovanje ukoliko ne želim da mi ‘sjednu’ na račun. Adresa, Varaždinska ulica 10 i 110, na koju su stizali računi, ne postoji. Sve sam prijavio policiji, ali sam puna četiri mjeseca, uglavnom sam, vodio borbu s agencijom i teleoperaterom – nastavio je.
– Netko je iskoristio moj OIB i podatke, a najgore je što se nemate za što ‘uhvatiti. Ugovor nemate, niste krivi, a zapravo jeste. Računi su stizali na nepostojeću adresu, tako da nisam znao da se netko okoristio mojim podacima. Stotinjak mailova, poziva i žalbi uputio sam na adrese operatera i agencije, objasnio situaciju, ali to je bilo kao da sam u začaranom krugu. ‘Razumijemo, ali vi i dalje imate nepodmireno dugovanje’, glasila je rečenica koju sam stalno slušao. Nakon četiri mjeseca pisanja žalbi i rješavanja problema, ipak sam dokazao kako je riječ o prijevari te nisam trebao platiti taj iznos. Identitet počinitelja nisam saznao, policija me nikad nije kontaktirala. Osim utrošenog vremena, sve me to koštalo jako puno živaca – zaključio je.
V.K. nije jedina žrtva telekomunikacijske prijevare. Prema statistici PU varaždinske zaprimljeno je ukupno 59 kaznenih prijava protiv nepoznatih počinitelja radi sklapanja ukupno 75 pretplatničkih brojeva, sve s istim teleoperaterom.
– Kada postoje sumnje na počinjenje kaznenog djela, oštećene osobe podnose kaznenu prijavu protiv nepoznatog počinitelja. Prijava se dostavi nadležnom državnom odvjetništvu te se putem policijskih mjera i radnji, dakle, putem obavijesnih razgovora, provjera putem telefonskih operatera i slično, radi na utvrđivanju počinitelja, koji se po pronalasku kazneno prijavljuju nadležnom državnom odvjetništvu. Prošle godine, dakle, 2015., nisu utvrđeni počinitelji kaznenih djela, iako su i dalje u tijeku kriminalistička istraživanja, dok je tijekom 2014. godine razriješeno 136 takvih kaznenih slučajeva – odgovorili su nam na upit iz PU.
Što učiniti u slučaju ukoliko sumnjate da je netko zloupotrijebio vaše osobne podatke, upitali smo Sanju Keretić iz udruge Varaždinski potrošač.
– Najprije je potrebno sve prijaviti policiji te pisanim putem obavijestiti operatera – davatelja usluge. Važno je u tom slučaju svaki račun, ukoliko stigne na vašu adresu, pisanim putem osporiti kod teleoperatera kako ne bi došlo do ovrhe. I dakako, građani bi trebali pripaziti kome daju svoje osobne podatke, kako se ne bi našli u neželjenoj situaciji – savjet je Sanje Keretić.