Diskriminacija? Za djecu u privatnim vrtićima izdvaja se manje javnog novca

Još u srpnju ove godine 19-ero roditelja čija djeca polaze privatni dječji vrtić ‘Čarobno ogledalce’ u Varaždinskim Toplicama uputilo je peticiju gradskoj upravi sa zahtjevom da se iznos sufinanciranja boravka djece u privatnim vrtićima izjednači s iznosom koji Grad izdvaja za gradski vrtić.

Proteklih dana roditelji su se obratili i medijima, nezadovoljni što se po tom pitanju dosad još ništa nije promijenilo. Smatraju da se u ovome slučaju radi o diskriminaciji.

– Zašto se iznosom subvencije rade razlike između djece u privatnom i gradskom vrtiću? Što to djeca u gradskom vrtiću dobivaju više pa im je potrebna veća subvencija, a čega su to djeca iz privatnog vrtića lišena, s obzirom na to da oba vrtića moraju poštivati isti Državni pedagoški standard, isti Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju i podliježu istom nadzoru? – stoji, između ostalog, u tekstu upućenom Gradu i medijima.

Za gradski vrtić 650 kuna, za privatni 400 kuna po djetetu

Grad Varaždinske Toplice subvencionira boravak djece u gradskom dječjem vrtiću ‘Tratinčica’, koji polazi 117 mališana, sa 650 kuna po djetetu, dok za dijete u privatnom vrtiću ‘Čarobno ogledalce’ izdvaja 400 kuna.

Ukupna ekonomska cijena gradskog vrtića je 1.300 kuna, tako da u tome slučaju ispada da pola plaća roditelj, a pola Grad, međutim definirani su također i kriteriji u kojim slučajevima roditelj plaća manju cijenu, koja može biti sve do 455 kuna.

Ekonomska cijena privatnog vrtića je tek neznatno viša, iznosi 1.330 kuna, a roditelje stoji 800 kuna. Osnivač sam pokriva dodatnih 130 kuna, doznali smo od ravnateljice i vlasnice vrtića Kristine Šajatović Ledić.

Obveza Grada je 25%, a daje i više

Iz Grada Varaždinske Toplice zaprimili smo odgovor u kojem stoji kako Grad za privatni vrtić izdvaja i više od 25% od njegove ekonomske cijene; takva je, naime, obveza za jedinice lokalne samouprave propisana na županijskoj razini.

– Dječji vrtić ‘Čarobno ogledalce’ nema kriterije koji uzimaju u obzir ekonomski status roditelja, što im je od strane Grada predloženo. Tako da se ne može izjednačiti sufinanciranje dva različita kriterija, ona s ekonomskim statusom i bez njega. Tek kad dječji vrtić ‘Čarobno ogledalce’ izradi kriterije prema ekonomskom statusu tada to može biti usporedivo – kažu se u pisanom priopćenju iz Grada koje potpisuje pročelnica Željka Sakač.

U Gradu napominju kako je privatni vrtić ustanova koja ostvaruje profit i da ima dovoljno manevarskog prostora za reguliranje cijene.

– Mišljenja smo da bi se cijena u vrtiću ‘Čarobno ogledalce’ smanjila kada bi osnivač mogao sudjelovati s većim iznosom u ekonomskoj cijeni i na taj način bi se izjednačili uvjeti financiranja – kažu iz Grada Varaždinskih Toplica.

Iz ‘Čarobnog ogledalca’ odgovaraju da primjenjuju određene kriterije koji za neke roditelje, odnosno njihovu djecu, umanjuju cijenu vrtića.

– Tako primjerice postoje popusti za djecu branitelja, drugo dijete, dijete s posebnim potrebama, djecu nezaposlenih roditelja, djecu samohranih roditelja… Zasad ne uzimamo u obzir dohodovni cenzus, ali ako Grad poveća svoj udio u ekonomskoj cijeni privatnog vrtića, uvest ćemo navedeno te na taj način zajednički pomoći roditeljima – poziva Kristina Šajatović Ledić.

Ludbreg i Novi Marof jedini ne rade razliku

Varaždinske Toplice nisu jedini grad u Varaždinskoj županiji u kojem se različitim iznosima sufinancira boravak djece u gradskim i privatnim vrtićima. Ista praksa je i u Varaždinu i u Lepoglavi, dok se Novi Marof i Ludbreg ističu time što ne prave razliku. U Ivancu pak trenutno još uvijek nema privatnog vrtića, iako bi navodno i tamo uskoro jedan trebao početi s radom.

U Ludbregu postoji jedan gradski i dva privatna vrtića. Gradski vrtić pohađa 135-ero djece, a u dva privatna vrtića upisano je ukupno 171 dijete, informirao nas je gradonačelnik Dubravko Bilić. Ekonomska cijena gradskog dječjeg vrtića je 1.200 kuna po djetetu, a takvu ekonomsku cijenu imaju i privatni vrtići. Grad Ludbreg u jednakom iznosu od 700 kuna mjesečno po djetetu sufinancira boravak sve one djece s redovnim prebivalištem na području Grada Ludbrega koja pohađaju dječje vrtiće na području Grada, pojasnio je Bilić.

Na području Novog Marofa također postoje dva privatna vrtića. U njima je sveukupno 97-ero djece, a u gradski vrtić upisano je 135-ero djece. Ekonomska cijena gradskog vrtića je 1.252 kune, dok u sufinanciranju gradskog i privatnih vrtića nema razlike. Ovisno o prihodu po članu obitelji, subvencija Grada kreće se od 606 do 876 kuna, odgovor je koji potpisuje Ivana Horvat iz Grada Novog Marofa.

U Lepoglavi 500 kuna za privatne, 910 za gradski vrtić

U Ivancu, gdje zasad nema privatnog vrtića, vrtić pohađa ukupno 284-ero djece, od čega njih 40-ero u područnom odjelu u Radovanu. Ekonomska cijena vrtića iznosi 1.422 kune, a iznos sufinanciranja određen je temeljem imovinskog cenzusa roditelja. Tako se cijena za roditelje kreće od 475 do 635 kuna, podaci su koje smo dobili od pročelnice Ljiljane Risek iz Grada Ivanca.

Gradski vrtić na području Lepoglave polazi 114 djece, a još ih je 57 u privatnom vrtiću u Žarovnici. Ekonomska cijena gradskog vrtića je 1.360 kuna, a privatnog 1.100 kuna po djetetu. Ovisno o materijalnim mogućnostima roditelja, primarni predškolski program Grad sufinancira u iznosu od 710 do 910 kuna. S druge strane, boravak djece u privatnom vrtiću sufinancira se s 500 kuna mjesečno po djetetu, doznali smo od Gordane Mošmondor iz Grada Lepoglave.

Varaždin daje oko dvostruko više za djecu u gradskom vrtiću

Slično je i u Gradu Varaždinu. Djelatnosti predškolskog odgoja privatnih osnivača sufinanciraju se u iznosu od 500 kuna po djetetu, stoji u odgovoru Danijele Vusić, pročelnice Upravnog odjela za društvene djelatnosti. No gradski vrtić, čija je ekonomska cijena 1.750 kuna, sufinancira se u prilično većoj mjeri.

– Grad Varaždin, kao osnivač ustanove Dječji vrtić ‘Varaždin’, sufinancira 60% utvrđene ekonomske cijene, a 40% snose roditelji korisnika prema utvrđenim kategorijama, a sukladno zaključku gradonačelnika, i to: 700 kuna za prvo dijete, 400 kuna za drugo dijete, djecu samohranih roditelja i invalida Domovinskog rata te 200 kuna za djecu s poteškoćama u razvoju koji imaju nalaz i mišljenje prvostupanjskog tijela vještačenja Centra za socijalnu skrb – stoji u odgovoru iz Grada.

U Varaždinu, uz gradski vrtić, djeluje i devet ustanova privatnih osnivača i jedna koju je osnovala vjerska zajednica. Ustanove privatnih osnivača zbrinjavaju ukupno oko 950 djece, a gradski vrtić polazi oko 770 djece.

Habuš: Moja je želja izjednačiti sufinanciranje, ali…

Na upit o tome koji su razlozi nejednakog financiranja, pročelnica Vusić ističe isti argument koji i Grad Varaždinske Toplice, napominjući da Grad Varaždin za privatne vrtiće izdvaja i više od propisanog minimuma.

Gradonačelnik Goran Habuš podsjeća da je za njegova mandata već povećano sufinanciranje dječjih vrtića s 410 na 500 kuna.

– Ne bih mogao govoriti je li riječ o diskriminaciji. Moja je želja da se iznos sufinanciranja izjednači, ali to je teško napraviti odjednom. Mi smo ponovno zaprimili zahtjev osnivača privatnih vrtića za povećanjem iznosa sufinanciranja i zatražio sam od gradskih službi da naprave potrebne izračune. Ako bi proračun mogao izdržati to dodatno opterećenje, onda bi se to povećanje počelo primijenjivati od prvog siječnja iduće godine. No zasad je teško bilo što decidirano tvrditi. Ono što je bitno je da je ipak cijena za roditelje u privatnim vrtićima gotovo jednaka onoj u gradskom vrtiću – kaže gradonačelnik Habuš.

Pravobraniteljica za djecu bez konačnog suda

Ima li u ovim slučajevima koji su na snazi u Varaždinu, Varaždinskim Toplicama i Lepoglavi elemenata diskriminacije, upitali smo i Pravobraniteljstvo za djecu.

– U konkretnom slučaju koji navodite ne možemo tvrditi da je riječ o diskriminaciji, pogotovo zato što ne znamo je li izbor privatnoga vrtića slobodan izbor roditelja ili su na to bili prinuđeni zbog nedostatnih kapaciteta u javnim vrtićima ili zbog drugih razloga – stoji u odgovoru na naš upit Pravobraniteljice za djecu Ivane Milas Klarić.

Naime, kako se navodi, ovo pitanje je potrebno promatrati i u kontekstu nedostatnosti kapaciteta za prijem djece u dječje vrtiće kojima je osnivač lokalna zajednica, odnosno nedovoljnog broja dječjih vrtića na njihovome području.

U praksi, navodi Pravobraniteljica, jedinice lokalne i područne samouprave postupaju vrlo različito u ovakvim situacijama.

– Odluka jedinica lokalne ili područne samouprave (općina, gradova, županija) o načinu subvencioniranja cijene boravka djece u vrtićima, bilo javnim ili onima privatnih osnivača, i iznosima koje će izdvajati za te namjene, njihovo je autonomno pravo i ovisi o ekonomskoj snazi i senzibiliziranosti za potrebe djece s njihova područja – kaže Ivana Milas Klarić.

Roditelji mogu podnijeti tužbu nadležnom općinskom sudu

Na kraju, Pravobraniteljica ne zauzima konačan stav o ovome pitanju, već problem preusmjerava na drugu instancu.

– U svakom slučaju, ako roditelji smatraju da ovdje postoje elementi diskriminacije, mogu podnijeti tužbu nadležnom općinskom sudu, koji je, prema Zakonu o suzbijanju diskriminacije, nadležan za utvrđivanje postojanja diskriminacije i donošenje odluke o primjerenim sankcijama – zaključuje Pravobraniteljica.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije