U prvih 15 dana sniženja diljem Hrvatske napravljena su 223 nadzora i utvrđeno 39 prekršaja
Od 30 do 50. Negdje čak i 70 posto. U svim bojama. I na svim
izlozima. Naljepnice sa sniženjima već 20 dana vrište sa svakog
ugla. I sa svih strana.
– Ne damo se, ne damo se mi zbuniti s cijenama – poručuju
građani.
Zbuniti se, očito, ne da ni inspekcija. U prvih 15 dana srpnja
diljem Hrvatske provedena su 223 inspekcijska nadzora. Utvrđeno
je 39 prekršaja. I to uglavnom zbog neisticanja ili nepravilnog
isticanja cijena, zavaravanja potrošača u pogledu cijena ili
načina na koji je cijena izračunata.
– Trenutno ima i sniženja pa smo našli nešto, neke jaknice i tako
to, platila sam130 kun – kaže jedna sugrađanka koju je RTL
zatekao u ‘šopingu’.
Većina ipak smatra da to još uvijek nije kao u inozemstvu.
Tržišna inspekcija ovih dana kontrolirala je i prodaju izvan
prodavaonica. Na klupama i štandovima.
U prvih 10 dana obavljeno je 220 nadzora. U Rijeci 34. Splitu
186. Utvrđene su 122 povrede propisa, što je gotovo svaki drugi
štand.
Inspekcija će zato podnijeti 33 optužna prijedloga. Dvije
trgovine su zatvorili, a 5 mora otkloniti nepravilnosti.
Bez obzira na sve, u trgovačkim centrima ipak se troši.
– Mi smo potrošili 1000, 1200 danas i mislim da je dosta – kaže
jedna gospođa koju su RTL-ove kamere zatekle u jednom trgovačkom
centru.
Dok Hrvati peglaju, tržišna inspekcija ne staje. Pravila
sniženja kontrolirat će se sve do kraja kolovoza.
Mnogi građani ne znaju kada se kupljeni proizvodi mogu
vratiti
Ivanda Ivanda Rožić razgovarala je odvjetnicom
Dijanom Kladar koja je za RTL Danas kazala kako
je broj utvrđenih prekrašaja malen jer po njenim iskustvu puno
veći broj trgovaca ne zna kako označavati sniženja, da li akciju
držati cijelu godinu, odnosno općenito ne znaju puno o pravima
potrošača.
Običan građanin može prepoznati da je nešto lažno sniženo tako da
prati promjenu cijene u trgovini ili da svoju sumnju prijavi
e-mailom ili telefonski inspekciji koja će otići kod tog trgovca
i pročešljati poslovne knjige te tako utvrditi kako su se
mijenjale cijene. Utvrdi li inspekcija da je trgovac varao, može
izdati mjeru koja kaže da moraju prestati s tim ili može
pokrenuti prekršajni postupak pred sudom u kojem trgovac može
biti kažnjen do 100.000 kuna.
Kad je riječ o statistici, Kladar kaže da se svakodnevno pokreću
optužni prijedlozi protiv trgovaca. Upitana na što se kupci
najčešće žale, Kladar odgovara
– Kažu kako im se čini da je trgovac neposredno prije sniženja
podigao cijenu, a onda je kasnije spustio. Često kažu da im
trgovac kaže i da sniženu robu ne mogu vratiti – kaže.
Mnogi građani ne znaju kada se kupljeni proizvodi mogu vratiti.
Ako kupujete u šoping centru, fizičkoj poslovnici, onda nemate
mogućnost predomisliti se, shvatiti da vam je recimo sako mali i
vratiti ga, osim ako je trgovac svojim posebnim propisima propsao
da proizvod možete vratiti za 30 dana ili u nekom drugom periodu.
Ako vam trgovac svojom slobodnom voljom nije tako nešto propisao,
onda nema povrata.
Ukoliko proizvod ima grešku, kupac ima dvije godine od datuma
kupnje da se obrati trgovcu i prijavi da proizvod ne valja. Potom
će vještak utvrditi tko je u pravu.
– Ako se nedostatak pojavi u prvih 6 mjeseci, trgovac mora
angažirati vještaka. Ako se nedostatak pojavi kasnije, potrošač
ga mora angažirati. Utvrdi li se da je u pravu, trgovac će mu
vratiti novac – govori Kladar.
Kladar smatra da sniženja mogu biti bolja. Ističe da jako malo
trgovaca ima sniženja do 70 posto, većinom su ona do 50 posto.