Jedna od odluka koja će se sutra, 25. veljače, naći pred gradskim vijećnicima već je pobudila dosta zanimanja, kako kod medija, tako i kod javnosti. Radi se o promjeni broja parkirnih mjesta koja će se naplaćivati, a taj broj doseći skoro 1000 mjesta razmještenih po otvorenim parkiralištima grada Varaždina. Točnije, 996.
Zaokret je to u odnosu Grada Varaždina i Crtorada, koji je zadužen za naplatu usluga parkiranja, održavanje i označavanje parkirališnih mjesta te penalizaciju onih koji do pravila o parkiranju ne drže.
No, iako se sad nazire pozitivan pomak u odnosu Grada Varaždina i Crtorada, nije uvijek bilo tako. Naime, upravo je Crtorad podnio tužbu protiv Grada Varaždina zbog, prema njihovom mišljenju, nedozvoljene intervencije u koncesijski ugovor sklopljen između te dvije strane 2012. godine.
Potraživanja Crtorada bila su 69 milijuna kuna, no Trgovački sud u Varaždinu odbio je tužbu kao neosnovanu.
> Crtorad izgubio tužbu protiv Grada Varaždina, mora namiriti 15.600 kuna troškova
Parkirna mjesta koja će se u ne tako dalekoj budućnosti možda naplaćivati tako su, u neku ruku, čin pomirenja usmjeren od Grada prema Crtoradu, iako je Grad, za sad, dobio spor. Naime, odlukom Gradskog vijeća Grada Varaždina iz prosinca 2012. godine Crtorad je izgubio 230 mjesta koja su postala besplatna.
No, osim što će neka besplatna mjesta postati mjesta na kojima se parking plaća, ima i pozitivnih pomaka. Tako će u podzemnoj garaži ispod Kapucinskog trga parkiranje biti jeftinije, cijena će pasti s 5 na 3 kune.
>Novi režim parkiranja: Manji broj besplatnih mjesta, podzemna garaža jeftinija
Povijest jedne podzemne garaže
Zanimljivo je kako je Crtorad oko 100 parkirnih mjesta izgubio upravo na Kapucinskom trgu zbog izgradnje podzemne garaže, ‘najljepše u Hrvata’, kako joj se tepalo.
Izgradnjom su pak dobili 450 novih parkirnih mjesta i to na upotrebu u narednih 30 godina. Sve je to bio dio koncesijskog ugovora iz godine 2007. koji je Crtorad potpisao s Ivanom Čehokom, tadašnjim gradonačelnikom.
Cijena: 69 milijuna kuna, što je bilo ostvarivo tek kroz kredit. Kredit koji je potrebno vraćati 15 godina. No, nije sve bilo tako crno za Crtorad: Grad Varaždin godišnju koncesiju nad parkirnim mjestima na otvorenim područjima smanjio je s 1.350.000,00 kuna na svega 150.000,00 kuna, a ostala mjesta za parkiranje poskupila su s 3 na 5 kuna.
Tada gradski vijećnik, Goran Habuš, bio je kritičan prema povlasticama koje je Crtorad dobio kroz koncesijski ugovor i na sjednici Gradskog vijeća 2010. godine iznio je svoje viđenje.
– Garaža će biti javna kao i svaki trgovački centar ili, čak, javna kuća. Ako platite uslugu – kritizirao je Goran Habuš (izvor Večernji list).
Ništa manje blaži nije bio ni Robert Podolnjak koji je u to vrijeme bio HSS-ovac.
– Gradnju ne financira sam Crtorad. Godišnja koncesija za naplatu parkiranja u čitavom gradu sa 1,4 milijuna smanjena mu je na 150.000,00 kuna. Cijenu parkiranja povisili su 66 posto. Ubirat će sav prihod od parkiranja u gradu do 2037. godine, kad garaža postaje vlasništvo Grada. K tome, nikad nisu dobili koncesiju za ugostiteljski objekt uz garažu koji im je sada odobren – rekao je tad Podolnjak.
Crtorad ili građani?
Što se u međuvremenu promijenilo? Na predstavljanu točaka dnevnog reda za sjednicu Gradskog vijeća Goran Habuš je istaknuo kako promjene u sustavu parkinga na razini grada Varaždina imaju funkciju bolje protočnosti prometa, efikasnije upotrebe svih parkirnih kapaciteta.
No, istaknuo je još uz to kako je podzemna garaža na Kapucinskom trgu ponekad žalosno prazna, a puni se tek u vrijeme događanja poput Špancirfesta.
Dijagnoza koju je postavio sam gradonačelnik ipak otvara drugo pitanje, naročito ako se u obzir uzme njegov antagonistički stav iz godine 2010.
Pitanje koje se javlja, a koje svatko može odgovoriti za sebe, jest sljedeće: Ne podilazi li Grad posredno Crtoradu i naplaćivanjem do sad besplatnih parkirnih mjesta, kao i poskupljivanjem nekih drugih mjesta, gura građanke i građane da što češće koriste podzemnu garažu i time povećaju dobit Crtorada?
Sve promjene tu su da građanima i građankama bude lakše, da se kazne oni koji iskorištavaju sustav, kazuje gradonačelnik. No, kad se crta podvuče, dodatna naplata i kažnjavanje, ‘tjeranje’ u podzemnu garažu imati će samo jedan siguran učinak – povećanje zarade Crtorada na račun građanki i građana.