Varaždinci koji žive u istočnom dijelu grada nisu zadovoljni projektom podvožnjaka koji predlaže gradonačelnik. Traže javnu raspravu, čak su pripremili alternativno rješenje. Evo što im poručuje gradska vlast...
Stanovnici Varaždina koji žive istočno od željezničke pruge ne
odustaju od svojeg zahtjeva upućenog gradonačelniku Neven
Bosilju – traže da se odazove javnoj raspravi i odgovori
im na sva pitanja koja ih muče vezano uz gradski prijedlog
prometnog rješenja za taj dio grada. Traže i da se usporede dva
projekta i vidi koji je bolji – podvožnjak
Supilova-Wissertova, koji želi realizirati
gradska vlast, ili njihov prijedlog, koji predviđa izgradnju
podvožnjaka Merlićeva-Svilarska.
– Jedan ovakav projekt, koji se čeka više od 50 godina, ne smije
proći bez javne rasprave i suradnje s građanima koji ovdje žive.
Okupili smo se upravo zato da poručimo da smo tu, da želimo
suradnju i razgovor – poručuje Mirjana Mach,
jedna od stanarki Wissertove ulice. Podvožnjak bi, prema gradskom
projektu, trebao tu ulicu spojiti sa Supilovom, pri čemu bi
nekoliko kuća u Wissertovoj izgubilo prilaz na prometnicu iz
svojih dvorišta, pokazuje Mirjana Mach na skicama idejnog
rješenja.
Predali gradu peticiju sa 148 potpisa
No nije to jedino što ih muči. Stanari tih dviju ulica, njih 148,
gradonačelniku su 6. prosinca predali dopis u kojem traže
odgovore na svoja pitanja. Sastanak je u Gradu održan 22.
prosinca, no gradonačelnik i njegovi suradnici nisu znali
odgovoriti na sva pitanja pa je stoga dogovoreno da se 10.
siječnja održi prezentacija postojećeg idejnog projekta i
rasprava.
– Tiskali smo tisuću letaka, obavijestili sve stanovnike ovoga
dijela grada, predali Gradu sva naša pitanja. No 5. siječnja
gradonačelnik je otkazao prezentaciju – iznosi Mirjana Mach
kronologiju komunikacije s Gradom. Kao razlog za otkazivanje
prezentacije bilo je navedeno to što je još u tijeku bio žalbeni
postupak u sklopu javne nabave za odabir projektanta. Kako bi to
utjecalo na samu prezentaciju, stanarima ni danas nije jasno.
– I onda je 11. siječnja objavljeno da je ta žalba odbačena, no u
protekla dva tjedna Grad nam se ni jednom nije obratio niti nas
je obavijestio o nekom novom terminu javne rasprave –
nezadovoljni su građani.
Tko se još sjeća ideje izgradnje nadvožnjaka?
Taj dio Varaždina položen istočno od željezničke pruge već je
desetljećima odsječen od ostatka grada. Otprilike 70-ih godina
prošlog stoljeća pružni prijelaz u Miškininoj ulici je zatvoren
te je na tome mjestu izgrađen pješačko-biciklistički pothodnik, a
jedino mjesto kojim se od tada automobilom može ući u taj dio
grada ili izaći iz njega – a da se pritom nije potrebno voziti
uokolo naokolo – je takozvana kućanska rampa. Ona je pak, radi
potreba Hrvatskih željeznica, češće spuštena nego podignuta.
Godine i desetljeća su prolazili, gradske vlasti najavljivale su
različita rješenja, no do dana današnjeg ni jedno od njih nije
realizirano. Mnogi su već i zaboravili da je svojevremeno
postojala ideja izgradnje nadvožnjaka koji bi spajao zavoj u
istočnom dijelu Supilove, blizu križanja sa Zagrebačkom, sa
zavojem u Ulici Vilka Novaka s druge strane pruge.
Čehokov projekt odbacio Bosilj
U prošlome mandatu gradonačelnik Ivan Čehok
predstavio je javnosti novo rješenje. Projekt, koji je izradio
inženjer Božo Soldo, predviđao je izgradnju
deniveliranog kružnog toka na mjestu sadašnje kućanske
rampe.
