INTERVJU

Špancirfest je iza ugla, a mi smo s glavnom i odgovornom popričali o Baby Lasagni, velikim inozemnim imenima, cijenama…

Festival dobrih emocija je pred nama.

Manje od tjedan dana dijeli nas od 26. po redu Špancirfesta. U petak, 23. kolovoza, Varaždin će ponovo promijeniti svoje lice i od jednog mirnog, ponekad i dosadnog gradića, postat će grad-pozornica koja već 26 godina mami kako domaće, tako i strane turiste.

Program je, kao što smo već naviknuli, i više no bogat. I dok mi posjetitelji izvana dolazimo na gotovo i uživamo u onome što nam najviše odgovara, arhitekti projekta zvanog Špancirfest imaju drugačiji, dublji uvid u cijeli proces stvaranja festivala.

Stoga smo popričali s direktoricom Turističke zajednice grada Varaždina Jelenom Toth o predstojećem Špancirfestu i pokušali saznati neke stvari koje na prvu nisu vidljive.

Dani nas dijele od početka 26. Špancirfesta. Kako teku pripreme?

Sve je spremno za početak 26. Špancirfesta, ostali su samo detalji na kojima ovih dana intenzivno radimo kako bi i ovogodišnje izdanje festivala organizacijski bilo na najvišem nivou. Organizacija tako velike manifestacije koja traje 10 dana i donosi preko 500 programa zahtjeva koordinaciju brojnih službi i usklađivanje brojnih aktivnosti, od tehničke produkcije, logistike do sigurnosti i naravno samog programa i njegovih izvođača. Sve ide prema planu, a uzbuđenje raste kako se bližimo početku festivala koji će, uvjereni smo, i ove godine opravdati očekivanja posjetitelja i pružiti im bezbroj doživljaja.

Varaždin ponosno nosi titulu ‘grad glazbe’. Kako je to utjecalo na glazbeni dio Špancirfesta?

Ponosni smo na titulu UNESCO-vog grada glazbe, tim više što smo prvi i trenutno jedini grad u Hrvatskoj koji se njome može pohvaliti. S obzirom na to da je ovo prvi Špancirfest kako Varaždin nosi tu titulu, ona nas je motivirala da glazba bude još zastupljenija u gotovo svim festivalskim zonama. Glazbeni program važan je segment Špancirfesta i kompletnom programu daje još veću atraktivnost. Ovogodišnji glazbeni program donosi više od 200 sadržaja i glazba će odzvanjati iz svakog kutka varaždinske povijesne jezgre, s ulica i trgova i naravno s dvije velike i nekoliko manjih pozornica. Osim dobro poznatih izvođača ovogodišnjeg Špancirfesta, tu su i naši Heroji ulica, Glazbena Klinika sa svojim radionicama za početnike, glazbena kamperica, sjajan Retro & World Music program, brojni DJ-evi, a poseban naglasak na glazbu stavljen je i u ovogodišnjem uličnom programu koji donosi izvrsnu glazbeno-scensku priču. Posjetitelje tako očekuju atraktivni glazbeni performansi pojedinaca, ali i renomiranih orkestara od kojih neki prvi put gostuju u Hrvatskoj. Oni će predstaviti zanimljive mehaničke uređaje za reprodukciju zvuka, neuobičajene instrumente, vještinu muziciranja s više instrumenata istovremeno, pa čak i vozeći se na biciklu, ali i različite načine interpretiranja glazbe.

Prvo glazbeno ime ovogodišnjeg Špancirfesta svakako je Baby Lasagna. Kako je započela ta priča, kad je donijeta odluka da se baš on odabere kao prvo glazbeno ime?

