Vijesti / Društvo

Intervju

TKALEC I ĐERAHOVIĆ 'Od garaže došli smo do Penthouse studija, a Jam Ritual je temelj svega'

TKALEC I ĐERAHOVIĆ 'Od garaže došli smo do Penthouse studija, a Jam Ritual je temelj svega'
Privatni album

U velikom intervjuu donosimo što smo sve saznali od varaždinskih glazbenika - Tonija Tkaleca i Edvina Đerahovića, o njihovom Penthouseu, Jam Ritualu, karijeri glazbenika...

- Glazbom se bavimo od malih nogu, zajedno sviramo u Jam Ritualu već desetak godina, tako da bi se moglo reći da imamo nekog staža – sažet je i vrlo formalan opis onoga čime se bave dvojica varaždinskih glazbenika: Toni Tkalec i Edvin Đerahović.

Od srpnja ove godine svakodnevno rade u svom Penthouse studiju koji su otvorili u Zagrebu. Mnogi glazbenici iz Hrvatske, ali i ostatka Europe već su imali prilike snimati u 'kućnom okruženju' studija, ali za njih dvojicu ovo je tek početak priče.

Otvoreni su prema svim idejama, imaju znanja, ali i volje, entuzijazma i želje za novim učenjima svega onoga što glazbena industrija aktualizira. U velikom intervjuu donosimo što smo sve saznali od Tonija Tkaleca i Edvina Đerahovića, o počecima u garaži, sadašnjem Penthouseu, Jam Ritualu, karijeri glazbenika...

Tko je došao na ideju glazbenog studija? Kako se ona razvila? Uostalom, tko sve sudjeluje u radu studija?

Edvin: Ideja o glazbenom studiju rodila se prije nekoliko godina kada je Toni, znan kao Toka, u garaži od kojih 12 kvadrata oformio mali studio u kojem smo svakodnevno svirali i snimali do prije nekoliko mjeseci.

Početkom ove godine krenuo sam se raspitivati o otvaranju obrta i pokretanju nečega sličnoga, odnosno montiranju razglasnog sistema. Od početka sam imao plan raditi tako nešto s Tonijem i kako smo sve više pričali o tome, došli smo do toga da bi uz taj razglas dobro bilo imati neki prostor gdje bi sve to držali.

Penthouse Studio prije preuređenja

Nakon nekoliko neuspješnih pokušaja, sjetili su se zagrebačkog Katrana.

Toni: Išli smo glavom kroz zid, bez prevelikih očekivanja jer ipak smo dotepenci iz Varaždina od 26 godina koji otvaraju studio u Zagrebu. Ne bojimo se ničega jer vjerujemo u naš pristup i sve što radimo. Posao nam je ozbiljan, ali još više od toga nam je zabavan. Sretni smo što se sve dobro pokrenulo i što smo sad dio Shock Show Industryja, establishmenta Marija Petrekovića koji uključuje par poznatih klubova, a s njim smo već i oformili bend pod nazivom Penthouse trio.

Edvin: Otprije sam poznavao Marija Petrekovića koji vodi Katran i telefonski smo dogovorili razgledavanje da vidimo što se tamo nudi. Dočekao nas je voditelj Zlatko Ceraj – Zlac i krenuli smo s razgledavanjem. Prvi pogled na današnji Penthouse, koji je tada još bio zapušteni atelje i prostor za probe jednog benda, bio je dovoljan – znali smo da je to - to. Odlučili smo i sve dogovorili, dečki iz Katrana sve su izvadili i dočekali su nas goli zidovi. Nešto najbolje kod Penthousea je to što nije u nekom podrumu ili maloj sobici bez prozora, već je prostran i pruža umirujući pogled na pola Zagreba i naravno, potrudili smo se da zvuk za svirku bude savršen.

Studio vizualno odudara od uobičajenih formi, barem u našim granicama. Čime ste se vodili u uređivanju? Koliko vam je trebalo za proces namještanja studija?

Edvin: Penthouse se sastoji od tri dijela. Prvi dio zamišljen je kao režija koja se nastavlja u lounge dio da bi stigli do prostora gdje se svira. Zasad takav raspored odlično funkcionira i ne planiramo to mijenjati.

Toni: U planu je izrada 'gluhe sobe' za separaciju instrumentalista u fazi usnimavanja što će uvelike pomoći pri produkciji. Namještanje studija nije neka nauka, spojiš par sto metara kablova i provjeriš dal' sve štima. Interijer je šareni retro s dozom futurizma.

6dcc071170f7b6507b6fc2d8bbb7a5e9.jpg?v=2

 Penthouse Studio nakon preuređenja

Edvin: Prilikom uređivanja htjeli smo stvoriti ugodan i topao prostor gdje će svima koji dođu također biti lijepo tako da nam je to bila misao vodilja u tom procesu. Najtoplijeg dana ove godine krenuli smo s uređivanjem i postigli više-manje početnu formu te od tada svakodnevno nešto dodajemo. Svaka sitnica koja se ovdje nalazi ima neku svoju priču i mislim da je to uvelike doprinijelo ugođaju.

Kakva je suradnja s Katranom?

Suradnja s Katranom je svakodnevna jer dijelimo prostor, a i druženja s Marijom često završe s nekom novom zajedničkom idejom koju krećemo realizirati. Isto tako, međusobno si posuđujemo opremu i alate ukoliko nešto nekome zatreba. Dečki iz Katrana ništa ne prepuštaju slučaju, sve je ovdje vrlo organizirano pa smo i mi morali poprimiti te kvalitete u suradnji s njima.

Koliko ste zauzeti poslom? Tko sve dolazi snimati, održavati probe i live sessione?

Edvin: Moramo priznati da je studeni dosad najjači mjesec, no ne možemo reći ni da su protekli mjeseci bili prazni. Mislim da se nekako sve više ljudi odlučuje na snimanja i probe u Penthouseu, ali to ćemo vidjeti u narednom razdoblju. Zasad su kod nas došli mnogobrojni glazbenici iz Hrvatske, Amerike, Bosne, Njemačke, Srbije... Neka od imena su Natali Dizdar, Overflow, Soulfingersi, Detour, Luka Nižetić, Mayales, Lana Jurčević, Pocket Palma, Luce, Kensington Lima, Fire in Cairo, Goran Navojec, Vedran Mlikota...

 Penthouse Studio

Toni: Sve su to oblici suradnje, od snimanja 'voiceovera' za filmove, reklamne kampanje, probe bendova, snimanje audio zapisa... Želimo napraviti i nešto po uzoru na zapadnjačke sessione tipa 'tiny desk' ili KEXP sessions. Imamo uvjete za to, a i smatram da nam fale sessioni popraćeni kvalitetnom video produkcijom.

Vjerujem da ne postoji fiksno radno vrijeme u tom poslu – koje je vaše prijašnje iskustvo sa svime s čime se bavite u studiju? Gdje ste najviše naučili o tome kako bi ovaj posao trebao izgledati?

Toni: Postoji fiksno radno vrijeme. U studiju smo od 9 ujutro do 11 navečer, a ponekad znamo i prespavati zbog dosta posla koji nas čeka idući dan. Što se tiče prijašnjih iskustava, Edvin i ja smo dosta vremena proveli snimajući za naš matični bend Jam Ritual. U studiju braće Horvat u Pušćinama snimali smo prve singlove, u Music Centar Pavarotti kojeg je dizajnirao Brian Eno u Mostaru snimali smo prvijenac 'Greasebucket', a također smo učili procese s Matkom Grgasom na jednom od vodećih audio produkcijskih instituta SAE u Ljubljani.

Edvin: Stvarno ne postoji neko fiksno radno vrijeme jer neki snimaju ili sviraju do ranih jutarnjih sati, tako da smo dosta fleksibilni po tom pitanju. Moram priznati da je Toni puno jači od mene u cijelom segmentu snimanja jer je završio MPA Akademiju i odličan je u tome te se svakodnevno nadograđuje što se na svakom novom snimanju može i primijetiti. Tako da nekako sve rješavamo u hodu, učimo i jedan i drugi nešto novo svaki dan kako bi studio postao još bolji.

Toni: Isto tako smo u Grgasovoj kući improvizirali i snimali singlove koje smo na kraju objavili za Croatia Records čime smo si dokazali da kvalitetno možemo snimiti i mimo profesionalnih studija.

22cec0fb2b445066719bbee345b87f35.jpg?v=2

  Nastup Jam Rituala na Špancirfestu 2019/Toni Tkalec i Edvin Đerahović

Toni: U sklopu Music Production Akademije svakodnevno sam boravio u studijima i upijao znanja glazbenih producenata poput Nikše Bratoša, Andreja Lončarića, Damira Begovića, ali i mladih producenata čiji je rad iznimno kvalitetan i od kojih još mnogo učim. Imao sam prilike preko Akademije biti dio audio inženjeringa u RLS Studiu u slovenskom Novom Mestu gdje sam sudjelovao na snimanju posljednjeg albuma Ede Maajke 'Put u plus' koji je bio nominiran za nagradu Porin. Ipak, najviše smo učili u toj famoznoj maloj garaži. Na tome sam zahvalan jer tek sad vidim koliko sama prostorija utječe na kreativnost što je u ovom poslu jedna od najbitnijih stavaka.

