'RAČUNE TREBA ČITATI'

JESTE LI ZNALI? Nakon godinu dana računi za struju, vodu i plin zastarijevaju

Iako računi zastarijevaju, ako komunalac na vrijeme pokrene ovrhu, dug će naplatiti. Ako netko do poštara ne preuzme obavijest o ovrsi za zaboravljeni račun, to potrošača ne opravdava i ovrha će svejedno teći dalje

Nekada su komunalci za neplaćane i nekoliko puta
na mjesec slali opomene i naplaćivali ih. Potrošačke udruge
izborile su da opomene budu besplatne prema Zakonu o zaštiti
potrošača i tad se javio problem da mnogi više ne šalju opomene,
nego odmah pokreću ovrhu, pišu
24 sata
.

Uz kamate i druge troškove postupka, tada iznos ovrhe može
neslućeno eksplodirati. Ako netko jednostavno zaboravi na račun
ili ga nenamjerno ‘preskoči’ platiti, nekoliko
je alata kojima potrošači ostvaruju svoju zaštitu.

– Davatelji javnih usluga (komunalci) moraju na svakom računu
napisati ako postoji ranije dugovanje. Zato račune treba čitati –
rekla je dopredsjednica Varaždinskog potrošača Sanja Keretić
za
24 sata
.

Ako u toj obavijesti nema detalja koliki je
točno dug i kada je nastao, tada treba pisanim putom zatražiti od
davatelja usluge specifikaciju duga. Keretić kaže da na računima,
opomenama ili pozivima na plaćanje, često ispišu obavijest ‘da su
uvidom u svoje poslovne knjige na današnji dan utvrdili dugovanje
od (primjerice) 500 kuna’.

– To nije dovoljno, jer potrošač ne vidi je li dug u zastari –
kaže Keretić.

A računi za struju, vodu, plin i
telekomunikacije zastarijevaju nakon godinu dana i to prema
odredbama Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o obveznim
odnosima, kaže dopredsjednica Varaždinskog
potrošača. Nakon što prođe godina, potrošač se može
pozvati na zastaru.

– Ako netko dobije račun na kojem piše da je rok za
plaćanje
15. svibnja 2017. Taj račun zastarijeva 16.
svibnja 2018. – pojašnjava Keretić.

– No o zastari računa ne brine se davatelj usluge, nego sam
potrošač. Pisanim putem potrošač mora upozoriti davatelja usluge
da će se u slučaju pokretanja postupka prisilne naplate (ovrhe)
pred javnim bilježnikom ili sudom, pozvati na svoje zakonsko
pravo o zastari – kaže Keretić.

Dodaje da kada potrošač o tome obavijesti tvrtku
pisanim putom, tada se smatra da ih je informirao i da poznaje
svoja prava.

Obično tvrtke potom ni ne pokreću ovrhu. Ipak, mnogo je slučajeva
kada potrošači dobivaju ovrhe za zaboravljene račune od prije
deset i više godina i neki tvrde da nikad nisu dobili obavijest
da je ovrha uopće pokrenuta sve dok ih nisu blokirali.

– Za svaku ovrhu, pa i račun od prije 15 godina, uvijek prethodi
postupak koji mnogi potrošači izignoriraju. Kada se
izda
rješenje o ovrsi, tada ga šalju ovršeniku –
potrošaču. Ponekad pojedinci mijenjaju adrese pa im se rješenje
šalje na staru adresu, a nekad neki jednostavno ne žele primiti
poštu. Ako poštar dva puta donosi rješenje i ostavlja o tome
obavijest, a potrošač ju ne preuzima, to ne znači da nije
odgovoran. Treći put sud na svojoj oglasnoj ploči stavlja
rješenje o ovrsi i ono postaje pravomoćno – kaže Keretić.

Dakle, ako netko i ne preuzme od poštara obavijest, to ne znači
da ovrha ne ide dalje. Loše je ako potrošač ignorira ovakva
rješenja jer u roku od osam dana mogu dati prigovor i pozvati se
na zastaru računa. I to je jedina mogućnost njihove intervencije
u svoj slučaj.

Jednom kad je rješenje o ovrsi pravomoćno, tada
je rok zastare za naplatu deset godina. U tom roku može se
pokrenuti prisilna naplata (ovrha). Ako to ne učine, nakon deset
godina, više potrošača-ovršenika ne mogu ovršiti.

Ipak, i tu postoji ‘kvaka’ kad se ovrha može pokrenuti bilo kad,
pa i nakon deset godina. Ako je ranije donesena
pravomoćna
presuda o ovrsi, dovoljno je da prisilnu
naplatu pokrenu dan prije 10 godina i tada se mogu naplatiti bilo
kad.

Dobro je poštaru otvoriti vrata

Kada poštar donese obavijest o ovrsi zbog neplaćenog računa, tada
potrošač ima rok od osam dana napisati prigovor. Ako poštar ne
uruči dva puta obavijest, treći put ona se stavlja na oglasnu
ploču suda i smatra se da je uručena.

Pisani prigovor je svetinja

Svaki prigovor mora se napisati i poslati komunalnoj tvrtki jer
to može postati dokaz u kasnijim postupcima. Račune treba
plaćati, a ako netko želi uložiti prigovor na račun, to mora
napisati jer usmeni dogovori jednostavno ne vrijede, pišu

24 sata
.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije