Dvojica profesora iz I. gimnazije Varaždin dobitnicu su priznanja Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Početkom listopada dodijeljena su priznanja Ministarstva znanosti
i obrazovanja odgojno-obrazovnim djelatnicima, a jedan dio njih
radi i u osnovnim i srednjim školama u Varaždinskoj županiji.
Prva gimnazija Varaždin ima dvoje dobitnika. Krunoslav
Rukelj profesor je povijesti i geografije dok je
profesor informatike Bojan Banić.
Povodom dobivenih nagrada, vodili smo s njima kratki
razgovor.
Dobitnik ste nagrade Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Možete li točno reći za što ste sve osvojili nagradu te na kojim
ste projektima radili?
Rukelj: Trenutno predajem nastavni predmet
Geografiju u nacionalnom programu te Geografiju i Ekološke
sisteme i društvo u programu međunarodne mature (International
Baccalaureate Diploma Programme). Kriteriji za nagrađivanje
nastavnika podijeljeni su u nekoliko kategorija te je
potrebno zadovoljiti minimalno tri kako bi se ušlo u
konkurenciju. Tijekom protekle školske godine 2020./2021. bio sam
član županijskog i državnog povjerenstva za provođenje natjecanja
iz Geografije, član SRS-a iz Geografije za izradu i razvoj ispita
državne mature te član Tima za kvalitetu Prve gimnazije Varaždin.
Također sam sudjelovao u provođenju treće faze Škole za život kao
član SRS –a iz Geografije. Održao sam predavanje na stručnom
skupu Županijskog stručnog vijeća iz Geografije na temu
istraživačkog rada te sam izradio 40 scenarija učenja koje
povezuju Geografiju i međupredmetne teme za izdavačku kuću Profil
Klett. U školi se trenutno provodi Erasmus+ projektu “Under the
European stars” čiji sam član tima, a koji za cilj ima boravak
mladih u prirodi, povratak prirodi i život u skladu s prirodom uz
naglasak na mentalno zdravlje. Zajedno s kolegom Bojanom Banićem
mentorirao sam učenike u projektu “Škola budućnosti” koji je za
cilj imao izradu chatbootova.
Banić: Dobitnik sam nagrade Ministarstva
znanosti i obrazovanja već treći puta za redom zbog brojnih
aktivnosti i projekata na kojima sam sudjelovao. Od najvažnijih
vrijedi istaknuti završetak poslijediplomskog studija na smjeru
RITHA Practitioner na sveučilištu Radboud u Nizozemskoj uz
podršku Varaždinske županije. Radi se o jedinstvenom studiju u
svijetu za rad s nadarenim učenicima, a što će mi biti od velike
pomoći, s obzirom da radim u Centru izvrsnosti iz informatike,
kao i u Prvoj gimnaziji Varaždin upravo s takvim učenicima. Osim
toga, radio sam kao vanjski suradnik na Fakultetu organizacije i
informatike na više različitih kolegija, kao i mentor studentima
na navedenom fakultetu koji u našoj Školi odrađuju studentsku
praksu. Također bih volio istaknuti sudjelovanje kao voditelj na
projektima kao što su Škola budućnosti u suradnji s tvrtkom
Infobip, zatim Generacija Now u izradi samovozećeg robota, te kao
suradnik na projektima Knjiga, komp i mob i na “STEM – kakovostno
osvajanje kompetenc”. Bio sam mentor učenicima na domaćim i
međunarodnim natjecanjima, a od najvrjednijih rezultata istaknuo
bih 2. mjesto na državnom natjecanju iz informatike učenika
Emanuela Tukača, te zlatnu medalju na američkom ACSL natjecanju
istog učenika i srebrnu medalju učenika Brune Kosmačina. Koautor
sam znanstvenog rada objavljenog u znanstvenom časopisu i
suradnik na brojnim aktivnostima održanim u Školi. Navedeno su
samo neke od najvažnijih aktivnosti, te vjerujem da ću sigurno
nastaviti sa sličnim aktivnostima i u tekućoj školskoj godini.
Što smatrate najbitnijim osobinama dobrog
učitelja/profesora?