Nazvao sam već par puta vaš rad u studiju poslom, što naravno i jest, ali s obzirom na dugogodišnje iskustvo i ljubav prema glazbi i sviranju – je li nekako prirodno da ste u tome te se snalazite bez problema?

Edvin: Nekako je sve i vodilo prema nečemu ovakvom. Krenuli smo kao klinci koji vole svirati rock'n'roll i ostali smo isti ti zaigrani klinci samo s malo širim pogledima. Moglo bi se reći da smo uvijek težili ka nečemu ovakvom. Zapravo smo oduvijek imali neki prostor sa strane gdje bi se nalazili, svirali i družili. Kada smo tek krenuli sa svirkom, Tonijev tata Medo, imao je radionu koja je tada bila neka početna verzija ovoga što danas radimo. Moram napomenuti da su nam roditelji već tada bili velika podrška u našem izboru da se bavimo glazbom te je i dan danas tako i veliko im hvala na tome. Nakon Medija, Toni je nastavio trend s garažom koja je preuzela ulogu nakon radione i evo, danas je to Penthouse Studio.

Toni: Ideja je da Penthouse kroz neko vrijeme bude top izbor za glazbenike. Bitno nam je da su klijenti zadovoljni, a mi se kroz širinu u djelatnostima trudimo ponuditi ono što većina studija nema. U protekla četiri mjeseca zbog toga smo uspjeli ostvariti suradnju s mnogim imenima komercijalne i underground scene.

c230015cb90552bd75f16222dc480146.jpg?v=2

Edvin: Moglo bi se reći da ukoliko netko ima neku ideju koja nam je dobra i da je želi izvoditi ovdje, nećemo se buniti. Ima nekih stvari koje ne bi dovodili ovdje, no zasad nismo još na takve 'naletjeli' tako da sve ide kako je i planirano na samom početku.

Po mnogim komentarima, Penthouse nazivaju najboljim mjestom za probe i snimanje u Zagrebu. Kakva je općenito situacija sa studijskom glazbenom produkcijom i mjestima za probe u Hrvatskoj?

Edvin: Svako ima svoje preferencije, ne mogu reći da je najbolje mjesto, no mogu reći da je za moj ukus definitivno najbolje takvo mjesto na kojem sam do sada bio. Kada smo krenuli slagati Penthouse, cilj nam je bio stvoriti mjesto gdje će stvarno svima biti ugodno svirati. Mnoge prostorije i studiji u kojima smo bili smješteni bili su u podrumima, bez prozora i uvijek nešto nije štimalo. Ili mi se nije sviđao zvuk prostorije ili pojačalo ili nešto treće.

Gdje je Jam Ritual u svemu tome? Imali ste povratnički koncert na ovogodišnjem Špancirfestu, mjesec dana prije toga poklopilo se i otvaranje Penthousea.

Edvin: Jam Ritual je temelj ovog svega. Kad netko dođe ovdje, može se vidjeti dosta toga vezano uz Jam Ritual što s ponosom pokazujemo ovdje. Sad konačno imamo prostor gdje možemo snimiti sve i već smo se okušali i s Jam Ritualom. Koncert na Špancirfestu bio je lagani vjetar u leđa i od tad smo krenuli sa snimanjem novog albuma. Trenutno je u planu da se u skoroj budućnosti izbaciti novi singl te za to vrijeme raditi na ostalim stvarima koja će se naći na novome albumu i naravno - dogovaranje koncerata - jer nam to iskreno najviše fali. 

Čime se u ovom trenutku bavite – osim vođenja Penthousea – ako ostaje vremena za ostale projekte?

Edvin: Nađe se vremena i za druge stvari, no nadam se da neće uvijek tako biti jer mi se sviđa biti u Penthouseu i ne bih se bunio da mi to, uz Jam Ritual, bude jedina zanimacija. S bendom nažalost trenutno ne sviramo koncerte sve dok ne dovršimo planove koje smo zacrtali, no zato su tu svirke sa Soulfingersima, Lukom Nižetićem i Lanom Jurčević gdje sam trenutno na gitari.

Najnovije

Reci što misliš!