Budućnost prijevoza robe je u kombinaciji cestovnog i željezničkog prijevoza.
Za gospodarstvo Varaždinske županije važna je izgradnja intermodalnog logističkog centra budući da bi kombinirao ceste i željeznicu te omogućio brži, učinkovitiji i jeftiniji prijevoz robe. Istaknuto je to na danas održanoj tribini i panelu pod nazivom „Intermodalni logistički centar Varaždin – razvojna poluga Varaždinske županije”, koji su u Županijskoj palači organizirali Varaždinska županija i Savez za željeznicu.
Cilj je bio upoznati javnost s potrebama izgradnje takvog centra, mogućnostima njegove realizacije te koristima koje bi donio gospodarstvu i prijevoznicima. Što su zapravo intermodalni centri, pojasnio je Ante Klečina sa Sveučilišta Sjever.
– Intermodalni centri su mjesta na kojima se može vrlo jednostavno i kvalitetno obaviti pretovar robe između cestovnog i željezničkog prometa, kad pričamo o kopnu. Jednostavan je razlog zašto se osnivaju. Željeznice imaju veliku prijevoznu moć i velik kapacitet, ali ne mogu doseći sve korisnike. S druge strane, cestovni prijevoz može doseći sve korisnike, ali ako robu prevozite na dugim relacijama, korisitite velik broj vozača, trošite jako puno energije,… Zato je važno da postoji mogućnost pretovara između dviju vrsta prijevoza. Intermodalnih centara u obližnjim zemljama ima već dosta, recimo u Češkoj ih je 18, u Austriji 14, u Poljskoj čak 38. Susjedne zemlje poput Mađarske, Slovenije i Srbije također imaju nekoliko takvih centara. Oni su važan dio gospodarstva te važan dio prometne infrastrukture i prometnih mreža. Zbog toga je važno da i mi u Hrvatskoj krenemo s uspostavom intermodalnih centara ne samo na moru, nego i na kopnu. Izgradi li se u Varaždinskoj županiji, bio bi to pravi takav centar u kontinentalnoj Hrvatskoj – rekao je Klečina.
U Županiji smo svjesni važnosti razvoja intermodalnog prijevoza, prije svega zbog koristi koje bi donio gospodarstvu, napomenuo je župan Anđelko Stričak.
– Kao što je poznato, u području cestogradnje se u našoj županiji odvija niz investicija koje provode Hrvatske ceste, kao i ŽUC, a isto tako promišljamo o željeznici. Kao što je nedavno najavio premijer Plenković, slijedi desetljeće ulaganja upravo u naše željezničke pruge. U idućih pet godina u planu su ulaganja vrijedna pet milijardi eura, a naravno da očekujemo i investicije u željeznicu na području naše županije. U tijeku su 4. Izmjene i dopune Prostornog plana Varaždinske županije, u koji će, na temelju zahtjeva, kao građevina od županijskog značaja biti dodan industrijski kolosijek, dakle kolosijek za utovar i istovar robe za potrebe Gospodarske zone Brezje u Varaždinu uz regionalnu prugu Zaprešić – Čakovec. Na taj način, a s obzirom na rast našeg gospodarstva, velilki broj kamiona koji dovoze ili odvoze robu uopće ne bi trebali ulaziti u grad, pa bi se na taj način rastetio i promet u samom Varaždinu – rekao je župan Anđelko Stričak.
Republika Hrvatska kreće u poboljšanje željezničke mreže, pri čemu treba istaknuti da se kreće u modernizaciju pruge Zagreb – Varaždin, ali i pruga prema Čakovcu, Koprivnici, Sloveniji i Mađarskoj, napomenuo je pak predsjednik Saveza za željeznicu prof. dr. sc. Mladen Nikšić.
– Varaždin kao središte sjeverne Hrvatske, koje je smješteno na važnim cestovnim i željezničkim koridorima, itekako ima potencijala i mogućnosti za izgradnju intermodalnog centra kojim će se moći koristiti cestovni i željeznički prijevoznici. Željeznica je najekološkiji vid prijevoza. U budućnosti će zbog toga imati sve veći značaj i zasigurno će se uvoditi različite mjere da se što više tereta prevozi željeznicom, no to ne znači da će istisnuti cestovni prijevoz – rekao je prof. Nikšić.
Zahvaljujući izmjenama Uredbe o Transeuropskoj prometnoj mreži (TEN-T), Hrvatska je uz dva postojeća prometna koridora (Mediteranski koridor i koridor Rajna – Dunav), dodatno pozicionirana na još dva: Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – Istočni Mediteran. Izmjene Uredbe važne su i za Varaždinsku županiju jer je njima Varaždin uvršten u TEN-T mrežu kao jedan od pet novih urbanih čvorova u Hrvatskoj, napomenuo je voditelj Službe za strateško planiranje i razvoj projekata u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Marko Boban.
– Iako je Varaždin tek deseti po veličini grad u Hrvatskoj, imenovan je jednim od pet novih urbanih čvorova zahvaljujući tome što je najveći u sjevernoj regiji. To predstavlja dosta velik izazov i donosi puno obveza. TEN-T Uredba postavlja i zahtjev da urbanom čvoru mora gravitirati jedan željezničko-cestovni terminal. Hoće li biti u samom gradu, mjestu koje gravitira gradu ili u funkcionalnoj regiji, većinom je na vama da odlučite. No, dijelom je to i na nama budući da trenutno razvijamo logistički koncept RH, koji definira potrebu za većim željezničko-cestovnim, kontejnerskim i drugim terminalima koji bi se trebali graditi u našoj zemlji – rekao je Boban.
Na panelu su sudjelovali pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo i europske poslove Varaždinske županije Darko Majhen, pročelnik Upravnog odjela za gospodarstvo, financije, EU fondove i javnu nabavu Grada Križevaca Ivan Biškup, Boris Kos iz tvrtke Kos Transporti d.o.o., ekspert za strategiju i razvoj poduzeća – Rail Cargo Carrier Hrvatska Milan Brkić te predstojnik Ureda uprave – Hrvatske ceste d.o.o. Goran Puž.
– Već 20-ak godina sanjam o intermodalnom transportu, točnije od 2002. godine kad sam na jednom skupu doznao koje su sve njegove mogućnosti. Tada sam pomislio kako bih to htio napraviti. Sada polako krećemo prema tome, tako da se nadam da će kroz nekoliko godina ovo zaživjeti. Što to znači za prijevoz i zašto forsiram željeznicu? Zato što cestarina znatno poskupljuje i dolazimo do situacija da će cestovni promet možda postati neodrživ. Ne budemo li ga kombinirali sa željeznicom, doći ćemo u tešku situaciju. Ovo povezivanje treba pokrenuti što prije – naveo je Boris Kos iz tvrtke Kos Transporti.