Sindikalna povjerenica i učiteljica iz OŠ Petrijanec dotaknula se nekoliko 'vrućih' tema vezanih uz održavanje nastave i školstvo.
Učiteljica Marija Kramarić iz
Osnovne škole Petrijanec, ujedno i županijska
povjerenica sindikata Preporod, osvrnula se na
cjelokupnu situaciju vezanu uz školstvu u koronakrizi.
Naslovila ga je ‘Biti odgojno-obrazovni djelatnik u doba virusa
Covid-19’ s podnaslovom ‘Glasno promišljanje jedne učiteljica na
temelju konkretnih iskustava.
Pismo prenosimo u cijelostia, a ovako je započela svoju
priču.
– Sredinom ožujka 2020., od kada smo doslovno preko noći započeli
s oblikom tzv. online nastave – ‘Škole na
daljinu‘, prestala su vrijediti zlatna pravila rada,
ponašanja i djelovanja u odgojno-obrazovnim ustanovama čija je
temeljna paradigma upravo živi, osobni susret djeteta i njegovog
učitelja/učiteljice – napisala je uvodno i nastavila.
– O kompleksnosti situacije zbog virusa Covid-19, a koja je
zadesila apsolutno cijeli svijet, ne treba puno dodatno
objašnjavati nego iznova podcrtati činjenicu tj. naglasiti da je
vrijeme neizvjesnosti nešto što će nas očito još dugo vremena
pratiti. U ovoj iznimnoj situaciji, koja doslovno briše
dosadašnji ritam i stil življenja svih nas, nijedna služba i
profesija nije ostala nedodirljiva – smatra učiteljica Kramarić.
Napominje da je bitno da se sada sluša struka, točnije učitelji i
nastavnici koji najbolje poznaju kako se provodi nastava.
– Sagledavajući cjelokupnu situaciju u odgojno-obrazovnom
sustavu, nakon odrađenih 6 tjedana online nastave i najave
mogućeg povratka u školske klupe učenika nižih razreda i njihovih
učitelja/učiteljica sredinom svibnja te uzimajući u obzir sve
javno dostupne dnevno-političke izjave i komentare, smatram da se
mišljenje nas profesionalaca iz školskog sustava, u ovakvim
neizvjesnim vremenima treba više nego ikada KONKRETNO, JASNO I
GLASNO čuti i najozbiljnije uvažiti. U suprotnom nema zdravog
dijaloga i na djelu će biti tzv. slijepa poslušnost u ime lažne
vladavine prava – piše Kramarić i dodaje.
– Iz učiteljskog konkretnog kuta gledanja, aktualna promišljanja
odnose se na isticanje prave vrijednosti učiteljske profesije u
životu mladog čovjeka te neslomljivost duha osobe
učitelja/učiteljice u inim nedaćama života te odgovorno
zagovaranje i podupiranje učiteljske profesije nasuprot
kratkoročnim, teško održivim planovima i modelima podcjenjivanja
učiteljske profesije – dodaje učiteljica iz Petrijanca.
Ističe da je škola ‘živi organizam’, a da alternativa za nastavni
proces ne postoji.
– U ovoj krizi jasno se vidi kako je škola zapravo ŽIVI organizam
koji ima svoju pravu odgojno-obrazovnu svrhu ukoliko se susreti
između djeteta, učitelja i roditelja događaju uživo. Zaista ni
jedna druga alternativna verzija odgoja i obrazovanja, koliko god
ona bila aktualna, moderna ili IN, nije u stanju mladog čovjeka
oblikovati i usmjeriti prema njegovom cjelovitom životnom
potencijalu – napisala je.
Dotaknula se i učiteljskih plaća.
– U konačnici ni online nastava ne može djelatno funkcionirati
bez osobe učitelja/učiteljice koji se online alatima, pokušavaju
maksimalno prilagoditi potrebama svojih učenika i kroz takav
oblik nastave ostvariti moguće odgojno-obrazovne ciljeve odnosno
ishode učenja. Prava vrijednost učiteljske profesije u životu
mladog čovjeka je nešto što ima univerzalnu i doživotnu
vrijednost i snagu i koja se izdiže iznad svih aktualnih
polemika, događanja i/ili obezvrjeđivanja kako u ovim nesigurnim
vremenima tako i onda kada se želi umanjiti vrijednost službe tj.
osobe učitelja/učiteljice kao zastarjelog modela poučavanja, a
pogotovo kada se raspravlja o dodijeli pravedne plaće
učitelju/učiteljici – smatra Kramarić.
