Ideja osnivanja državnog MOD-a u poslovnoj zajednici nailazi na podijeljena mišljenja.
Hrvatski mirovinski sustav na tri stupa ove je godine postao
punoljetan. A nakon što godinama u smislu institucionalne
infrastrukture de facto nije bilo novih igrača to će se uskoro
promijeniti i to u segmentu isplata mirovina na temelju
kapitaliziranih uplata doprinosa iz privatnih mirovinskih
fondova, piše
RTL.
U završnoj je fazi, naime, projekt osnivanja novog mirovinskog
osiguravajućeg društva, čime će Raiffeisen MOD
prestati biti jedina institucija ovlaštena za isplate mirovina
članova fondova drugog stupa po njihovu odlasku u mirovinu. Za
konkurenciju se pobrinula država, odnosno Hrvatski zavod za
mirovinsko osiguranje.
HZMO je u travnju Hanfi podnio zahtjev za izdavanje odobrenja za
rad Hrvatskog mirovinskog osiguravajućeg društva, HR MOD-a.
Ministarstvo rada i mirovinskog sustava taj je put trasiralo još
prije godinu dana, odlukom Upravnog vijeća
HZMO-a kojom je određeno i da se u tu svrhu 50
milijuna kuna iz dobiti Hrvatskog mirovinskog investicijskog
društva (HMID-a) iskoristi za uplatu temeljnog kapitala MOD-a i
prvih godinu dana rada tzv. preddruštva.
U resornom ministarstvu na čelu s Josipom Aladrovićem potvrdili
su Poslovnom dnevniku da će HR MOD s radom započeti nakon što
Hanfa izda rješenje o odobrenju za rad i što se upiše u Sudski
registar. Budući da je postupak u tijeku, u Hanfi ne žele
istrčavati s rokovima izdavanja licencije.
U toj regulatornoj agenciji motive osnivanja
‘državnog’ MOD-a vide ponajprije u ‘prednosti istovremenog
upravljanja isplatama mirovinskih sredstava iz II. i III. stupa,
kao i u disperziji rizika isplate sredstava s dosadašnjeg sustava
sa samo jednim MOD-om na dva’.
Sama ideja osnivanja državnog MOD-a, međutim, u poslovnoj
zajednici nailazi na podijeljena mišljenja. Ona u prvom redu
odražavaju pitanje (ne)povjerenja u državu u pogledu upravljanja
i (političkog) kadroviranja.
Tako se dijelu tržišnih aktera ulazak države na teren isplata
mirovina na temelju indvidualne kapitalizirane štednje u
privatnim fondovima a priori ne sviđa. Iako po mnogočemu nije baš
usporedivo, pomalo ih asocira i na nedavno lansiranu zamisao da
država pokrene domaći booking portal, koji bi valjda trebao biti
jeftiniji i parirati globalno etabliranim platformama.
Iz vizure skeptika državni MOD se svodi ili na parafiskalne ili
na tržišne motive, pri čemu indikativnim smatraju to što tržišni
igrači očito “nisu ludi za tim biznisom”. Jedno od objašnjenja za
manjak interesa je, doduše, i u tome što jedini postojeći MOD ima
samo oko dvije tisuće korisnika mirovina i što će masovniji
odlasci članova OMF-ova u mirovine uslijediti tek za oko sedam
godina (oni koji su na početku mirovinske reforme imali do 40
godina).
Ako se tek za sedam-osam godina očekuje profitabilnost projekta,
zašto bi država osnivala MOD već danas, to prije što iz
dobrovoljnih fondova ne može očekivati puno posla, kažu kritičari
tog državnog projekta. Štoviše, oni smatraju da bi država njime
mogla destimulirati pojavu konkurencije pa da, kako kaže jedan od
njih, ‘nakon 20 godina igranja drugog stupa dobijemo zapravo
vraćanje u prvi stup’.
Kako bilo, u resoru ministra Aladrovića ističu kako je HZMO
‘ključna institucija nacionalnog mirovinskog sustava, a s obzirom
na svoju djelatnost i iskustvo u provedbi prava iz mirovinskog
osiguranja odlučila se proširiti svoje aktivnosti osnivanjem
MOD-a kako bi budućim umirovljenicima ponudila uslugu upravljanja
individualnom kapitaliziranom štednjom iz II. I III. stupa’.
Dodaju usto kako Zavod u vlasništvu ima i HMID, odnosno
višegodišnje iskustvo upravljanja portfeljima (Kapitalni fond).
Doduše, prema načinu upravljanja Kapitalnim fondom istodobno su
mnogi odavno prilično kritični.
Budući umirovljenici u svakom slučaju će imati mogućnost odabira
kome će povjeriti svoju štednju iz drugog i trećeg stupa. U
MRMS-u računaju da stvari neće ostati na dva MOD-a i da će s
vremenom tržište postati konkurentije. To je, kažu, bila i jedna
od intencija preklanjske mirovinske reforme s primjenom od 2019.
Podsjećaju da je tom prilikom, među ostalim, ‘proširen krug
subjekata koji mogu vršiti isplate mirovina iz dobrovoljnog
mirovinskog osiguranja i na društva za životno osiguranje te se
omogućilo HZMO-u osnivanje MOD-a’. Pored toga, ističu da je s
ciljem sprječavanja pada mirovina i zaštite njihove realne
vrijednosti izmijenjena je i formula za usklađivanje mirovina II.
stupa napuštanjem tzv. švicarske formule, a omogućena je i
djelomična jednokratna isplata iznosa od 15% sredstava ušteđenih
u drugom stupu.
U nabrajanju brojnih uvedenih promjena navode i da je ‘radi
ostvarivanja povoljnije mirovine i otklanjanja generacijske
nejednakosti u postupku ostvarivanja prava na starosnu ili
prijevremenu starosnu mirovinu osiguranicima omogućen izbor
između mirovine isključivo iz prvog stupa ili iz I. i II.
zajedno’. Konačno, podsjećaju i da je proširena isplata dodatka i
na korisnike koji su se opredijelili za isplatu mirovine iz I. i
II. stupa, a do svibnja ove godine rezultat toga je da je to
izabralo oko 42% osiguranika.