U velikom intervjuu donosimo što smo sve saznali od varaždinskih glazbenika - Tonija Tkaleca i Edvina Đerahovića, o njihovom Penthouseu, Jam Ritualu, karijeri glazbenika...
– Glazbom se bavimo od malih nogu, zajedno sviramo u Jam Ritualu
već desetak godina, tako da bi se moglo reći da imamo nekog staža
– sažet je i vrlo formalan opis onoga čime se bave dvojica
varaždinskih glazbenika: Toni Tkalec i
Edvin Đerahović.
Od srpnja ove godine svakodnevno rade u svom Penthouse
studiju koji su otvorili u Zagrebu. Mnogi glazbenici iz
Hrvatske, ali i ostatka Europe već su imali prilike snimati u
‘kućnom okruženju’ studija, ali za njih dvojicu ovo je tek
početak priče.
Otvoreni su prema svim idejama, imaju znanja, ali i volje,
entuzijazma i želje za novim učenjima svega onoga što glazbena
industrija aktualizira. U velikom intervjuu donosimo što smo sve
saznali od Tonija Tkaleca i Edvina Đerahovića, o počecima u
garaži, sadašnjem Penthouseu, Jam Ritualu, karijeri glazbenika…
Tko je došao na ideju glazbenog studija? Kako se ona
razvila? Uostalom, tko sve sudjeluje u radu studija?
Edvin: Ideja o glazbenom studiju rodila se prije nekoliko godina
kada je Toni, znan kao Toka, u garaži od kojih 12 kvadrata
oformio mali studio u kojem smo svakodnevno svirali i snimali do
prije nekoliko mjeseci.
Početkom ove godine krenuo sam se raspitivati o otvaranju obrta i
pokretanju nečega sličnoga, odnosno montiranju razglasnog
sistema. Od početka sam imao plan raditi tako nešto s Tonijem i
kako smo sve više pričali o tome, došli smo do toga da bi uz taj
razglas dobro bilo imati neki prostor gdje bi sve to držali.
Penthouse Studio prije preuređenja
Nakon nekoliko neuspješnih pokušaja, sjetili su se
zagrebačkog Katrana.
Toni: Išli smo glavom kroz zid, bez prevelikih očekivanja jer
ipak smo dotepenci iz Varaždina od 26 godina koji otvaraju studio
u Zagrebu. Ne bojimo se ničega jer vjerujemo u naš pristup i sve
što radimo. Posao nam je ozbiljan, ali još više od toga nam je
zabavan. Sretni smo što se sve dobro pokrenulo i što smo sad dio
Shock Show Industryja, establishmenta Marija
Petrekovića koji uključuje par poznatih klubova, a s
njim smo već i oformili bend pod nazivom Penthouse trio.
Edvin: Otprije sam poznavao Marija Petrekovića koji vodi Katran i
telefonski smo dogovorili razgledavanje da vidimo što se tamo
nudi. Dočekao nas je voditelj Zlatko Ceraj –
Zlac i krenuli smo s razgledavanjem. Prvi pogled na
današnji Penthouse, koji je tada još bio zapušteni atelje i
prostor za probe jednog benda, bio je dovoljan – znali smo da je
to – to. Odlučili smo i sve dogovorili, dečki iz Katrana sve su
izvadili i dočekali su nas goli zidovi. Nešto najbolje kod
Penthousea je to što nije u nekom podrumu ili maloj sobici bez
prozora, već je prostran i pruža umirujući pogled na pola Zagreba
i naravno, potrudili smo se da zvuk za svirku bude savršen.
Studio vizualno odudara od uobičajenih formi, barem u
našim granicama. Čime ste se vodili u uređivanju? Koliko vam je
trebalo za proces namještanja studija?
Edvin: Penthouse se sastoji od tri dijela. Prvi dio zamišljen je
kao režija koja se nastavlja u lounge dio da bi stigli do
prostora gdje se svira. Zasad takav raspored odlično funkcionira
i ne planiramo to mijenjati.
Toni: U planu je izrada ‘gluhe sobe’ za separaciju
instrumentalista u fazi usnimavanja što će uvelike pomoći pri
produkciji. Namještanje studija nije neka nauka, spojiš par sto
metara kablova i provjeriš dal’ sve štima. Interijer je šareni
retro s dozom futurizma.
Penthouse Studio nakon preuređenja
Edvin: Prilikom uređivanja htjeli smo stvoriti ugodan i topao
prostor gdje će svima koji dođu također biti lijepo tako da nam
je to bila misao vodilja u tom procesu. Najtoplijeg dana ove
godine krenuli smo s uređivanjem i postigli više-manje početnu
formu te od tada svakodnevno nešto dodajemo. Svaka sitnica koja
se ovdje nalazi ima neku svoju priču i mislim da je to uvelike
doprinijelo ugođaju.
Kakva je suradnja s Katranom?
Suradnja s Katranom je svakodnevna jer dijelimo prostor, a i
druženja s Marijom često završe s nekom novom zajedničkom idejom
koju krećemo realizirati. Isto tako, međusobno si posuđujemo
opremu i alate ukoliko nešto nekome zatreba. Dečki iz Katrana
ništa ne prepuštaju slučaju, sve je ovdje vrlo organizirano pa
smo i mi morali poprimiti te kvalitete u suradnji s njima.
Koliko ste zauzeti poslom? Tko sve dolazi snimati,
održavati probe i live sessione?
Edvin: Moramo priznati da je studeni dosad najjači mjesec, no ne
možemo reći ni da su protekli mjeseci bili prazni. Mislim da se
nekako sve više ljudi odlučuje na snimanja i probe u Penthouseu,
ali to ćemo vidjeti u narednom razdoblju. Zasad su kod nas došli
mnogobrojni glazbenici iz Hrvatske, Amerike, Bosne, Njemačke,
Srbije… Neka od imena su Natali Dizdar,
Overflow, Soulfingersi,
Detour, Luka Nižetić,
Mayales, Lana Jurčević,
Pocket Palma, Luce,
Kensington Lima, Fire in Cairo,
Goran Navojec, Vedran
Mlikota…
Penthouse Studio
Toni: Sve su to oblici suradnje, od snimanja ‘voiceovera’ za
filmove, reklamne kampanje, probe bendova, snimanje audio
zapisa… Želimo napraviti i nešto po uzoru na zapadnjačke
sessione tipa ‘tiny desk’ ili KEXP sessions. Imamo
uvjete za to, a i smatram da nam fale sessioni popraćeni
kvalitetnom video produkcijom.
Vjerujem da ne postoji fiksno radno vrijeme u tom poslu –
koje je vaše prijašnje iskustvo sa svime s čime se bavite u
studiju? Gdje ste najviše naučili o tome kako bi ovaj posao
trebao izgledati?
Toni: Postoji fiksno radno vrijeme. U studiju smo od 9 ujutro do
11 navečer, a ponekad znamo i prespavati zbog dosta posla koji
nas čeka idući dan. Što se tiče prijašnjih iskustava, Edvin i ja
smo dosta vremena proveli snimajući za naš matični bend
Jam Ritual. U studiju braće
Horvat u Pušćinama snimali smo prve singlove, u
Music Centar Pavarotti kojeg je dizajnirao Brian
Eno u Mostaru snimali smo prvijenac ‘Greasebucket’, a
također smo učili procese s Matkom Grgasom na
jednom od vodećih audio produkcijskih instituta SAE u Ljubljani.
Edvin: Stvarno ne postoji neko fiksno radno vrijeme jer neki
snimaju ili sviraju do ranih jutarnjih sati, tako da smo dosta
fleksibilni po tom pitanju. Moram priznati da je Toni puno jači
od mene u cijelom segmentu snimanja jer je završio MPA Akademiju
i odličan je u tome te se svakodnevno nadograđuje što se na
svakom novom snimanju može i primijetiti. Tako da nekako sve
rješavamo u hodu, učimo i jedan i drugi nešto novo svaki dan kako
bi studio postao još bolji.
Toni: Isto tako smo u Grgasovoj kući improvizirali i snimali
singlove koje smo na kraju objavili za Croatia Records čime smo
si dokazali da kvalitetno možemo snimiti i mimo profesionalnih
studija.
Nastup Jam Rituala na Špancirfestu 2019/Toni Tkalec i
Edvin Đerahović
Toni: U sklopu Music Production Akademije svakodnevno sam boravio
u studijima i upijao znanja glazbenih producenata poput
Nikše Bratoša, Andreja
Lončarića, Damira Begovića, ali i
mladih producenata čiji je rad iznimno kvalitetan i od kojih još
mnogo učim. Imao sam prilike preko Akademije biti dio audio
inženjeringa u RLS Studiu u slovenskom Novom Mestu gdje sam
sudjelovao na snimanju posljednjeg albuma Ede
Maajke ‘Put u plus’ koji je bio nominiran za nagradu
Porin. Ipak, najviše smo učili u toj famoznoj maloj garaži. Na
tome sam zahvalan jer tek sad vidim koliko sama prostorija utječe
na kreativnost što je u ovom poslu jedna od najbitnijih stavaka.