Navodi da je potrebno donositi prave i pravedne odluke na korist
svih.
– Odgojno-obrazovni proces ili životni ciklus bit će toliko jak i
sposoban preživjeti sve nedaće ukoliko će svi sudionici tog
životnog ciklusa biti jednako cijenjeni, prihvaćani i upitani za
mišljenje – DIJETE, UČITELJ, RODITELJ – od strane poslodavca tj.
same države. Ne uspostave li se zdravi temelji za dijalog svih
sudionika takvog kompleksnog procesa događat će se pogreške,
nezadovoljstva i neuspjesi. Kome je to u interesu?! Tko si može
dozvoliti donositi nepromišljene i loše odluke s dugoročnim
posljedicama za budućnost cijele jedne mlade generacije učenika?!
Valjda one strukture i osobe koje isključivo i u ovakvim
nesigurnim vremenima traže puteve i načine kako sebe izvlastiti
od odgovornosti i zacementirati na političkim položajima te
pritom ostaviti privid uspješnog upravljanja i nošenja s
krizom.Kao što se zna i ova će ‘teška i neizvjesna vremena’ proći
jer promjene su jedina konstanta ljudskoga života – misli
Kramarić.
Učiteljica iz OŠ Petrijanec smatra da nitko ne može slomiti
kolektivni učiteljski duh.
– Strukture, institucije i pojedinci su također podložni
promjenama i/ili zamjeni. Ono što zasigurno ostaje živjeti dalje
je neslomljivost duha osobe učitelja/učiteljice u inim nedaćama
profesije i života. Mi učitelji/učiteljice preživjet ćemo i ovu
krizu, već smo pokazali koliko smo prilagodljivi i spremni hrabro
i odgovorno se nositi s nedorečenim, neizvjesnim i
neprepoznatljivim situacijama. Nitko ne može slomiti kolektivni
učiteljski duh. Mi znamo da smo upravo zbog djece/učenika i
njihovih mladih života po profesiji to što jesmo kao što se danas
JASNO vidi da djeca/učenici trebaju za rast u životu odgovornog
učitelja/učiteljicu koji ih neće iznevjeriti, odustati od njih i
bezglavo prepustiti stihiji života – navodi Kramarić.
Prema njoj, nastavnici i učitelji još uvijek se podcjenjuju.
– U ovim povijesnim trenucima i aktualnoj situaciji nikad dosada
viđene i zabilježene krize zbog virusa Covid-19, koji nas je
doslovno preko noći katapultirao iz poznatih zona sigurnosti i
očekivanja života, tzv. odgovorno zagovaranje i podupiranje
učiteljske profesije nasuprot kratkoročnim, teško održivim
planovima i modelima podcjenjivanja učiteljske profesije temeljna
je zadaća svih nas djelatnika u sustavu – navodi te zaključuje za
kraj.
– Iako nas ne žele čuti, JAVNO govorimo bez straha i
ustručavanja. Upozoravajmo na sve nedorečenosti i neodrživost
loših planova za koje iz iskustva možemo točno predvidjeti da
neće biti dobri za naše učenike. Ako nas ponovno obezvrijede u
pogledu pravedne plaće i nelogičnog, neodrživog rada, dajmo im do
znanja kako smatramo da smo OPET obezvrijeđeni, podcijenjeni i
stavljeni pred gotov čin. Ako ćemo biti stavljeni pred gotov čin
ponovnog materijalnog obezvrjeđivanja i novog oblika degradiranja
učiteljske profesije, dajmo im konačno do znanja sljedeće: USKORO
ĆETE VI OSTATI DOMA, a mi učitelji dalje OSTAJEMO ZAJEDNO u
službi našim mladima – istaknula je Marija Kramarić u svom pismu.