Ako se smanji satnica informatike prema novom projektu cjelodnevne nastave, slijedi novo iseljavanje stručnog kadra iz Hrvatske, upozorili su nastavnici iz Varaždinske županije.
Od jeseni bi u 50 osnovnih škola u Hrvatskoj trebao početi novi
projekt cjelodnevne nastave.
Cjelodnevna nastava dobila bi nove predmete – Prirodoslovlje,
Društvo i zajednica, Praktične vještine, Informacijske i
digitalne kompetencije, Svijet i ja, Drugi strani jezik – a uz
njih bi nastava trajala do 17 sati. Obavezna nastava trajat će do
14 sati, a poslije ručka slijede izvannastavne aktivnosti do 17
sati. Tu su i izvanškolske aktivnosti nakon toga.
Ministar Fuchs je rekao kako je plan da se
s dnevnog reda makne potreba instrukcija kod kuće, da se poveća
kvaliteta obiteljskog života jer u ovom slučaju neće biti domaćih
zadaća, ali i da se poveća socijalizacija među djecom.
Jedan od većih problema u programu cjelodnevne nastave je
ukidanje jednog sata informatike. Umjesto tog naziva, predmet će
se zvati Informacijske i digitalne kompetencije. Za njega bi sada
bio osiguran jedan sat tjedno. Za razliku od informatike koja bi
izgubila jedan sat, za hrvatski jezik i matematiku uslijedilo bi
uvećanje za jedan sat.
Sastanak učitelja informatike Varaždinske županije
Nezadovoljni tim potezom i najavom su učitelji informatike
Varaždinske županije. Oni su održali sastanak Županijskog
stručnog vijeća učitelja informatike. Njih
osamdesetak raspravljalo je o položaju nastavnog predmeta
Informatika te što bi značilo smanjenje na jedan sat u sklopu
eksperimentalnog programa ‘Osnovna škola kao cjelodnevna škola’,
projekta koji je najavljen iz Ministarstva znanosti i
obrazovanja.
Njihovo priopćenje sa sastanka i donesene
zaključke prenosimo u cijelosti.
– Na sastanku Županijskog stručnog vijeća učitelja
informatike Varaždinske županije, 80-tak nastavnika Informatike
raspravljalo je o novom konceptu cjelodnevne nastave, posebice o
Informatici koja se smanjuje sa sadašnja dva školska sata tjedno
na jedan sat.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je prijedlog
eksperimentalnog programa ‘Osnovna škola kao cjelodnevna škola’ u
kojem se kao jedan od obaveznih predmeta navodi predmet
Informacijske i digitalne kompetencije – IDK u trajanju od 1
školskog sata tjedno. No, nastavnici Informatike Varaždinske
županije naglašavaju kako u programu i u svim objavama
Ministarstva nije navedeno da se postojeći predmet Informatika u
tjednoj satnici od dva sata ukida. Stoga smatraju kako nije
moguće da se prema riječima MZO satnica predmeta IDK povećava,
kad u stvarnosti se sveukupno satnica za poučavanje IKT-a
smanjuje tj. prepolovljuje.
Kako su informacijske znanosti podloga brzo rastućoj i sve
prisutnoj IKT tehnologiji, koja je ušla u sve pore ljudskog
društva današnjice, nastavnici su mišljenja kako je apsurdno
smanjivati satnicu Informatike već bi je trebalo i povećavati.
Osim toga, naglašavaju kako nastavnici u ostalim predmetima traže
od učenika korištenje određenih alata, poput uredskih alata Word,
PowerPoint ili Excel te raznih multimedijskih i drugih alata
temeljenih na mrežnim tehnologijama u sklopu svojim kurikuluma, a
to nije moguće ukoliko ih ne uvježbaju na satu Informatike.
‘Nije istina da se gradivo ponavlja’
Najjednostavnije objašnjenje je da se takve teme iz
informatike moraju pokazati, zatim ih učenici trebaju naučiti i
potom uvježbati, a za to nije dovoljan samo jedan sat tjedno.
Ukoliko Informatika bude jedan sat tjedno svest će se samo na
teoriju i učenje činjenica bez prijeko potrebne vježbe, mišljenja
su nastavnici Informatike, podsjećajući što se dogodilo s
predmetom Tehnička kultura kada mi je smanjena satnica na 1 sat
tjedno.
Ovih dana provlači se kroz medije konstatacija da se gradivo
Informatike od 1. do 4. razreda ponavlja u 5. razredu, što
nastavnici Informatike Varaždinske županije odbacuju kao
neistinu, te da tako nešto može tvrditi samo onaj koji uopće ne
poznaje niti osnove kurikuluma Informatike za osnovne škole.
Nastavno gradivo se nadograđuje, kao što je slično i u ostalim
predmetima.
Zanimljivo je da u doba kada umjetna inteligencija iz filmova
postaje stvarnost, da učenici, ali i nastavnici drugih predmeta,
neće dobiti potrebne informacije kako prepoznati što je napravila
umjetna inteligencija, a što ne i je li zadaću napisao učenik ili
neki AI. Stoga nastavnici Informatike redovito poučavaju djecu,
ali i kolege učitelje drugih predmeta novinama u svijetu
IKT-a.
Kroz Informatiku djecu se uči suradnji, radu na projektima,
komunikacijskim vještinama, kritičkom mišljenju i kreativnosti
što su temelji za razvoj inovativnosti i inovacija. U rapidnom
razvoju svijeta tehnologija i virtualnog svijeta nužno je djecu
poučiti i programiranju, ono se ne uči djecu samo pomoću raznih
programskih jezika, već i pomoću raznih problemskih zadataka
kojima se razvija logičko razmišljanje koje kasnije koristi i u
svim sferama obrazovanja i života.
Škole se opremaju modernom opremom. Zadnji je primjer
Carnetov katalog u kojem su škole, u sklopu projekta e-Škole,
mogle odabrati opremu u određenoj vrijednosti. Pitanje je tko će
i kada raditi s tom opremom ako se informatike svede na 1 sat
tjedno.
‘Ulazi se u sivo područje nestručne nastave’
Kako je sada, većim dijelom Informatika izborni predmet, i
učenici ga u osnovnim školama Varaždinske županije odabiru
svojevoljno i bez ikakve prisile skoro 95%, zašto im sada
nametati da Informatiku imaju samo jedan sat tjedno.
Osim toga, teme vezane uz sigurnost na internetu nužne su u
današnje vrijeme sveopćeg online tj. mrežnog djelovanja u kojem
se mladi vrlo brzu mogu izgubiti i postati žrtve raznih
prevaranata i predatora. Ukidanjem jednog sata Informatike i te
teme se neće moći obraditi u potrebnom opsegu. Kako učenici IKT
tehnologiju koriste svakodnevno mora ih se za to pripremiti da je
koriste na siguran i kritički način, a to ne može niti jedan
drugi predmet i niti jedna druga struka osim nastavnika
Informatike. Inače ulazimo u sivo područje nestručne nastave, u
koje nećemo uči nadaju se nastavnici informatike Varaždinske
županije.
Bez dva sata Informatike u osnovnim školama neće biti
potrebne podloge za nastavak školovanja u srednjim školama i
fakultetima. Nastavnici informatike Varaždinske županije
podsjećaju kako su i upisi u SŠ i fakultete online. Nakon
školovanja skoro svi poslovi današnjice, a da ne govorimo o
poslovima sutrašnjice, zahtijevaju IKT znanja. Smanjenjem satnice
smanjit ćemo i ograničiti konkurentnost naših učenika na tržištu
rada, naglašavaju nastavnici Informatike Varaždinske
županije.
Posljednjih par godina provode se i razna testiranja koje
provodi Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje poput PIRLS,
ICILS i slično. Ta se testiranja najčešće provode online, a
sudjeluju učenici osnovnih škola. Također, učenici sudjeluju i u
mnogim natjecanjima koja se isto provode online iako sama
natjecanja nisu usko vezana uz područje informatike. Primjer
takvog natjecanja je Sigurno u prometu. Također, nekim učenicima
koji će školovanje nastaviti u nekim strukovnim zanimanjima,
informatika u osnovnoj školi bit će i jedina informatika koju će
imati u svojem školovanju.
Uspjeh na natjecanjima
Učenici s područja Varaždinske županije prednjače i u brojnim
natjecanjima iz Informatike, robotike ali i u drugim područjima
za koja je potrebno znati koristiti se nekim informatičkim
programima i alatima poput foto natječaja na koji se šalju
digitalno obrađene fotografije, likovna kultura, Lidrano,
međunarodnog natjecanja Dabar i mnoga druga. Rezultati i na tim
natjecanjima će biti skromniji ukoliko dođe do smanjenja satnice
Informatike, sigurni su nastavnici Informatike Varaždinske
županije.
Ne treba zaboraviti i na Covid krizu tijekom koje je nastava
odrađena online, koju bi bilo nemoguće odraditi da je Informatika
bila samo teorijski i informativni predmet u školi. Također je
sve više online testova, seminara, pa čak i cijelih studija, pa i
za to treba pripremiti učenike. Za razvoj takvih vještina treba
vrijeme i ponavljanje a za to nije dovoljno jedan sat tjedno,
tvrde nastavnici Informatike Varaždinske županije.
Neodgovorni potezi smanjivanja satnice Informatike, koja je
samo prije nekoliko godina uvedena po dva sata u sve razrede,
dovodi u pitanje ukupni kontinuitet hrvatskog školstva, a
dodajući tome da je pri tome zaposleno dosta novih nastavnika
informatike, te da završetak studija čekaju nove generacije
nastavnika Informatike. Zbog smanjenja satnice Informatike dosta
nastavnika Informatike čekaju otkazi čega rezultat može biti novo
iseljavanje stručnog kadra iz Hrvatske na što upozoravaju
nastavnici Informatike Varaždinske županije.
‘Uvode se novi predmeti upitne kvalitete’
Nastavnici Informatike ujedno održavaju i informatičku
infrastrukturu škole, smanjenjem broja nastavnika te poslove će
morati odrađivati netko drugi na trošak škole što najvjerojatnije
vodi rušenju kvalitete rada škole i cjelokupnog informacijskog
sustava škole. Iako ni do sada nastavnici informatike nisu bili
adekvatno plaćeni za taj posao tj. razni serviseri bi ta
održavanja puno više naplatili, nastavnicima informatike taj se
sat priznao u normu. Nastavnici informatike su i administratori
resursa, e-Dnevnika, školskih mrežnih stranica i drugih službenih
platformi što im je do sada isto ulazilo u normu. To su poslovi
koji iziskuju daleko više sati od 1 do 3, a koliko im je bilo
priznato.
Posebno smeta nastavnicima Informatike Varaždinske županije
što se drugim predmetima povećava satnica i uvode novi predmeti
upitne kvalitete, a da se Informatici, jedinom predmetu uz koji
je vezano najviše zanimanja i poslova, smanjuje satnica te i to
što je nitko nije zastupao u skupini koja je izradila ovaj plan
cjelodnevne nastave.
Zamjena izgubljenih sati Informatike neće se moći nadoknaditi
nikakvim izvannastavnim aktivnostima i slično jer je prevelika
razlika od kurikuluma, usvojenog znanja, ocjenjivanja i dr.
informatika ionako od nastavnika traži svakodnevno usavršavanje
jer udžbenici čim izađu već su zastarjeli, pa ih nastavnici
stalno osvježavaju novim podacima i informacijama, poput novih
verzija operativnih sustava, antivirusnih programa, novih
virusa…
Tehnologija se mijenja i napreduje, a bez dobrih
informatičkih temelja učenici se neće moći prilagoditi izazovima
budućeg vremena. Nastavnici informatike Varaždinske županije
smatraju na temelju svih ovih činjenica da satnicu informatike
treba povećati, a ne smanjiti i apeliraju na sve koji donose
ovakve odluke da se posavjetuju sa strukom kako ne bi dovodili u
pitanje budućnost naše djece – zaključci su sa sastanka
učitelja informatike Varaždinske županije.