panel rasprava

KAKO DO ŠTO KVALITETNIJEG JAVNOG PRIJEVOZA? ‘Varaždinska županija želi uspostaviti novi i kvalitetniji sustav’

U Županijskoj palači u Varaždinu danas je održana panel rasprava na temu željezničkog i autobusnog prijevoza...

‘Ugovori o javnoj usluzi u javnom prijevozu putnika u hrvatskim
županijama’ bila je tema panel rasprave održane danas u
Županijskoj palači u Varaždinu u organizaciji Saveza za
željeznicu u suradnji s Varaždinskom županijom.

O tome kako osigurati kvalitetnu javnu uslugu u javnom prijevozu
putnika raspravljali su predsjednik Koordinacije unutarnjeg
javnog linijskog cestovnog prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje
Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih prijevoznika
Krešimir Čumbrek, marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza mr.
Tomislav Prpić i doc. dr. sc. Predrag Brlek s Odjela za logistiku
i održivu mobilnost Sveučilišta Sjever.

– Ovim panelom želimo pridonijeti kvalitetnijoj javnoj usluzi u
sustavima županijskih linijskih javnih autobusnih prijevoza širom
Hrvatske. Europski strateški dokumenti snažno zagovaraju razvoj
javnog prijevoza te omogućavaju sufinanciranje raznih projekata,
kako za razvoj infrastrukture, tako i za razvoj organizacije
kvalitetnog i korisnički orijentiranog javnog prijevoza. Europska
legislativa još od 2007. godine propisuje uspostavu ugovora o
javnoj usluzi koji omogućavaju sufinanciranje sustava javnog
prijevoza. Takvo sufinanciranje ne smatra se državnom potporom,
već naknadom za javnu uslugu javnog prijevoza, a koji se u toj
perspektivi promatra kao razvojni alat neke regije. Sukladno
Zakonu o cestovnom prijevozu ugovori o javnom prijevozu trebali
su biti sklopljeni do kraja 2019. godine, no tek rijetki gradovi
i samo dvije županije u Hrvatskoj imaju takve ugovore – naveo je
predsjednik Saveza za željeznicu Ante Klečina. 

Javni prijevoz je ekološki i energetski najpovoljniji način
prijevoza, višestruko sigurniji od automobila, pokretač
ekonomskih aktivnosti i alat za osiguranje demografske
stabilnosti, napomenuo je pročelnik Upravnog odjela za
gospodarstvo i europske poslove Varaždinske županije Darko
Majhen.

– Varaždinska županija želi uspostaviti novi i kvalitetniji
sustav javnog autobusnog prijevoza s kvalitetnijom mrežom linija
i većim brojem polazaka. Time bi se osigurala znatno bolja
mobilnost građana, naročito učenika i studenata, mladih radnika i
mladih obitelji te umirovljenika. Aktivno provodimo proces u
kojem se spremamo za potpisivanje ugovora o javnoj usluzi s
budućim prijevoznicima, pri čemu aktivno surađujemo s drugim
županijama i s resornim ministarstvom. Današnja konferencija
nastavak je dijaloga o tome kako ugovore o javnoj usluzi u javnom
prijevozu kvalitetno implementirati u svrhu osiguranja
kvalitetnog javnog prijevoza za građane – istaknuo je Majhen.

Jedan od ciljeva je uspostava integriranog javnog prijevoza, što
znači da korisnik na području cijele regije može za sve linije
javnog prijevoza, dakle za putovanje vlakom, autobusom ili
tramvajem koristiti jednu kartu. 

– U Hrvatskoj je udio željezničkog putničkog prijevoza i dalje u
padu, prema podacima Eurostata tijekom 2019. godine iznosio je
samo 2,4 posto. Istovremeno je prijevoz međugradskim autobusima
te gradsko-prigradskim autobusima i tramvajima iznosio 13,4
posto, te ta vrsta prijevoza stagnira već nekoliko godina. Ostala
putovanja ostvaruju se automobilima, visokih 84,2 posto. Kad je u
pitanju daljnji razvoj sustava integriranog prijevoza putnika,
sjeverne županije su u prednosti jer imaju izrađen Master plan za
integrirani prijevoz putnika, zajednički strateški regionalni
dokument Varaždinske, Međimurske i Koprivničko-križevačke
županije – napomenuo je Ante Klečina.

Predsjednik Koordinacije unutarnjeg javnog linijskog cestovnog
prijevoza putnika pri HUP-u Hrvoje Meštrović je iz
perspektive prijevoznika predstavio izazove uspostave ugovora o
javnim uslugama za županijski linijski prijevoz.

– Mi prijevoznici suočavamo se s povećanjem troškova goriva, kao
i povećanjem plaća radnika i njihovih radnih prava. Troškove smo
pokrivali kroz cijenu karte, no ona je prešla psihološku granicu,
sve iznad 500 kuna za mjesečnu kartu je neprihvatljivo, a iznad
1.000 kuna je suludo. U županijama u kojima ne postoji javna
usluga, prisiljeni smo zatvarati linije na kojima troškovi
premašuju prihode. Za razliku od toga, u županiji u kojoj postoji
javna usluga, putnici imaju nižu cijenu karte, a prijevozniku je
osigurano pokrivanje troškova, pri čemu se svako povećanje cijena
mora dokazati. Mi više nemamo vremena čekati s uvođenjem javne
usluge, jer su nam građani nezadovoljni i veliki broj ih se
iseljava – rekao je   Hrvoje Meštrović.

Predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih
prijevoznika Krešimir Čumbrek složio se da je javna
usluga apsolutno potrebna, pri čemu traži iste uvjete za sve
prijevoznike.

– Stav naše udruge je da se za dobivanje prava za sklapanje
ugovora o javnoj usluzi provodi javno nadmetanje, dakle nismo za
model izravne dodjele ugovora, jer smatramo da sve mora biti
javno, transparentno i dostupno svim prijevoznicima. Što prije
krenemo s tim, prije ćemo imati javnu uslugu – rekao je Čumbrek.

Marketing menadžer HŽ putničkog prijevoza mr. Tomislav
Prpić je istaknuo da se raduju i vesele integriranom
prijevozu. – Smatramo da je s tim potrebno krenuti što prije,
malo “žešće” nego je dosad bilo rađeno. Ne vidim da su
željeznički i autobusni prijevoz konkurenti, a svi zajedno moramo
prionuti na podizanje kvalitete prijevozne ponude za sve naše
stanovnike – rekao je mr. Prpić. 

Doc. dr. sc. Predrag Brlek s Odjela za logistiku i održivu
mobilnost Sveučilišta Sjever je istaknuo da se nada da ćemo ipak
dostići europske standarde. – Kasnimo, ali se nadam da ćemo što
prije stići Europu, posebno zato što možemo koristiti dobre
prakse, a one loše izbaciti – zaključio je doc. Brlek.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije