Imajte na umu...
Danas na snagu stupa Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o
sigurnosti prometa na cestama, kojim se uvode značajne novosti u
zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama,
izvijestio je MUP.
Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o
sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne
preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz
svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa
te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije,
kao i građani.
U nastavku iz MUP-a navode neke od najvažnijih izmjena.
Nova kategorije vozila – osobno prijevozno sredstvo
Po prvi se puta naime zakonski regulira sudjelovanje u prometu
električnih romobila, električnih monocikli, segwaya i slično,
koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden
i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo. Osobno
prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu
kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je
mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija
trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj
cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija
najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se
može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim
pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.). Zbog
ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i uvođenja
novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se
odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Novi Zakon
propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu
kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači
prilikom sudjelovanja u prometu. Također, vozači osobnog
prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, sukladno novom
Zakonu, ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na
ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i
sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze,
propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 300
kuna. Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je
vozač dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon
uvedene tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu
bila primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna
prijevozna sredstva. Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon
omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske,
uz ispunjavanje određenih uvjeta.
Privremena nesposobnost za vožnju i obveza liječnika
Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno
liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te
izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju
zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača
o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest
mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u
medicinskoj dokumentaciji. Po isteku roka o privremenoj
nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni liječnički
pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj
nesposobnosti te podatak o tome ne evidentiraju u medicinskoj
dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije. Sankcije su
predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u prometu na
cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje liječnika o
privremenom zdravstvenom stanju. No, ističe se, kažu u
MUP-u. kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača za
upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena
Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za
vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva. Propisan je
rok da ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodnu suglasnost
ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladi Pravilnik o
zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače (“Narodne
novine”, br. 137/15, 132/17 i 10/20) s odredbama ovoga
Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona. Vezano uz sigurnosne i zdravstvene faktore, novim Zakonom
propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača koji u
prometu na cesti upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći,
sukladnu pravilniku kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u
prometu na cestama.
Koridor za prolazak vozila hitnih službi
Krizne situacije unazad dvije godine ukazale su na nedovoljnu
istaknutost i poznavanje nužnih reakcija sudionika u prometu,
kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i
brže. Stoga novi Zakon jasno definira koridor za prolazak vozila
hitnih službi na prometnicama sa više od dvije prometne trake,
prilikom nastanka incidentne situacije, a kako bi se stekla
navika kod vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom
načinu osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih
službi. Koridor definiran Zakonom, jednačen je s ostalim zemljama
Europske unije, što dodatno utječe na brzinu potrebne reakcije.
Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje brzine
Definirani su i novi pojmovi, kao što su “zona prometa u
zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”,
“pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano vozilo”.
Po prvi se puta regulira sudjelovanja jahača u prometu na
cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno
automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na
cesti bez prisutnosti vozača (potpuno automatizirano vozilo bez
upravljača). S tim u vezi, propisuje se i sankcija za vozače koji
koriste vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično
automatizirano vozila) na način da vozilo upravlja samostalno, a
pritom, dakle za vrijeme vožnje, vozači niti ne sjede na vozačkom
sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim
slučajevima. Također, novi Zakon regulira zabranu
parkiranja vozila na mjestima namijenjenim samo za punjenje
električnih vozila i omogućuje sankcioniranje nesavjesnih vozača
kao i premještanje vozila koja ne koriste usluge punjenja, a
parkirana su na mjestima namijenjenim samo za punjenje
električnih vozila. Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena
je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o
osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku. Naime, po
novom, Zakon i korisniku vozila propisuje obveza da na zahtjev
policijskog službenika ili službene osobe jedinice lokalne
samouprave da vjerodostojan podatak o osobi koja je upravljala
vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja, a pritom se dostava
podataka o više osoba koje su upravljale vozilom u vrijeme
počinjenja prekršaja ne smatra dostavom vjerodostojnih podataka o
identitetu osobe kojoj je dao vozilo na upravljanje, te se
propisuje sankcija za korisnika ako ne dostavi te podatke. Budući
da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja,
novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene
brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne
nesreće) s 500 na tisuću kuna.
Ostale važnije izmjene
Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka
Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme
provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje
vozilom dostupne udvojene komande na vozilu. Također, budući
da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne postoji potreba,
ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i
slovima. Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se
obavljanje poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja,
servisiranje, prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno
dopušta se korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do
mjesta obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za
što je dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica. Osobama
koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni studij ili
preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine prometnog
smjera (gradskog), omogućuje se obavljanje poslova
nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova ispitivanja
vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na kompatibilnost
programa obrazovanja za navedena zanimanja. Također, detaljnije
se uređuje postupanje prema vozačima motornih vozila kojima su,
kao pravna posljedica pravomoćne osude za određene prekršaje iz
Zakona o sigurnosti prometa na cestama određeni i upisani
negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a imaju vozačku dozvolu
izdanu u državi članici Europskog gospodarskog prostora ili
inozemnu vozačku dozvolu. Uz to, detaljnije se uređuje i način
zamjene takvih dozvola za hrvatsku vozačku dozvolu, kao i
sankcije za navedene prekršaje. Naposljetku, u kontekstu
detaljnijeg uređivanja pojedinih situacija, propisana je i
mogućnost da se osobi koja počini prometni prekršaj koristeći
vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog gospodarskog
prostora ili inozemnu vozačku dozvolu, umjesto zaštitne mjere
zabrane upravljanja motornim vozilom može primijeniti zaštitna
mjera zabrane korištenja vozačke dozvole na području Republike
Hrvatske, u trajanju od mjesec dana do dvije godine, ističu iz
MUP-a.