Varaždinac Luka Balić o radu u ‘Rimac automobili’: ‘Stvarno volim svoj posao!’

Tmurno jutro početkom radnog tjedna. Nakon prethodno razmijenjenih nekoliko emailova i telefonskih poziva, dobili smo zeleno svjetlo za posjet specifičnoj hrvatskoj tvrtki koja proizvodi ekskluzivna sportska vozila pogonjena električnim pogonom, a u kojoj rade i ljudi iz naše i susjedne županije. Sjedamo u naš (još uvijek neelektrični) automobil i krećemo put Svete Nedjelje.

Sveta Nedelja je najmlađi grad u Zagrebačkoj županiji, geografski je smješten na privlačnom položaju, udaljen svega 17 km zapadno od Zagreba te 5 kilometara od državne granice sa Slovenijom. Gotovo idealna lokacija za poslovanje tvrtke takvog kalibra.

Uspješan inovator i poduzetnik Mate Rimac živi je dokaz da čovjek uz trud i rad doista može stići na sam vrh. Još kao srednjoškolac istaknuo se svojim inovacijama koje su dosezale sam vrh županijskog i državnog natjecanja.

Njegov prvi, a ujedno i maturalni rad, iGlove, osvojio je Zlatno Teslino jaje, svrstavši ga tako pod najbolji ICT proizvod u Hrvatskoj.

Uz domaća natjecanja i nagrade, Mate je dobio mogućnost natjecati se na internacionalnoj razini. Tako je uz svoj prvi izum, prezentirao i svoj drugi izum ‘Active Mirror System’, sustav koji otklanja mrtvi kut u automobilu.

Prodajom tog patenta dobio je financijska sredstva za ostvarenje svog sna – proizvodnju vlastitog električnog supersportskog automobila – kaže nam naša voditeljica kroz prostore proizvodnje i proizvodnog procesa, Marta Longin. Unatoč snažnoj internacionalnoj konkurenciji osvajao je prva mjesta.

Osvojio je pet FiA i Guinness svjetskih rekorda za ubrzavajući električni automobil (BMW prerađen u električni automobil).

Zlatnu medalju s posebnom pohvalom osvojio je 2006. godine u Južnoj Koreji na natjecanju ISIE. Nakon toga osvojio je zlatnu medalju na natjecanju iENA 2006. u Nürnbergu i srebrnu medalju na Genius Award-u 2006. u Budimpešti. 2007. godine osvojio je nagrade u Maleziji, Švicarskoj i Hrvatskoj i time je stekao titulu najnagrađivanijeg mladog hrvatskog investitora.

Nakon upisa na veleučilište Vern, pobjeđuje u Business Plan Contestu. I taj dobiveni novac ulaže u komercijalizaciju svojih izuma.

Prvim zarađenim novcem kupio je BMW E30 323i, popularnu ‘kockicu’. Vozio je utrke i tijekom jedne eksplodirao mu je motor. Tu je Mate spojio svoju ljubav prema automobilima i tehnologiji. Počeo je preuređivati svoj BMW i dodao mu električni pogon.

Nakon testiranja, uz dodatne preinake, nije bio zadovoljan performansama te je odlučio izraditi vlastite komponente. Kako bi ih testirao počeo je sudjelovati u utrkama. Budući da postoje pravila u svakom obliku motosporta, jedine utrke na kojima je mogao sudjelovati bile su drift i drag utrke.

Poslije svake utrke, svaka slaba točka je poboljšana, a automobil je postojao sve brži, lakši i bolji u svakom pogledu. 2009. godine osnovao je svoju tvrtku pod nazivom ‘Rimac automobili’ koja se trebala baviti razvojem i proizvodnjom najnaprednijih električnih automobila na svijetu.

Dvije godine kasnije, njegov Concept One predstavljen je na prestižnom sajmu u Frankfurtu. Isporučivši svoj prvi primjerak 2013. godine u inozemstvo, dobiva status prvog automobila koji je Hrvatska proizvela i izvela. Concept One najpoznatije je Rimčevo remek djelo.

O perjanici tvrtke ‘Rimac automobili’ – Concept One

Osnovni model ima cijenu oko 1 milijun eura, dok svaka dodatna ideja, personalizacija ili dopuna od strane kupca povećava cijenu. U Rimcu naglašavaju da nemaju namjeru uvesti u proizvodnju jeftinije i pristupačnije modele automobila, nego su fokusirani na ekskluzivna, tehnički napredna električna vozila visokih performansi.

Pošto je šasija i veći dio automobila izrađen od karbonskih vlakana, težina cijelog automobila je 1900 kilograma, što je za električni automobil vrlo dobar rezultat, uz garanciju na bateriju dvije godine. Uz poneku promjenu od prošle godine, Concept One ima veću snagu i veći kapacitet baterije.

Dakako, mora se spomenuti i dopuna softvera. Vanjski dizajn ostaje uvijek isti. U najnovijem modelu crna linija sa strane potječe od strane dizajnera kojeg je inspirirala kravata te u svim varijantama ostaje nepromijenjena. U samom početku izrade automobila, financijske mogućnosti tvrtke Rimac automobili nisu bile takve da bi se mogli kupovati skupi dijelovi velikih proizvođača.

Upravo zbog toga, mladi inovator Mate odlučio ih je sam napraviti. Nakon što su se prvi potencijalni investitori odlučili povući, proizvodnja komponenti i tehnologije za druge bila je ključna za daljnji rad i napredak.

