Vozači uglavnom rade za privatne prijevoznike, koji bi gubitkom poslova morali otpustiti radnike.
Među vozačima prijevoznika ne vlada panika jer su vozači
naviknuti na svakakve prepreke, ali stanje je takvo da je sve
nejasno. Nitko ne zna što treba raditi i kako se
ponašati.
Govori za
24sata predsjednik Sindikata hrvatskih
vozača Miljenko Gočin i nastavlja da
se dio vozača koji voze iz Italije šalje da idu kući u
samoizolaciju, a drugi mogu slobodno nastaviti voziti. Tek ako se
pojave neki simptomi bolesti moraju se javiti svojem liječniku.
– Oni koji dobiju uputu o karanteni kod kuće dodatno su zbunjeni,
jer kad otiđu svojim liječnicima, oni nemaju na temelju čega
otvoriti im bolovanje jer nisu bolesni i nemaju simptome. Tko će
opravdati kod poslodavca to što su doma – upozorava na problem
Gočin. A Italija je najvažnije tržište za izvoz naših roba i
drugo tržište za izvoz usluga (turizam). Tamo najviše izvozimo
plin, žitarice, benzin i drvo.
– Drvo je posebno bitna kategorija za naše prijevoznike jer ga u
velikim količinama vozimo u Italiju. Također, od tamo kamionima
dovozimo od kukuruzne krupice, preko keramike, tehnike, pašte…
– kaže Gočin. Inače, gruba procjena je da je u Hrvatskoj oko
100.000 vozača u tom cestovnom teretnom prijevozu. Ako se zatvore
granice prema Italiji, o čemu se potiho nagađa, to bi značilo ne
samo udar, nego i sigurno zatvaranje mnogih radnih mjesta u
prijevozu.
– Ako robu ne prevezemo mi, lako će nam posao preuzeti kolege iz
Rumunjske i Bugarske, i te poslove više nećemo vratiti – uvjerava
nas. Ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo
dr. Krunoslav Capak kaže da postoji
razrađeni scenarij zatvaranja granica prema Italiji.
– Ali to zasad ne dolazi u obzir. Kod tog scenarija to bi se
radilo u koordinaciji s talijanskim kolegama i Europskom
komisijom. U paketu mjera na stolu je i ta mogućnost jer smo
suverena država te imamo pravo i to napraviti. Ali to je još
daleko od realnog – rekao je dr. Capak.
Zatvaranjem granica slomili bi se i izvoznici i prijevoznici
1. Ako bi se kao krajnja mjera išlo na zatvaranje granica prema
Italiji, to bi bilo koordinirano s više zemalja. Na udaru bi
odmah bio sav promet. S obzirom na to da je Italija naše
najbitnije tržište za izvoz, dobar dio od 100.000 vozača bi se
‘sparkirao’. Oni uglavnom rade za privatne prijevoznike, koji bi
gubitkom poslova morali otpustiti radnike.
2. Turizam je zasad pao oko 5%. Ministar turizma Gari Capelli
rekao je kako 70% naših turista dolazi cestom, što po njemu i
nije loše, jer su gosti na svega nekoliko sati vožnje od nas pa
se lako vrate kad se situacija smiri. Slijede nam uskoro uskrsni
praznici, koji sad ovise o situaciji s korona virusom.
3. Dođe li do pada turizma, oni koji kupuju turističke
nekretnine, ali i (od zarade) nekretnine u Zagrebu, sad će ih
morati prodavati. U pitanje će doći i prostori koje unajmljuju
zubari i drugi koji se bave zdravstvenim turizmom, rekao je
24sata Boro Vujović iz HGK.