Struja poskupljuje? Ivicu Repića koji živi u Ivancu, jednog od poznatijih hrvatskih samograditelja električnih vozila, ne plaši poskupljenje, a još ga manje plaši poskupljenje nafte ili benzina.
Svakoga dana taj se elektroničar i samouki kućni graditelj automobila na struju svojim električnim Audijem A6 vozi iz Ivanca u 40 kilometara udaljeni Ludbreg na posao i nazad doma i to potpuno besplatno.
Baterije, naime, puni na javnim punionicama na kojima je to u Hrvatskoj, uz registraciju, još uvijek besplatno.
Sto kilometara za osam kuna
Ali, i da nije besplatno, Ivica na obiteljskoj kući ima solarne panele koji mu dnevno mogu osigurati 100 kilometara vožnje, a 28 kilovata struje pohranjene u baterijama automobila pomoću hibridnog pretvarača može koristiti i za kuhanje, navodnjavanje vrta, ali i za kućanstvo.
Zapravo, struje bi iz baterija auta bilo dovoljno za četiri dana uobičajenog korištenja svih kućnih trošila.
– E da sam u Dalmaciji gdje ima više sunca nego ovdje na kontinentu, imao bih struje za izvoz – šali se Repić i dodaje kako ga 100 kilometara u njegovu Audiju A6 na struju po najskupljoj dnevnoj tarifi prema današnjim cijenama struje nakon poskupljenja košta 16 kuna, a ako puni baterije po noćnoj tarifi, onda 100 kilometara može prijeći za osam kuna.
– Tjedno prelazim više od 1000 kilometara pa za gorivo uštedim i više od 1500 kuna mjesečno – kaže.
Isplative investicije
Štoviše, Ivica Repić, koji radi na održavanju javne rasvjete u ludbreškom komunalnom poduzeću Lukom, osim solarnih panela na krovu ima i vakuumske kolektore, pa, primjerice, perilica rublja koristi već zagrijanu vodu iz spremnika topline.
– Samo na jednom pranju veša tako uštedimo oko dvije kune – kaže Repić.
Solarne panele i vakuumske kolektore za grijanje vode postavio je prije sedam godina i platio ih 35.000 kuna, a investicija se već isplatila.
Zimi, kad nema dovoljno sunca, vodu zagrijava pomoću peleta, plina ili kamina na drva, koje ionako koriste za grijanje kuće. Cijeli sustav je automatiziran, a složio ga je sam.
Multipraktični električni automobil
Svoj prvi prerađeni električni auto prodao je za 4500 eura u Slavonski Brod i još uvijek nakon 85.000 km vozi kod novog vlasnika. A sada vozi električni Audi A6 iz 1996. u koji je ukupno uložio 10.000 eura, a najveći trošak su LiFepo4 baterije koje je za 7000 eura kupio u Njemačkoj.
– Kuhanje kave ili pečenje palačinki najmanji je problem. Svoj električni auto mogu koristiti kao mobilni agregat za struju široke i korisne primjene, od kampiranja do servisa. Ako mi doma nestane struje, pomoću pretvarača izmjenične u istosmjernu struju i baterija iz auta mogu koristiti klima-uređaj, perilicu rublja ili suđericu – kaže Ivica.
Njegov Audi ima domet od 200 kilometara, a maksimalna brzina je 110 kilometara na sat.
S Audijem je već odvozio 55.000 km.
Sam je prilagodio Battery Management System, koji upravlja baterijom i zapravo je mozak cijelog sustava, a u svakom trenutku na svom pametnom telefonu može vidjeti kakvo je stanje baterija i koliko se treba puniti.