Zaposlenik dao ideju za pokretanje ‘spin off’ firme ‘Greyp Bikes’

Kod tehnologije koja se primjenjuje na električne super automobile, zanimljivo je i fascinantno kako se može primijeniti i na druge stvari. Tako se u Rimcu rodila ideja od strane jednog od zaposlenika da se ta tehnologija primjeni na električne bicikle s visokim performansama i time omogući širem krugu korisnika.

2013. godine osnovana je ‘spin off’ firma Rimac automobila pod nazivom ‘Greyp Bikes’. Trenutno proizvode dva modela bicikla G 12 S i G 12 H. Važno je napomenuti da je brzina bicikla ograničena te da ih je potrebno registrirati.

Model G 12 H je bicikl koji se može registrirati kao moped, pa mu je brzina ograničena na 45 km/h (H u nazivu sugerira ‘homologirano’). G 12 S juri i do 70 km/h uz snagu motora 12 kW, dok je model G 12 H je nešto slabiji i ima nominalnu snagu od 3 kW. Razlog tome je uspostava balansa između brzine, snage i dometa. Za G 12 H je to 240, a za G 12 S 140 kilometara.

Rimac automobili je firma koja se danas pozicionira kao inovatorsko-tehnološka firma koja sama izrađuje sve svoje dijelove, a proizvode komponente i dijelove i za druge proizvođače automobila, među kojim se našao i proizvođač supersportskih automobila Koenigsegg iz Švedske.

Velika pažnja se pridodaje čim većoj čvrstoći i manjoj težini svih komponenata i materijala koje se ugrađuju u automobil, zato se u velikim količinama koristi karbon, aluminijski blokovi ili pleksiglas. Svaki dio koji bi se mogao naručiti, a preskup je ili ne zadovoljava visoke standarde kvalitete, izrađuje stručni Rimac tim.

Od ukupno osam automobila, proizvedena su tri, isključivo po narudžbi kupca, a proces proizvodnje automobila od narudžbe do gotovog, isporučenog automobila traje godinu dana.

Tesla – konkurencija ili ne?

Vodeći nas kroz proizvodni pogon, a na naš upit, Marta je spomenula kako Tesla nije izravna konkurencija tvrtki ‘Rimac automobili’ jer oni proizvode aute za široke mase, dok se ‘Rimac automobili’ fokusira na supersportske automobile visokih performansi te tehnologiju i prodaju najnaprednijih komponenti proizvođačima automobila.

‘Rimac automobili neće proizvoditi automobile za masovno tržište, to jednostavno nije cilj tvrtke. Radimo na razvoju tehnologije, proizvodnji i plasiranju proizvoda.’, rekla je.

Zaposlenici u tvrtki Rimac automobili – ima i Međimuraca i Varaždinaca

Što reći o zaposlenicima u timu Rimac? Prema njihovim riječima, uživaju u radu i prijateljskoj atmosferi, stvarajući prekretnice u auto industriji.

Kako i sam Mate često ističe, uvjet zaposlenja nije papir nego znanje. Dakle, osoba ne mora biti fakultetski obrazovana da bi radila u tvrtki takvog kalibra. Jedan takav primjer daje nam i naš sugovornik Tomislav Zoka (26), Međimurec iz Goričana koji već više od dvije godine radi kao CNC programer i operater, a ujedno radi i na tehnološkoj razradi komponenata.

Tomislav Zoka (26) iz Goričana

U kratkom intervjuu doznali smo da je završio srednju školu TIOŠ u Čakovcu. Budući da je radio u Zagrebu, u alatnici jedne tvrtke, nakon nekog vremena pokušao je dobiti posao kod Rimac automobila.

Na pitanje kako se odlučio na taj korak, odgovorio je da ga to područje zanima još od malih nogu. Slijedilo je par krugova razgovora, a on je prošao i dobio posao. Zanimljivo je kako zapravo natječaja za njegovo radno mjesto nije bilo, već je Tomislav poslao zamolbu i – unatoč tome dobio posao.

Kaže kako je radno vrijeme od 7 do 15 sati, ali je fleksibilno i prilagođeno potrebama radnika. Nema radnih vikenda, nema strogoće… Uglavnom, opušteno, ali – posao treba napraviti.

Atmosfera u proizvodnom pogonu gdje radi oko 200 djelatnika plus 25 u sestrinskoj firmi ‘Greyp Bikes’ je opuštena, nema presinga i vlada zadovoljstvo i timski rad.

Nakon našeg Međimurca, par riječi razmijenili smo i s jednim od grafičkih dizajnera Rimčevog tima – Varaždincem Lukom Balićem (34).

Njegov posao nadasve je kreativan i zanimljiv – sastoji se od dizajna i izrade korisničkih uputa, brošura za Concept One, brendiranje vizualnih identiteta, grafike za štandove te izrada raznih printanih, grafičkih materijala.

Luka Balić (34) iz Varaždina

Po struci je diplomirani inženjer građevine, ali svoju strast našao je upravo u grafici. U Rimcu se našao javljajući se na natječaj koji je pronašao na internetu. Svaki dan putuje iz Varaždina, gdje živi već duže vrijeme. Stoga nam nije bilo teško povjerovati da svoj posao doista voli i da je zadovoljan istim.

Inače, u tvrtki radi četvero ljudi iz Međimurske te troje iz Varaždinske županije.

Specifikacije modela Concept One za 2017. godinu

Spomenimo još i konkretne specifikacije novog modela Concept One koje su predstavljene na Ženevskom salonu 2017. godine.

U tablici niže možete usporediti koja su poboljšanja u modelu za 2017. u odnosu na godinu prije. Zaista impresivno!

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije