Zvuči nemoguće, ali - Županija ima gotovu studiju.
Autobusni prijevoz na području Varaždinske županije ima svoje mane, a jedna od glavnih je nesinkroniziranost voznih redova. Kako se čini, tome bi uskoro trebao doći kraj. Naime, Varaždinska županija naručila je izradu idejnog rješenja za novu mrežu linija koja će imati integrirani vozni red i koja će imati bolje rutirane linije od postojećih. Nakon provedenih istraživanja, novu mrežu s voznim redom izradio je Odjel za logistiku i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever. O tome kako izgleda postojeći sustav i kako bi trebao izgledati budući govorio je Ante Klečina prošloga tjedna na sjednici Savjeta za sigurnost prometa na cestama Varaždinske županije.
Iz grafikona i tablica koje je Klečina pokazao jasno je bilo da su linije neadekvatno povezane odnosno da većim dijelom dana nisu povezane. To je ono što je svatko mogao osjetiti na svojoj koži ako je ikada pokušao putovati s jednog kraja županije na drugi.
– Postojeći sustav nema integrirani vozni red odnosno vozni redovi nisu sinkronizirani. Tako između većine linija nije moguće predsjedati u većim čvorovima. To znači malu dostupnost i nemogućnost putovanja između naprimjer Ivanca i Ludbrega ili između Cestice i Novog Marofa i slično – iznio je Klečina.
Kaže da je nedjeljom još gore.
– Nedjeljom uopće nema županijskog linijskog prijevoza. Ako živite u naselju izvan grada, nedjeljom vam djeca ne mogu ići na utakmice, ne mogu ići u grad, ne mogu ništa – iznio je Klečina primjere nekih problema vezanih uz vozni red.
Automobilom putuje 70 posto građana
Radeći na ovome projektu, stručnjaci sa Sveučilišta Sjever proveli su nekoliko anketa vezano uz prometne navike građana.
– Rezultati su pokazali da 70 posto ljudi putuje automobilom. Relativno je velik udio putovanja autobusom i sada. No tu je uključen poseban linijski prijevoz za zone, tako prividno imamo relativno veliki udio putovanja autobusom, ali u praksi postoji veliki problem povezivanja i dostupnosti – pokazao je brojke Klečina.
Samo 5 posto ljudi ne bi koristili nikakav javni prijevoz
Anketa je pokazala da postoji potencijal da se javni prijevoz još više koristi.
– Kad bi postojao integrirani sustav gdje je moguće doći u bilo koji dio županije te imati dobre veze, polaske svakih 60 minuta, ljudi bi takav sustav koristili. Samo 5 posto ljudi izrijekom je reklo da ne bi koristili javni prijevoz – naglasio je Klečina.
Čak 19 posto građana ne bi uopće koristilo automobil
No, dodao je odmah, to ne znači da bi svi odmah pohitali na autobuse i vlakove.
– To se neće odmah dogoditi, ali mi da pomaknemo u tom modalnom omjeru 5 ili 10 postotnih poena na stranu javnog prijevoza, značajno smo pomogli rasterećenju parkirnih mjesta i nekih točaka u županiji, to je već velika stvar – napominje stručnjak sa Sveučilišta Sjever. I odmah dodaje jedan važan podatak iz ankete – čak 19 posto ispitanika reklo je da bi u takvom slučaju koristilo samo javni prijevoz, ne bi uopće koristili automobil.
Presjedanje unutar 15 minuta
Novi sustav predviđa da ni u jednom čvoru nije potrebno čekati više od 15 minuta za presjedanje, između bilo koje linije za bilo koji polazak. Također, polasci na svim linijama su svakih 120 minuta, s mogućnošću povećanja frekvencije na svakih 60 minuta.
– Takav sustav omogućit će putovanja diljem županije tijekom cijelog dana. Time će povećati dostupnost većine naselja i kvalitetu života gotovo svih stanovnika županije – naglašava Ante Klečina.
Idući korak – integracija sa željeznicom
Ovaj sustav moguće je integrirati i sa željezničkim putničkim prijevozom. U ovome trenutku ni željeznički vozni red sam po sebi nije sinkroniziran. Sinkroniziranje vlakova s autobusima tako bi trebao biti idući korak prema pravom integriranom prijevozu putnika. Klečina o tome kaže:
– Uvjet je da se za željeznicu isplanira integrirani taktni vozni red. To znači da bi polasci bili naprimjer svakih 120 ili svakih 60 minuta u svim smjerovima. Također, moguća je i integracija s gradskim prijevozom u gradu Varaždinu.
Prijevoznici sada sami određuju vozne redove i tarife
Postojeći sustav županijskog linijskog prijevoza autobusima funkcionira po principu prijevoznih dozvola. To znači da prijevoznici sami na komercijalnoj osnovi određuju vozne redove i tarife. To bi se sada promijenilo. Novi sustav planira se ugovoriti putem ugovora o javnoj usluzi. To, nije nevažno, nalaže Uredba Europske unije (broj 1370/2007). To je dokumenti koji regulira ugovaranje i sufinanciranje javnog prijevoza u čitavoj Europskoj uniji.
Klečina objašnjava da bi sada Varaždinska županija putem natječaja izabrala prijevoznike. No Županija preuzima upravljanje sustavom javnog prijevoza, ona određuje linije i vozne redove te prati izvršenje. Moguće su i promjene linija i voznih redova prema potrebi.
Sufinanciranje novog sustava
U postojećem sustavu Republika Hrvatska sufinancira prijevoz učenika srednjih škola sa 75 posto cijene mjesečne karte. Svaki učenik plaća 13 eura mjesečno, a ostatak pokriva Varaždinska županija.
– To je sve financiranje što se slijeva u sustav, no takvo sufinanciranje nije u skladu s Uredbom EU 1370/2007 – upozorava Klečina i dodaje: – Ta uredba dozvoljava sufinanciranje javnog prijevoza putnika samo ako je isti ugovoren putem ugovora o javnoj usluzi. Također, sufinanciranja za ostale kategorije stanovništva trenutno nema.
U novome sustavu i dalje bi bilo moguće ostvariti sufinanciranje iz državnog proračuna, napominje. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sufinancira sustave koji su ugovoreni putem ugovora o javnoj usluzi u visini do 75 posto ukupnih troškova sustava.
Prvi korak je napravljen
Izrada ove studije i prijedlog nove mreže linija i novog voznog reda predstavlja prvi, iznimno važan i nužan korak prema zaista funkcionalnom javnom prijevozu. Sada su na redu ostali koraci, a to su raspisivanje natječaja za prijevoznike, osiguravanje sufinanciranje, planiranje županijskog proračuna… Žitelji Varaždinske županije, ako je suditi po prezentiranoj studiji, uskoro bi mogli imati zaista funkcionalan javni autobusni prijevoz.