Nazvao sam već par puta vaš rad u studiju poslom, što
naravno i jest, ali s obzirom na dugogodišnje iskustvo i ljubav
prema glazbi i sviranju – je li nekako prirodno da ste u tome te
se snalazite bez problema?
Edvin: Nekako je sve i vodilo prema nečemu ovakvom. Krenuli
smo kao klinci koji vole svirati rock’n’roll i ostali smo isti ti
zaigrani klinci samo s malo širim pogledima. Moglo bi se reći da
smo uvijek težili ka nečemu ovakvom. Zapravo smo oduvijek imali
neki prostor sa strane gdje bi se nalazili, svirali i družili.
Kada smo tek krenuli sa svirkom, Tonijev tata
Medo, imao je radionu koja je tada bila neka
početna verzija ovoga što danas radimo. Moram napomenuti da su
nam roditelji već tada bili velika podrška u našem izboru da se
bavimo glazbom te je i dan danas tako i veliko im hvala na tome.
Nakon Medija, Toni je nastavio trend s garažom koja je preuzela
ulogu nakon radione i evo, danas je to Penthouse Studio.
Toni: Ideja je da Penthouse kroz neko vrijeme bude top izbor za
glazbenike. Bitno nam je da su klijenti zadovoljni, a mi se kroz
širinu u djelatnostima trudimo ponuditi ono što većina studija
nema. U protekla četiri mjeseca zbog toga smo uspjeli ostvariti
suradnju s mnogim imenima komercijalne i underground scene.
Edvin: Moglo bi se reći da ukoliko netko ima neku ideju koja nam
je dobra i da je želi izvoditi ovdje, nećemo se buniti. Ima nekih
stvari koje ne bi dovodili ovdje, no zasad nismo još na takve
‘naletjeli’ tako da sve ide kako je i planirano na samom početku.
Po mnogim komentarima, Penthouse nazivaju najboljim
mjestom za probe i snimanje u Zagrebu. Kakva je općenito
situacija sa studijskom glazbenom produkcijom i mjestima za probe
u Hrvatskoj?
Edvin: Svako ima svoje preferencije, ne mogu reći da je najbolje
mjesto, no mogu reći da je za moj ukus definitivno najbolje takvo
mjesto na kojem sam do sada bio. Kada smo krenuli slagati
Penthouse, cilj nam je bio stvoriti mjesto gdje će stvarno svima
biti ugodno svirati. Mnoge prostorije i studiji u kojima smo bili
smješteni bili su u podrumima, bez prozora i uvijek nešto nije
štimalo. Ili mi se nije sviđao zvuk prostorije ili pojačalo ili
nešto treće.
Gdje je Jam Ritual u svemu tome? Imali ste povratnički
koncert na ovogodišnjem Špancirfestu, mjesec dana prije toga
poklopilo se i otvaranje Penthousea.
Edvin: Jam Ritual je temelj ovog svega. Kad netko dođe ovdje,
može se vidjeti dosta toga vezano uz Jam Ritual što s ponosom
pokazujemo ovdje. Sad konačno imamo prostor gdje možemo snimiti
sve i već smo se okušali i s Jam Ritualom.
Koncert na Špancirfestu bio je lagani vjetar u leđa i od tad
smo krenuli sa snimanjem novog albuma. Trenutno je u planu da se
u skoroj budućnosti izbaciti novi singl te za to vrijeme raditi
na ostalim stvarima koja će se naći na novome albumu i naravno –
dogovaranje koncerata – jer nam to iskreno najviše fali.
Čime se u ovom trenutku bavite – osim vođenja Penthousea
– ako ostaje vremena za ostale projekte?
Edvin: Nađe se vremena i za druge stvari, no nadam se da neće
uvijek tako biti jer mi se sviđa biti u Penthouseu i ne bih se
bunio da mi to, uz Jam Ritual, bude jedina zanimacija. S bendom
nažalost trenutno ne sviramo koncerte sve dok ne dovršimo planove
koje smo zacrtali, no zato su tu svirke sa Soulfingersima, Lukom
Nižetićem i Lanom Jurčević gdje sam trenutno na gitari.