Varaždinska županija, svjesna važnosti obrazovanja i potrebe za dodatnim radom s darovitim učenicima, duži se niz godina ističe po ulaganjima u obrazovanje osnivanjem različitih centara izvrsnosti.
– Iz sve važnijeg STEM područja koje obuhvaća znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku, uz centre izvrsnosti iz fizike, kemije, informatike i matematike, nedostajao je centar izvrsnosti iz biologije. Na poticaj i uz veliku podršku ravnateljice Prve gimnazije Varaždin, Janje Banić, osmišljen je Prijedlog plana rada i predstavljen Upravnom odjelu za prosvjetu, kulturu i sport Varaždinske županije. Prijedlog je prihvaćen te je u studenom 2013. godine, u prostorima Prve gimnazije Varaždin, Centar izvrsnosti iz biologije započeo s radom – prepričala je početke profesorica Martina Vidović, voditeljica Centra.
Polaznici Centra izvrsnosti su učenici osnovnih i srednjih škola Varaždinske županije koje zanima biologija i željeli bi se njome baviti u budućnosti.
– Ove školske godine u rad Centra uključilo se 30 učenika osnovnih i 40 učenika srednjih škola. Svake subote, u razdoblju od studenog do ožujka, s učenicima radi 19 mentora koji se ističu po svojoj kreativnosti i postignutim rezultatima u radu te svojim stručnim znanjima uvelike doprinose kvaliteti rada u Centru – nastavila je Vidović te dodala.
– Iskustveno učenje, istraživačka nastava temeljena na promatranju, izvođenju pretpostavki, eksperimentiranju, prikupljanju i obradi podataka, donošenju zaključaka te kritičkom osvrtu, terenska nastava, temelj su našeg rada s učenicima. ‘Mlad’ smo Centar, prepun ideja kako proces učenja učiniti zanimljivijim, a stečena znanja i vještine korisnima i primjenjivima.
‘Neštreberski’ pristup biologiji
Na pitanje uspijeva li Centar u svom radu, Vidović kaže kako je najbolje pročitati osvrte učenika koji su prošle godine sudjelovali na Državnom natjecanju iz biologije i postigli izvrsne rezultate.
– Nastava u Centru mi se jako sviđa zbog individualiziranog pristupa i zanimljivih praktičnih radova koje izvodimo, a koji inače nisu u planu i programu standardne nastave biologije. Profesori su uistinu izvrsni u pojedinim područjima koja nam predaju. Najviše me oduševljava (svaku subotu ponovno) to što me, iako sam umorna i pospana, profesori uvijek uspiju razbuditi i zainteresirati za temu svojom zanimljivom nastavom. Svakako bi preporučila Centar izvrsnosti iz biologije svima koji vole taj predmet i željele otkriti drugu, ‘neštrebersku’ stranu biologije – rekla je Dorotea Neuberg, učenica Prve gimnazije Varaždin.
Franu Klariću, također učeniku Prve gimnazije Varaždin, najviše se sviđa eksperimentalni dio nastave.
– U Centru smo većinom radili pokuse i promatrali kako živi svijet funkcionira, a da nismo koristili udžbenike. Izvođenjem pokusa naučio sam kako pravilno koristiti pribor i kako se ponašati u laboratoriju, što mi je uvelike pomoglo u pripremi za Državno natjecanje iz biologije. Nastava u Centru mi je pomogla i u rješavanju zadataka na natjecanju. Moram istaknuti da mi se posebno svidjela opuštena atmosfera u učionici i to što se uz učenje mogu steknuti i nova prijateljstva.
Mnogo praktične i terenske nastave
Centar, dakle, osim teorijskog dijela mnogo radi na praktičnoj nastavi te se uključuje u brojne projekte.
– U protekle tri godine uključili smo se u Akciju prebrojavanja kockavice (Fritillaria meleagris), projekt koji provodi Hrvatska agencija za okoliš i prirodu, a učenicima drugog razreda omogućili smo upoznavanje ornitofaune Dravske park šume. Ove smo školske godine prepuni noviteta, uz česte kraće istraživačke pothvate u neposrednom okruženju škole i na području grada, za učenike srednjih škola isplanirali smo te već i realizirali dio tematski raznolike terenske nastave – kazala je voditeljica Martina.
Tako su polaznici Centra početkom siječnja surađivali s udrugom BIOM i uključili učenike drugih razreda u projekt zimskog prebrojavanja ptica vodenih staništa.
– Suradnja s udrugom BIOM dobar je primjer uključivanja učenika u biološke akcije od državne i međunarodne važnosti. Kako bi se upoznali s pticama svog zavičaja, u pratnji mentorice Marte Kranjčec, učenici su obišli i istražili područje uz dravski kanal te zabilježili vrste i brojnost ptica vodarica na koje su naišli. Podatke smo ustupili udruzi BIOM te svojim opažanjima pomogli u realizaciji višegodišnjeg međunarodnog projekta zimskog prebrojavanja ptica vodenih staništa koji organizira Wetlands International.
Osim tog projekta učenici 3. razreda su posjetili medicinsko-biokemijski laboratorij Opće bolnice Varaždin, a već postoje planove za ovu, ali i iduću godinu.
– U svibnju će učenici prvog i drugog razreda posjetiti poučnu stazu uz Trakošćansko jezero gdje će istraživati bioraznolikost staništa koja okružuju jezero. Podršku terenskoj nastavi dala je i Javna ustanova za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima na području Varaždinske županije s kojom redovito surađujemo. Sljedeće godine planiramo organizirati terensku nastavu i za učenike osnovnih škola. Uz nastavu u prirodi, iskoristiti ćemo i muzejske postave kako bismo učenicima omogućili nove situacije u kojima mogu aktivno i na zanimljiv način učiti.
Suradnja s brojnim udrugama i ustanovama
Suradnje s različitim ustanovama i udrugama, prema riječima voditeljice, iskustveno obogaćuju polaznike i mentore te su im iz tog razloga iznimno dragocjene.
– Uz Hrvatsku agenciju za okoliš i prirodu, Javnu ustanovu za upravljanje zaštićenim prirodnim vrijednostima na području Varaždinske županije, Opću bolnicu Varaždin i udrugu BIOM, surađujemo i s Udrugom za istraživanje i popularizaciju flore – Populus – zaključila je voditeljica Vidović te pozvala sve zainteresirane učenike da se pridruže radu Centra izvrnosti te steknu novu znanja i iskustva.