Kao i svi, Baby Lasagnu smo zapazili na Dori, svidio nam se njegov nastup i pjesma koja je kasnije zaludjela Europu, ali i cijela priča oko njega kako je jedan skroman dečko koji do jučer nije bio poznat široj javnosti, od rezerve s klupe došao do pobjede i postao naš predstavnik na Euroviziji. Uz sve to ostao je i dalje skroman i prizeman, potpuno posvećen glazbi i želji za stvaranjem, što su pokazali svi njegovi javni nastupi. Dodatni poticaj da ga angažiramo dao nam je i naš suradnik s kojim radimo booking izvođača a koji nam je skrenuo pozornost na njega. Reagirali smo na vrijeme, potvrdili smo ga par dana nakon Dore, a odličan nastup i plasman na Eurosongu, rasprodani koncerti, najavljena europska turneja, u konačnici i interes za njegov varaždinski koncert, samo su potvrda da nismo pogriješili u odabiru.

Dio javnost kritičan je prema takvoj odluci. Smatraju da miljenik nacije Baby Lasagna nije dovoljno jako ime da zamijeni velika inozemna imena poput Franza Ferdinanda, Manu Chaoa ili Flogging Molly. Kako vi gledate na tu situaciju?

Razumijem da su očekivanja publike velika kad su u pitanju glazbeni programi i poznata inozemna imena i njihovi nastupi na Špancirfestu. Razumijem i da prosječnog posjetitelja ne zanimaju organizacijski izazovi kao i što sve treba osigurati i koje preduvjete zadovoljiti da bi se moglo uopće razmišljati o nastupu velikog inozemnog imena. Međutim, smatram da bi prije kritiziranja trebalo ipak malo promisliti, sagledati širu sliku i saslušati i onu drugu stranu, kao i argumente i onda donijeti stav i iznositi argumentiranu kritiku. Kada kao organizacijski tim raspravljamo oko koncepta Špancirfesta, njegovih dugoročnih ciljeva i njegovoj održivosti, najviše rasprave vodi se upravo oko glazbenog programa na glavnoj pozornici i nastupa velikih inozemnih imena. U trenutku kada su cijene “podivljale” pa tako i honorari izvođača, a troškovi organizacije značajno porasli, teško se može organizirati gostovanje svjetske zvijezde i da je ulaz na koncert besplatan. Uz to, Špancirfest nije glazbeni festival i koncerti su samo dodatak koji ga oplemenjuju, on je prije svega ulični festival s 500 različitih programa i budžet festivala treba ravnopravno raspodijeliti da ni jedan njegov segment ne pati. Upravo je iz tog, financijskog razloga, najveći izazov uskladiti želje i mogućnosti. Trudimo se stoga pronaći ravnotežu između atraktivnih glazbenih imena koja odgovaraju renomeu i profilu festivala i da su unutar našeg budžeta, a da pritom imamo mogućnosti razvijati i ostale segmente festivala. Konkretno, za ovogodišnji smo Špancirfest pregovarali s nekoliko inozemnih izvođača, no njihovi su financijski zahtjevi bili izvan naših mogućnosti i planiranog budžeta. I kada će se ponovno pružiti prilika da unutar planiranog budžeta ugostimo svjetsko ime, priliku ćemo sigurno ugrabiti. Mislim da je ovogodišnji glazbeni program Špancirfesta kvalitetan i raznolik i da će pokriti različite glazbene ukuse, a što je također važno, posjetitelji će moći uz vrhunsku produkciju uživati u čak 10 koncerata na glavnoj pozornici – besplatno. No, svjesni smo i da će kritika i nezadovoljstva uvijek biti, jer jednostavno nemoguće je zadovoljiti baš svačiji ukus.

Hoće li Stari grad biti dovoljno velik za sve ljubitelje Baby Lasagne?

Od kada smo objavili datum koncerta, vlada velik interes za njegov nastup i to svih generacija, od djece do umirovljenika, a očekujemo i velik broj posjetitelja iz cijele Hrvatske pa i inozemstva, koji su najavili svoj dolazak. Tim više što je ulaz besplatan. Koncertni prostor na Starom gradu prijašnjih je godina primio impozantne brojke posjetitelja i kad gledamo s aspekta organizacije, ali i sigurnosti, do sada su svi veliki koncerti protekli u najboljem redu, vjerujemo da će i ovaj. Na vrijeme ćemo obavijestiti javnost o vremenu otvaranja ulaza i imat ćemo, kao i uvijek, dobro organiziranu svu logistiku.

Često se kaže da je ulični program ‘srce i duša’ Špancirfesta. Što ulični program ove godine čini drugačijim od prethodnih?

Kao što sam već ranije istaknula, naglasak ovogodišnjeg uličnog programa je na glazbi i različitim oblicima stvaranja i interpretiranja glazbe kroz uličnu umjetnost. Dolazi nam 20-ak performera iz zemalja poznatih po kvalitetnim uličnim programima i teatrima, od Francuske, Italije, Španjolske, Njemačke, Mađarske, Belgije do Argentine i Čilea. Neki od njih prvi put gostuju u Hrvatskoj, a većinu njih posjetitelji će u Hrvatskoj imati prilike vidjeti samo na Špancirfestu. Ulični glazbenici, akrobati, umjetnici na štulama, žive statue… na ulice i trgove donijet će jedinstvenu energiju i ponovno pokazati zašto je ulični program „srce i duša“ Špancirfesta.

S početkom turističke sezone u Hrvatskoj uvijek se aktualizira pitanje previsokih cijena usluga i proizvoda. Prvo su te cijene bile previsoke za domaće turiste, a sad su i za strane. Hoće li i može li ponuda na Špancirfestu izbjeći tu zamku?

Pitanje cijena uvijek je aktualno, pogotovo u današnjim vremenima kada su troškovi porasli svima, uključujući i nama kao organizatoru. Unatoč tome, mi se trudimo održati ravnotežu između kvalitete i pristupačnosti. Potrebno je istaknuti da je Turistička zajednica grada Varaždina neprofitna organizacija i mi Špancirfest ne organiziramo kako bi ostvarili profit. Sav novac koji uprihodimo od sponzora, najma prostora i prodaje ulaznica ulažemo u organizaciju festivala. Prilikom određivanja cijena zakupa prostora vodimo računa da ostanemo pristupačni i ove smo godine, ako se u obzir uzme značajan porast troškova koji imamo u svim segmentima organizacije, cijene zakupa prostora povećali minimalno. Također, treba spomenuti i da Grad Varaždin već godinama sufinancira izlaganje izlagača s područja grada na Špancirfestu, ali i na Adventu, te im na taj način i dodatno pomaže u pokrivanju njihovih troškova. S druge strane, razumijemo i izazove s kojima su susreću i naši ugostitelji, budući da i oni sudjeluju u financiranju Špancirfesta te i njima troškovi za vrijeme festivala – rastu. Iako mi kao organizatori ne možemo utjecati na određivanje cijena ugostiteljskih proizvoda i usluga na Špancirfestu, ne podržavamo nerealno povećanje cijena ako je ono isključivo vođeno željom za brzom zaradom na Špancirfestu. Naša je želja da festival ostane dostupan svim posjetiteljima, a da pritom zadržimo visoku razinu, odnosno kvalitetu ponude. Vjerujemo da će kvaliteta uvijek biti prepoznata, baš kao i suprotno.

Ove godine imamo i novu gaming zonu. Tko je ciljana publika, mlađa populacija ili i oni stariji?

White Shark Gaming zona je osmišljena kao prostor za sve generacije. Možda smo nekako najviše usmjereni na tinejdžere za koje je do sada bilo najmanje sadržaja na festivalu, jer oni su prerasli većinu programa za djecu koje Špancirfest nudi, a opet, još su premladi za ostale festivalske sadržaje. Mlađu publiku će u Gaming zoni najviše interesirati najnovije videoigre i oprema, a potrudili smo se osigurati sadržaje koji će privući i starije posjetitelje. Zona će tako, zahvaljujući Tehnološkom parku Varaždin imati i retro kutak koji će sigurno izazvati nostalgiju kod onih starijih, a bit će to i prilika da djeca zaigraju videoigre koje su nekad igrali njihovi roditelji, ali i da svi zajedno nauče nešto više o industriji videoigara koja se jako razvija i ozbiljan je business.

