Postoji na Facebooku nekoliko prosvjetarskih grupa u kojima su članovi samo i jedino prosvjetari i kojima te virtualne oaze služe kao ispušni ventil. Tu se jedni drugima jadaju, traže savjete, razglabaju o (ne)pravdi, zakonima, pravilnicima, ali i o biserima s kojima se susreću u svakodnevnom radu. Naravno, u tim grupama postoje i ‘špijuni’, kako su ih kolege nazvali, ‘ravnateljevi dočmarnici’, koji ništa ne pišu, ali zato pozorno čitaju i screenshotaju ravnateljima sumnjive postove kolega. Fuj, jel’ da?
E, u jednoj od tih grupa, kako bi sami sebi razvedrili tmurnu svakodnevicu, poveli su nedavno prosvjetari ‘svih uzrasta’, od razrednonastavnih učitelja do srednjoškolskih profesora, raspravu o učeničkim biserima, lapsusima, neznanju, nazovite to kako hoćete.
Svi, ali svi prosvjetari, svi koji rade s djecom, ne jednom su se susreli s nekim od dječjih bisera, lapsusa, bedastoćom izvaljenom iz neznanja. I svi, ali svi se kunu sami sebi da će voditi bilježnice tih bisera. No, u moru obvezne administracije rijetko kome se još da i zapisivati gluposti koje čuju, pogotovo ako su one rezultat neznanja.
Hrvatski jezik imaju svi razredi od prvog osnovne do četvrtog srednje, ima tu i jezika i književnosti, stoga je to bogato gnijezdo za gniježđenje bisera.
Deklinacija ili sklonidba je jedno od omiljelih izvora bisera. Pa se tako promjena riječi po padežima naziva PADEŽIRANJE. Drugi će pak učenik tvrditi da se naziva DEKLARACIJA, a treći DEMOKRACIJA.
Uz sveprihvaćeni novi padež koruptiv (komu? koliko?), može se naći i ovakva tvrdnja: ‘Koji padež ogovara na pitanje komu, čemu? Pluskvamperfekt!’
U prvom razredu osnovne škole susrećemo se s uskličnim, upitnim i TOČKASTIM rečenicama.
Često se preimenuje književnike: Dante Alegorija, Luko Puteljak, Luko Spaljetak i Vladimir Nadzor, dok crtač stripova postaje striper. Najpoznatiji hrvatski preporoditelj je Ljudevit Gej.
Tenu nije napisao Kozarac već Slavonske lole. Tadijanovićevo rodno mjesto zove se Harfa.
U analizi lektire nađe se i ovakvo što: ‘I onda je pisac završio u zatvoru jer je ubio mačka.’ Na pitanje je li učenica sigurna da je tako, odgovor je bio: ‘Da, ubio je mačka jer je bolovao od delirijuma tresensa.’
Kod jesnih i niječnih rečenica događaju se neka nova pravila. Kaže učenik jesnu rečenicu: ‘Ja lovim ribe.’ Kaže učitelj: ‘Preobliči ovu rečenicu u niječnu.’ Kaže učenik: ‘Ribe love mene.’
Dante od naših učenika dobiva Nobelovu nagradu samo tako. On je čak jedan od istaknutih nobelovaca.
Sinjska alka bez nekog problema postaje Svinjska alka.
Komedija konverzacije pretvara se u komediju konzervacije.
Sigurno su svi čuli za Shakespeareovu tragediju ‘Homer’.
Stanovnici raznih dijelova lijepe naše dobivaju redovno nove nazive: stanovnik Međimurja je Međimurjak, stanovnik Zagorja je Zagor, stanovnica Slavonije – Slavenkinja, stanovnik Dalmacije – Dalmajac, a Like – Likčanin. Stanovnik i stanovnica Dugog Sela su Seljak i Seljanka. A pjeva se dalmacijska pjesma i slavonobrodci žive u Slavonskom Brodu. U Zagrebu žive Zagrebanci. Nisu pošteđeni ni drugi narodi. Tako su stanovnici Turske Turisti, Kube Kubci, Finske Finjani. Područje uz rijeku Kupu je Kupana, a uz Savu Savana.
Pročitana pjesma nerijetko pripada književnom rodu – ženskom. Pjesma Pobratimstvo lica u svemiru u učeničkim ustima dobiva naslov: Popratim svoje lice u svemiru. Autor pjesme Lidiji rimski je pjesnik – Kuracije.
Biografija je pjesničko djelo o prirodi, a Biblija pripada mongolskoj književnosti.
Glagoli po vidu su vidljivi i nevidljivi.
Množina imenice vatra je požar.
Slijede citati iz sastavka. O jeseni: ‘Jesen je stigla na bijelom konju vrancu.’ O majci: ‘Poznam jednu siromašnu majku koja nije imala djece…’ Slobodne teme: ‘…u svojoj je sobi sjedio sam i ŠETAO gore dolje…’, ‘…more je zaudaralo u krmaču broda…’
I za kraj bisera iz hrvatskog jezika, jedna integracija kemije i hrvatskog: ‘Prijelaz joda iz čvrstog u plinovito agregacijsko stanje zove se SIBILARIZACIJA.’
Ostali predmeti
Što je moral? ‘Pa, profesore moj, to vam je ono sto se mora i nema druge.’
U kakvom su odnosu pravac i kružnica na slici? ‘U prijateljskom.’
Najpoznatiji francuski apsolutni vladar je Luj Iksiv (Luj XIV.), a Napoleon je prognan na Goli otok. Zanimljivo je da je Napoleona na Goli otok prognao učenik 3. razreda srednje škole.
Geografija: Što su potresi? ‘Katastrofe.’ OK, jesu, ali mislim da profesor ipak nije tražio taj odgovor.
Pa ako je poluotok ‘pola otoka’, onda su i Mjesečeve mijene: mlađak, prva četvrt, UŠTIPAK i zadnja četvrt.
‘Ako je kalif na čelu države, kako se zove takva država?’ Učenik: ‘Kalifornija!’
Osobu koja pretjerano konzumira alkohol nazivamo ‘pijanist’. A leteći sisavac je ‘anđeo’.
Učenici nam stanovništvo po spolu dijele na spolno i nespolno, matematički poučak nazivaju po starogrčkom matematičaru: Kolumbov!
Ovo je mali repetitorij bisera od prvog osnovne sve do usta maturanata. Najsjajnije bisere ostavih za kraj.
Pita učiteljica iz Glazbene kulture učenika što je # (i pokazuje na note), a odgovara on kao iz topa: ‘PA HASHTAG’.
Malo iz gospodarstva Afrike.
Pitanje: Što se uzgaja na afričkim plantažama?
Odgovor: Šljiva.
Pitanje: Kakva šljiva, to je kod nas!
Objašnjenje: Pa afrička!
I napokon, pitanje svih vremena: ‘Zašto, nastavnice, sve kod vas mora bit po PMS-u?’
P.S.
Samo da vam šapnem: ‘Atentat na Stjepana Radića izvršio je Čačić’.