Prometna struka upozorava da takvu praksu treba prekinuti jer po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čak i vozila s pravom prednosti prolaska moraju na semaforu pričekati zeleno.
Jedna osoba teško je ozlijeđena u nedjelju u Novom Zagrebu u
naletu policijskog vozila koje je s uključenom ‘rotirkom’ ušlo u
križanje na crveno svjetlo i udarilo u drugi automobil.
Prometna struka upozorava da takvu praksu treba prekinuti jer po
Zakonu o sigurnosti prometa na cestama čak i vozila s pravom
prednosti prolaska moraju na semaforu pričekati zeleno.
– Policija može prekoračiti brzinu, preći preko pune linije i sve
drugo, ali ne i proći kroz crveno, jer ne možete reći da
spašavate jednu osobu kojoj visi život o koncu i ubiti troje
djece – rekao je Hini profesor s Fakulteta prometnih znanosti
Željko Marušić.
Zakon o sigurnosti prometa na cestama (u članku 59. stavku 1.)
jasno definira da crveno svjetlo znači zabranu prolaza za sva
vozila i tu nema izuzetaka, kaže Marušić, naglašavajući da ni
vozila hitne pomoći, vatrogasca i policije ne smiju preko crvenog
prolaziti kroz križanje.
– To je logično, jer ne može biti prioritet iz bilo koje koristi
ili spašavanja da se ugrožava i izaziva još veća pogibelj – kazao
je Marušić po kojem je crveno svjetlo najvažnija značajka zakona.
Rotacija stoga amnestira policijsko vozilo od striktnog
poštivanja prometnih pripisa po pitanju brzine, prelaska preko
pune linije ili vožnje žutom trakom, ali ne i crvenog svjetla
koje je temelj prometne sigurnosti.
Čak i u ekstremnim slučajevima kad hitna pomoć vozi osobu kojoj
su bitne sekunde ili policija hvata bjegunca koji prijeti teškom
ugrozom ne smije se proći kroz crveno svjetlo jer se time riskira
još veća pogibelj, mišljenje je tog prometnog stručnjaka.
Drži da je sadašnji zakon koji prolazak kroz crveno bez izuzetka
brani svim sudionicima u prometu donio najbolje rješenje jer
prolazak kroz crveno svjetlo znači izravnu pogibelj.
Iako građani imaju dojam da se često prolazi s rotacijama kroz
raskrižje, Marušić ocjenjuje da se ipak radi o izuzecima,
dodajući kako je on vidio dosta puta da se vozila zaustavljaju na
crveno.
Zabrana kroz ‘crveno’ odnosi se i na vozila pod posebnom pratnjom
osim u situacijama kad policija odredi posebnu regulacije, ali
tad se na semaforu pali žuto treptereće svjetlo. Policija, hitna,
vatrogasci mogu također proći kroz križanje uz posebnu regulaciju
dok je na semaforu žuto svjetlo.
Upitan što ako se policijski vozači uvjere da mogu proći preko
križanja na crveno bez da ugroze sebe i druge, Marušić kaže da je
vrlo opasno napraviti iznimku jer je tanka linija između života i
smrti.
– Ne smije biti izuzetaka jer bi to bio uvod u prometnu anarhiju
– zaključio je Marušić.
Taj prometni stručnjak ukazuje i na potrebu stupnjevitog
kažnjavanja prolaska kroz crveno svjetlo s obzirom da se prve
dvije do tri sekunde od paljenja crvenog odnosi na sigurnosno
vrijeme dok se ne upali zeleno u poprečnom smjeru, a ugroza
nastaje tek otprilike u četvrtoj sekundi.
– Tko prođe u četvrtoj, petoj sekundi i kasnije to je dozvola za
ubijanje, to je pokušaj ubojstva, to bi trebalo kažnjavati s 12
kaznenih bodova i izravnim poništavanjem vozačke dozvole jer je
to izravno smrtonosna situacija – zaključuje Marušić.