No taj projekt stopiran je promjenom vlasti. Nakon izbora 2021.
novi gradonačelnik Neven Bosilj odbacio je taj projekt pozivajući
se na negativna mišljenja struke o njemu. Nova vlast krenula je
razvijati svoje rješenje i tako se pojavila ideja da se napravi
podvožnjak koji bi spojio Supilovu i Wissertovu. Na mjestu gdje
on izlazi na Supilovu bio bi izgrađen kružni tok, a isto tako još
jedan malo sjevernije, kod Željezničkog
kolodvora. Prijelaz kod kućanske rampe bi se zatvorio za
sve. Također, Wissertova bi u nekom budućem razdoblju bila
spojena na istočnu obilaznicu.
Traže da Grad razmotri njihovo rješenje
Taj projekt ima lokacijsku dozvolu, izrađeno je idejno rješenje i
odabran ja izvođač glavnog projekta. Nije li već prekasno da se
cijela ideja sagleda drugačije? Stanovnici istočnog dijela grada
uvjereni su da nije prekasno. Samo traže da ih se sasluša.
– Mi smatramo da imamo bolje i jeftinije rješenje – kaže
Josip Juras, također stanar Wissertove ulice. Pa
opisuje kako bi ono izgledalo: – Naš prijedlog je da podvožnjak
ide kroz novu stambenu zonu VIS Konfekcije. Može
izaći na istočnu obilaznicu. Prolazi jednim manjim dijelom
Svilarske ulice te se podvožnjak nastavlja ispod
kolosijeka pruge koja ide prema Čakovcu. Podvožnjak izlazi na
Ulicu Julija Merlića, južno od
Studentskog doma, gdje bi se formiralo novo
raskrižje, u dvije razine, s četverotračnim kolnikom.
‘Kod našeg rješenja neće biti prometnog zagušenja’
Juras kaže da kod ovog rješenja nema prometnog zagušenja, kao što
bi to bio slučaj kad bi se realizirao gradski projekt.
– Njihovo rješenje predviđa da se sav promet iz Supilove i svih
susjednih ulica i sav promet iz podvožnjaka koncentrira u jednu
točku, a to je pješački prijelaz i rotor ispred Željezničkog
kolodvora. S obzirom na to da je tamo i dalje predviđen pješački
prijelaz u istoj razini, očekuje se da će to funkcionirati jako
loše, s obzirom na gustoću prometa – tumači Juras.
‘U HŽ-u su nam rekli da je naše rješenje izvedivo’
U Gradu kažu da to rješenje nije izvedivo iz više razloga, jedan
od njih je taj što imovinsko-pravni odnosi nisu riješeni odnosno
tamo je zemljište tvrtke VIS Promotex.
– To nije istina. Mi smo isto bili u HŽ-u i dobili smo od njih
odgovor da je naše rješenje provedivo. Ovisno o tome koliko će
kolosijeka trebati ostaviti, postoji mogućnost da nešto sitno
cesta ulazi u prostor VIS-a, ali riječ je o svega možda dva
metra. Sve ostalo je zemljište Grada i HŽ
Infrastrukture – kaže Juras.
Stanovnici sjeverno od VIS-a pozdravljaju alternativno rješenje
Stanovnici sjeverno od VIS-a pozdravili bi to alternativno
rješenje, kaže Biserka Keliš, koja živi u
Primorskoj ulici.
– Ovo rješenje Svilarska-Merlićeva zapravo nam je idealno. Tako
bismo riješili situaciju. Osim toga, smatram da bi se sav promet
rasteretio, s obzirom na to da bi dio bio na kućanskoj rampi, dio
na tom podvožnjaku, a dio bi se odvijao i dalje preko županijske
ceste na sjeveru – kaže Biserka Keliš.
Nezadovoljni i stanari Supilove ulice
Nezadovoljni su i stanari s druge strane pruge, u Supilovoj
ulici. Petar Mesić kaže da je već sad ta ulica
jedna od najprometnijih u gradu.