Jedno od ključnih pitanja kad pričamo o Špancirfestu svakako je – vremenska prognoza. Sigurno svakodnevno proučavate što nam vrijeme nosi, kakve su zasad prognoze?

S obzirom na to da je Špancirfest festival koji se održava na otvorenom, njegova posjećenost, a u konačnici onda i uspješnost, ovisi i o vremenskim prilikama. Najbolji pokazatelj je prošlogodišnje izdanje festivala kada nam je vrijeme bilo jako dobar saveznik, što je, uz kvalitetan program, rezultiralo s rekordnih 330 tisuća posjetitelja. No, to je isto tako faktor na koji baš nikako ne možemo utjecati pa onda nastojimo i da nas što manje opterećuje. Prognoze su zasad dobre, no dugoročne prognoze znaju biti i varljive pa smo oprezni, pratimo iz dana u dan i nadamo se lijepom vremenu. Imamo i odličnu suradnju s meteorologom Kristijanom Božarovom koji nas svakodnevno za vrijeme festivala izvještava o trenutnim prognozama i upozorava na vremenske (ne)prilike. Nadam se da će, baš kao i prošle, i ove godine Kristijan imati vrlo malo posla i da će umjesto proučavanja prognostičkih karti, detaljno proučavati sadržaj i program Špancirfesta.

Za kraj, što biste vi preporučili posjetiteljima ovogodišnjeg Špancirfesta, što biste vi označili kao pet ‘must-see’ događanja ili mjesta ovog Špancirfesta?

Među 500 programa teško je izdvojiti i odabrati samo pet događanja, posebno ako se uzme u obzir da smo pojedine programe i sadržaje osmišljavali, dogovarali i pregovarali mjesecima i da su nama, kao organizatorima, svi podjednako važni i dragi. Prema interesu javnosti, mislim da će koncert Baby Lasagne biti nešto što se ne propušta, veliki interes vlada i za Rock operu ali i za koncerte kod Vile Bedeković. Od glazbe, spomenula bi i odličan world music u Carlsberg Food & Party zoni na Starom gradu. Izdvojila bi i kompletni kazališni program na pozornici kod Vile Bedeković s četiri hit predstave, trenutno najbolje komedije na hrvatskoj kazališnoj sceni, uz Đurologiju koja i dalje ruši rekorde gledanosti. Hit predstava Maratonci trče počasni krug hit je i na Špancirfestu i ulaznice za nju su već rasprodane.

Ulični program bit će atraktivan, a posebno se veselim nastupu glazbene senzacije Big Bike Orchestra iz Poljske koja ima više od 100 milijuna pregleda na društvenim mrežama. Riječ je o šestorici glazbenika koji sviraju razne instrumente vozeći se na posebno konstruiranom biciklu. Zanimljivo je da dolaze iz poljskog Bydgoszcza koji je, baš kao i Varaždin, lani osvojio titulu UNESCO-vog grada glazbe. Svakako preporučam i Kreativnicu, meni osobno jednu od najljepših zona Špancirfesta, zatim Umjetničku ulicu kao i ŠenoINu koja će ove godine ponuditi i novi sadržaj. U Parku kreative mališane, između ostaloga, očekuju i noviteti, poput 3 d igri iz popularnog Muzeja iluzija, iznenađenje će zasigurno biti i novitet u Vindilandu, kao i Gaming zona, a zanimljivo će biti i u Glazbenoj klinici. Gastro ponuda bit će najbogatija dosad, od Špancir burger festivala do odlične street food ponude u Carlsberg Food & Party zoni, a tu je i nova zona za opuštanje i uživanje, u dvorištu palače Sermage, Roto Glam Garden, Vinski grad više ni ne treba posebno izdvajati, on je postao već sastavni dio Špancirfesta i ovo mu je jubilarna deseta godina na festivalu. Na kraju, vjerujem da će svatko iz ovog bogatog programa izdvojiti nešto po svom ukusu i dobro se zabaviti na Špancirfestu.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije