U Varaždinu je danas 31.000 automobila. Prije četiri godine bilo ih je 4.000 manje. A broj i dalje raste.
Stanari na križanju Zagrebačke i Supilove nezadovoljni su
promjenama kojima svjedoče posljednjih dana, otkako je tvrtka
Marlex Pro, novi vlasnik zgrade
VTC-a, odlučila dovršiti radove na građevini i
privesti svrsi ostatak čestice koji je u vlasništvu tvrtke.
Kako se sada čini, taj prostor ipak neće ostati ograđen, ali neće
biti besplatnih parkirališnih mjesta.
– Stanari su 20 godina uživali blagodati besplatnog parkiranja,
sad to više nije opcija. Ići će se na varijantu da na tome mjestu
nema ograde, nego će biti postavljeni stupići na parkirna mjesta,
a građani će moći kupiti ili iznajmiti parkirno mjesto. To je
najviše što se može napraviti – rekao je danas gradonačelnik
Neven Bosilj.
Problem je nastao, rekao je, još 2003. godine.
– Tada su tadašnji gradonačelnik Ivan Čehok i
direktor Stanoinga sklopili sporazum kojim je
formirana čestica i cijeli unutarnji prostor pripao je toj
čestici. Vlasnik je bio Stanoing, a sada je na sudskoj dražbi
nekretnininu kupio Marlex Pro. Tamo je, temeljem sporazuma,
izgrađena podzemna garaža i objekt VTC. Građevinska dozvola
izdana je 2005. godine i ona je važeća. Neke stvari ne mogu se
ispraviti – podsjetio je Bosilj na događanja od prije 20 godina.
U tome sporazumu piše, pojasnio je Bosilj, da će se izgraditi
javna garaža i javno parkiralište.
– Ali morate znat da javno ne znači besplatno – odmah je dodao te
rekao: – Mi smo se 90-ih godina odlučili da je kod nas službeno
uređenje kapitalističko i privatno vlasništvo je iznad svega.
Kod novih zgrada, kao što su one u Grabanicama, Ive
Mikca i u Koblenzovoj, vlasnici stanova
su i vlasnici prilaznih cesti i parkirališta. Ovdje nije taj
slučaj, jednako kao i na još nekoliko mjesta u gradu, gdje kod
kupnje stanova 90-ih nije o tome vođeno računa.
Dakle, ovaj prostor bit će pod režimom naplate ili prodaje.
– To je njihova poslovna odluka. Već imaju 134 osobe za kupnju
ili najam parkirališnih mjesta. Tamo ukupno ima 170 nadzemnih
mjesta i 240 u garaži – iznio je brojke Bosilj.
Kaže Bosilj da postoji još jedna varijanta.
– To bi bio presedan. Opcija je da Grad cestu koja tam prolazi
proglasi javnim dobrom. No u tome slučaju mora po cijeni sudskog
vještaka obeštetiti vlasnika. Sad Marlex Pro održava tu cestu,
ako si netko slomi nogu, odgovoran je Marlex Pro, a ne Grad. Ako
bismo to napravili, otvorili bismo Pandorinu kutiju. Potrošili bi
oko 1 milijun eura za kupiti cestu, ali parkrana mjesta ne bismo
time riješili – objašnjava gradonačelnik.
Problemi s parkirališnim mjestima su i na drugim mjestima u
gradu.
– Godine 2019. u Varaždinu je bio 27.000 registriranih vozila,
sad ih je 31.000. Ovaj grad nije projektiran tako da može
izdržavati takvu količinu vozila – tvrdi Bosilj.
Što se tiče ostalih parkirališta, Grad je tu vezan koncesijskim
ugovorom, koji važi do 2037. godine.
– Štogod željeli raditi, moramo ponuditi tvrtki Best In
Parking. S njima smo sada napreavili smo koncept
parkirnih blokova – Prešernova, Trakošćanska, Vukovićeva,
Banfica… Građani bi imale pravo na povlaštenu mjesečnu
kartu od nekih 6 eura, a ostale bi naplata bila normalna. Manje
bi bilo dnevnih migranata na ta parkirališta, bilo bi mjesta. To
je jedini model koji možemo napraviti – najavljuje gradonačelnik.
Kaže da zbog velikog rasta broja vozila Grad radi strategije
urbane mobilnosti.
– Pokušavat ćemo da ljudi koriste druga prijevozna sredstva, jer
Varaždin postaje zakrčen vozilima – zaključuje Neven
Bosilj.