Danas se obilježava Svjetski dan turizma...
Svake godine 27. rujna obilježava se Svjetski dan
turizma. Turizam je vodeći gospodarski fenomen sadašnjice i
slobodno kažemo generator gospodarskog rasta svake zemlje.
Izuzmemo li pandemijsku godinu podaci posljednjih deset godina za
Hrvatsku prikazuju trend porasta noćenja i broja
postelja. Svjetski dan turizma obilježava se u cijelom
svijetu pod vodstvom Svjetske turističke organizacije
(UNWTO), koja određuje i glavnu temu te proslave.
Prema podacima Hrvatske turističke zajednice temeljem sustava
e-visitor, u prvih sedam ovogodišnjih mjeseci našu županiju
posjetilo je 56.024 turista, što je čak 20,4 posto više nego
lani. Ostvarili su pritom 131.320 turističkih noćenja ili 22
posto više. Po stopi rasta broja turista i njihovih noćenja u
tome razdoblju među pet smo najboljih županija.
Što se tiče područja Turističke zajednice područja Centar
svijeta prošle godine češći turisti bili su stranci.
– U prošloj godini obuhvaćali smo 6 jedinica lokalne
samouprave i prošle godine od 1.1. do 31.12 ostvaren je dolazak
od 6773 dolaska turista na naše područje. Od tog broja više je
stranih turista, 4358, dok je domaćih 2415. I prošle godine
ostvareno je 5237 noćenja domaćih turista, dok su strani turisti
ostvarili 15 218 noćenja. Dakle, na našem području je bilo 20 455
noćenja. Od toga je bitno napomenuti da je prosječni ostanak oko
3 dana – kaže Petra Međimurec, direktorica Turističke
zajednice Područja centar svijeta. Što se tiče 2023. godine,
prema dostupnim podacima do 1. rujna, bilježimo pozitivne
trendove.
– Do 1. rujna ostvarili smo 4665 dolazaka, od
čega je 1551 domaćih, 3114 stranih turista koji su prosječno na
našem području boravili 3,89 dana, što je povećanje ostanka i
boravka u odnosu na prošlu godinu. I do 1. rujna ostvareno je 18
157 noćenja, od čega 3855 je bilo domaćih turista i 14 302
stranih turista. I po usporedbi dolazaka ove i prošle godine
do 1. rujna imamo povećanje dolazaka turista na naše
područje, ali točan broj i podatke ćemo moći dati tek nakon kraja
godine. Prema ovim podacima i procjenama, povećanje dolazaka
i noćenja će biti još veće, posebno iz razloga jer u ovu
statistiku ne ulaze posjeti ostvareni za
dane Svete nedjelje – naglašava Međimurec.
Najbolji pokazatelj dolaska i boravka turista je broj noćenja, a
mjeseci s najvećim ostvarenim brojem noćenja su ove godine bili
kolovoz s ostvarenih 4223 noćenja, zatim srpanj s 4062 noćenja,
lipanj s 2780 noćenja i svibanj s 2180 noćenja. Ali po broju
dolazaka turista na naše područje prednjače lipanj, srpanj i
kolovoz.
– Što se tiče manifestacija, naše najposjećenije
manifestacije su Dani ludbreške Svete nedelje, Flora Centrum
Mundi, Welcome spring festival koje su usmjerene na širu
populaciju, dok su primjerice manifestacije poput Aktivnog
ljeta i Wine&walk manifestacije usmjerene baš na
specifičnu skupinu posjetitelja i turista te na zasebne
turističke proizvode i možda privlače manji broj općenitih
posjetitelja, ali što se tiče skupine turista na koju su te
manifestacije usmjerene, bilježimo isto porast broja onih koji
nas dođu posjetiti u Ludbreg i tu prenoće. Jer to je u biti
namjera takvih manifestacija, da se podigne vidljivost područja
-kaže Međimurec.
Direktorica dodaje kako današnji turisti traže autentična i
jedinstvena te specifična iskustva kada putuju u određenu
destinaciju.