Rukelj: S obzirom na vrijeme u kojem živimo, s
obzirom na različite potrebe i zahtjeve kurikuluma i učenika,
moje je mišljenje da su najvažnije osobine nastavnika danas
strpljenje, kreativnost i suradnja. Strpljenje je važno zbog sve
većeg individualnog pristupa učenicima. Ponosan sam što radim u
jednoj od škola u koju se upisuju najbolji učenici u Hrvatskoj,
ali to zahtijeva i dodatne pripreme za nastavu te se često
nalazimo u situaciji da učenici traže znanja i izvan onih
propisanih kurikulumima. To za posljedicu ima stalnu potrebu
ulaganja dodatnog vremena, unapređivanje znanja i vještina kako
bi bili u tijeku s novim metodama rada, novim alatima i
korištenju IKT-a u kojima se često učenici i ispred nas. Suradnja
s kolegama u školi i timski pristup nastavnom procesu sve je više
važan zbog prožimanja predmetnih kurikuluma i realizacije ideja
koje se rađaju kroz takav rad.
Banić: Najbitnijim osobinama profesora
smatram prije svega osobne kvalitete, a tek potom i stručne.
Naime, stručne se kvalitete kasnije mogu nadograditi ukoliko
profesor posjeduje osobne kvalitete, međutim ukoliko ih ne
posjeduje, teško će učenicima prenijeti odgovarajuće znanje, te s
njima uspostaviti zadovoljavajući odnos.
Iza uspješnih učenika stoje uspješni učitelji/profesori.
Kako učenicima prenijeti znanje i svijest kako je bitno razvijati
sebe kako bi se i sama zajednica u kojoj žive razvijala u pravom
smjeru?
Rukelj: Rekao bih da je izjava da iza uspješnih
učenika stoje uspješni nastavnici djelomično točna jer upravo su
ti učenici razlog zbog kojeg se nastavnici trajno usavršavaju i
produbljuju svoja znanja i vještine. Uz razvoj predmetnih
kurikuluma razvijali su se i kurikulumi međupredmetnih tema koji
se međusobno isprepliću, te bi takav holistički pristup nastavi
trebao u budućnosti stvarati jedan novi naraštaj učenika koji
gledaju nastavu kao jednu povezanu cjelinu, a ne kao ladice koje
jedna s drugom nemaju nikakve veze.
Banić: Svaki učenik je različit, tako da bi
profesori trebali prilagoditi metodologiju poučavanja svakom
učeniku zasebno. Navedeno je ponekad vrlo teško izvesti u razredu
i zahtjeva dodatan trud i vrijeme, ali ukoliko se uspije sigurno
će polučiti mnogo bolje rezultate učenja na kraju nego
tradicionalna nastava. Osim samog znanja, učenicima je bitno
razvijati svijest o tome da su oni dio zajednice, te ukoliko će
se pravilno razvijati oni, tada će se posljedično u pravom smjeru
razvijati i zajednica. Takve im je stvari najbolje dočarati
navođenjem različitih pozitivnih primjera i njihovim
uključivanjem u rad zajednice.
Protekle dvije nastavne godine zbog koronavirusa bile su
izuzetno teške za sve prosvjetne djelatnike – koliko je bilo
teško raditi u uvjetima kada se kombinirala nastava uživo i
online? Kakva je bila suradnja s učenicima?
Rukelj: Protekle dvije godine u školskom sustavu
bile su kaotične i pokazale su manjkavosti i nejednoliko ulaganje
škola u Hrvatskoj u IKT, ali i u edukaciju nastavnika kako
koristiti te alate. Ponovno moram naglasiti da je Prva gimnazija
Varaždin bez većih problema, prvenstveno zbog višegodišnjih
ulaganja u IKT i edukaciju nastavnika kroz projekte E-škola,
napravila laganu tranziciju u online nastavu uživo. Učenici i
roditelji su u toj za sve nas novoj situaciji pokazali odličnu
suradnju. Roditelji su opet imali priliku ponoviti svoja znanja
iz gimnazije, a neki od njih i po prvi puta upoznati predmetne
nastavnike te vidjeti na koji način rade. Takav pristup je i od
nas zahtijevao dodatnu kreativnost oko pripreme nastave a
pogotovo online pisanih provjera, te na kraju mogu zaključiti da
sam generalno zadovoljan s rezultatima usvojenosti znanja
učenika.
Banić: Svaki način poučavanja ima svoje
prednosti i mane, ali u protekle dvije godine unatoč velikom
postotku rada od kuće smatram da smo kao školska zajednica znatno
napredovali u primjeni informacijskih i komunikacijskih
tehnologija, a što brojnim učenicima može biti od velike važnosti
za buduće obrazovanje ili čak i rad od kuće. Unatoč tome, smatram
da su najveći problem upravo bile česte promjene izvođenja
nastave od kuće i uživo u školi jer svaki način poučavanja
zahtijeva zaseban oblik pripreme, kao i učenja. Zbog navedenog je
razloga dio nastavnog gradiva bilo učenicima teže usvojiti, ali
se nadam da će ove školske godine biti mnogo manje takvih
problema.