Ulaz je besplatan...
U sklopu Srijede u Muzeju 14. veljače u palači Herzer GMV-a
održava se predavanje pod nazivom ‘Kako bi se planirane a nikad
izgrađene željeznice odrazile na urbanistički razvoj Varaždina?’,
koje je pripremio Ante Klečina, predavač na Odjelu za logistiku i
održivu mobilnost na Sveučilištu Sjever.
Razvoj prometnih sustava snažno je utjecao na razvoj prostora
odnosno urbanih sredina, a među njima naročito željeznica, koja
se utkala u tkivo europskih i svjetskih gradova. Izgradnja
željezničkih kolodvora kao glavnih prometnih točaka u gradovima
te razvoj mreža ulica i cijelih naselja, koja su se prilagođavala
novom prometnom čudu, utjecali su i na daljnji urbanistički
razvoj gradova.
U ovom procesu iznimka nije ni Varaždin. Iako željeznički sustav
Varaždina nikada nije dosegnuo razinu ostalih europskih i
svjetskih regionalnih centara, željeznica je značajno utjecala na
raspored ulica i razvoj urbanizma cijeloga grada. Položaji
željezničkoga kolodvora u Varaždinu i pruge Čakovec – Zaprešić,
izgrađene 1886. godine, definirali su, primjerice, razvoj
Kolodvorske ulice i njezine osebujne arhitekture, ali i
postavljanje “kučanske rampe”, što je dovelo i do svojevrsnih
urbanističkih problema. Na razvoj grada mogli su dodatno utjecati
i brojni planirani ali nikad realizirani željeznički projekti u
sjevernoj Hrvatskoj, Sloveniji i Mađarskoj, o kojima postoje
podaci u brojnim znanstvenostručnim izdanjima.
Kako bi izgledao grad da je pruga Pragersko – Kotoriba –
Nagykanizsa bila izgrađena pokraj Varaždina, s planiranim
kolodvorom na sjevernoj obali Drave? Kako bi se razvijao grad i
kako bi danas izgledao da je izgrađena pruga Varaždin – Križevci?
O tim pitanjima, ali i o tome kako bi održivi urbanizam i promet
trebali satkati održivi Varaždin za budućnost, govorit će se na
predavanju, koje počinje u 19 sati. Ulaz je besplatan.