– Na području turističke zajednice imamo dosta veliki broj
privatnih iznajmljivača, koliko u samom centru grada, toliko u
okolnim područjima i ono što mene osobno veseli jest da nam svako
malo netko novi dođe u ured s rješenjem jer se odlučio baviti
pružanjem turističkih usluga smještaja. Na našem području imamo
hotelski smještaj, privatni smještaj u kućama za odmor i
apartmanima, ali isto se nude usluge smještaja i ugostiteljske
turističke usluge vinskim kućama i vinarijama, u ruralnim kućama
za odmor, poljoprivrednim gospodarstvima i agroturizmu. Tako da
na našem području ima sve skupa 52 obveznika, 62 turistička
objekta i sve skupa imamo 373 ležajeva – objašnjava
Međimurec te dodaje kako na naše područje dolazi uistinu
širok spektar posjetitelja, većinom iz stranih država. I dalje
nam prednjače Poljaci po dolascima, zatim slijede gosti iz
Njemačke, Austrije, Slovačke i Slovenije.
Jedan od privatnih iznajmljivača je i Krešimir Horvat koji je s
iznajmljivanjem krenuo 2019. godine.
– Klijet smo tada prenamijenili u kuću za odmor koja je 2+2,
odnosno za dvije osobe. Kuća je opremljena dodatnim sadržajima
poput jacuzzija i saune. Sve to utječe na dolazak turista, kao i
lokacija i događaja koji se održavaju na tom području – kaže
Horvat. Posebno naglašava tu se ističu manifestacije poput Svete
nedjelje i Wine&walk, ali i druga događanja u samom Ludbregu,
ali i okolici.
– Ima sada već dosta iznajmljivača na ovom prostoru, ali ne
gledamo se kao konkurencija jer svatko od nas ima neke svoje
specifičnosti. Osobno nudim i vina lokalnih vinara, gosti često
pitaju gdje mogu kušati kvalitetno vino. Smatram da su vinski
turizam i iznajmljivanje usko povezani i da tu ima prostora za
kvalitetniju organizaciju, a dokaz je i sama manifestacija
Wine&walk – kaže Horvat. Među gostima prednjače mu oni iz
Danske, Njemačke i Austrije, ali ima ih i iz Hrvatske. – Kada smo
krenuli u iznajmljivanje, te 2019. godine zabilježili smo tek
nekoliko noćenja. 2020 godine usprkos koroni situacija je postala
bolja, a prošlu smo godinu zaključili sa 130 noćenja. Za tako
malu kuću i činjenicu da preko zime zbog dodatnih troškova ne
iznajmljujemo, jako smo zadovoljni, zaključuje Horvat.
Da vinogradarstvo i vinarstvo može imati utjecaj na turizam,
slaže se i Monika Kirić, predsjednica Ludbreške vinske ceste.
– Naravno, to ovisi o regiji i njezinoj vinogradarskoj tradiciji.
Vinarstvo može biti ključan dio turističke privlačnosti i ponude,
od samih vinskih tura i degustacija, u vinogradima i vinskim
podrumima možete kušati razne sorte vina, vidjeti i naučiti više
o procesu proizvodnje vina. Tu je i gastro turizam, jer to dvoje
jedno s drugim ide ruku pod ruku pa posjetitelji uz kvalitetna
vina kušaju i autohtonu hranu određenog kraja. Uz to, poznato je
da vinogradarske regije organiziraju različite manifestacije i
sajmove što dodatno privlači posjetitelje. Nikako ne smijemo
zaboraviti da je butelja vina i odličan suvenir – kaže Monika
Kirić te dodaje kako tradicija bavljenja vinogradarstvom kod nas
ima dugu tradiciju, a uglavnom je riječ o manjim obiteljskim
vinogradima. Dodaje i kako potencijala za razvoj ima.
– Dokaz tome je i Wine&walk, manifestacija kroz koju
posjetiteljima pokazujemo ono za što radimo cijelu godinu, a to
su odlična vina koja osvajaju nagrade na domaćim i europskim
natjecanjima – zaključuje Kirić.