– Mi i sad svakoga dana proživljavamo dramu kad izlazimo iz
dvorišta i kad ulazimo u njega. Imamo automatska vrata, ali ja
trebam stati na pola minute dok mi se ona ne otvore. Za to
vrijeme iza mene je već pet automobila, onaj peti već trubi. I
tako svaki dan. Možete zamisliti kako će to biti kad se promet u
Supilovoj najmanje podupla, kad se izgradi taj podvožnjak koji će
primiti sav promet koji će ići iz obilaznice prema centru grada.
Sav taj promet će se sliti u Supilovu ulicu – upozorava Mesić.
A kako će zapravo izgledati promet u tom dijelu grada, može se
samo pretpostavljati. Naime, zvuči nevjerojatno, ali prometna
studija za novi projekt uopće nije napravljena.
Bosilj obećao da će biti javne prezentacije
Gradonačelnik Neven Bosilj kaže da će se ipak
održati javna prezentacija njihovog projekta, nakon što je ona
dogovorena za 10. siječnja otkazana. Kaže i da će građani dobiti
odgovore na sva svoja pitanja.
– Da, projektant će pripremiti prezentaciju i građani će moći
postaviti pitanja. Ali želim da to budu normalni, kontrolirani
uvjeti, da tamo ne budu nikakvi bukači. Idemo razgovarati
argumentirano – pokazuje dobru volju Bosilj.
‘Na ovome rješenju radilo 30-ak stručnjaka’
Ipak, ne misli odustati od predviđenog rješenja.
– Cijela procedura počela je još 2022. godine. Tada smo osnovali
povjerenstvo koje je tražilo rješenje, činilo ga je osmero
arhitekata, građevinaca, prometnih stručnjaka. Došlo se do odluke
da je jedino ova lokacija pogodna. Idejno rješenje je 20. lipnja
2022. predstavljeno na konferenciji za tisak, svi mediji dobili
su materijale. Tvrtka Via plan prezentirala je
rješenje svim zainteresiranim strankama. Nakon toga smo ovo
rješenje uskladili sa svim institucijama, Hrvatskim
željeznicama, Hrvatskim cestama, Ministarstvom prometa i
infrastrukture. Na tome je radilo 30-ak različitih
stručnjaka – nabraja Bosilj sve korake koji su dosad
poduzeti.
‘Sad su se sjetili…’
Dodaje da je Grad cijelo vrijeme komunicirao vrlo jasno i
otvoreno.
– I onda sad, kad se vidjelo da je to rješenje gotovo, da od
njega nema odstupanja, da je potpisan ugovor s izvođačima glavnog
projekta za 443.000 eura, i kad je postalo jasno
da ćemo u rujnu imati pravomoćnu građevinsku dozvolu, pojavili su
se ljudi iz jedne ulice jer im se ne sviđa da ona sada postane
prometnija! No ja moram gledati širu sliku i ne mogu dozvoliti da
jedna trećina grada bude odvojena od preostale dvije trećine –
iznosi svoj stav gradonačelnik.
‘Danas su svi stručnjaci za sve’
Kaže da rješenja poput onoga što predlažu nezadovoljni građani
neće ni komentirati.
– Danas smo došli do toga da su svi stručnjaci za sve, pa tako
imamo stručnjake za chemtrailse, imamo antivaksere, sad su i svi
počeli projektirati. Ja sam uvijek za razgovor, ali sam za to da
struka ima glavnu riječ – odgovara Bosilj.
‘HŽ kaže da to nije izvedivo’
No ipak iznosi i argument zašto smatra da podvožnjak
Merlićeva-Svilarska nije izvediv.
– Postavili smo upite i HŽ Infrastruktura nam je odgovorila da to
nije u skladu s njihovim idejnim rješenjem obnove kolodvora i
projektom lepoglavske spojnice. A nije u skladu ni s GUP-om ni s
UPU-om zone VIS Konfekcije – kaže gradonačelnik.
Početak gradnje planira se za proljeće 2025.
Dakle, kako sada stvari stoje, javna rasprava ipak bi trebala
biti održana, no Grad ne pokazuje naznake da bi mogao preispitati
svoje rješenje. Štoviše, već se otprilike znaju i neki budući
rokovi.
– Vjerujem da ćemo na proljeće 2025. početi s izgradnjom. Koji će
biti rok završetka vidjet ćemo kad se završi glavni projekt,
vjerojatno će gradnja trajati 18 mjeseci – najavljuje
Bosilj.