Da bi osvojili djevojku prvo morate investirati neke resurse. Na primjer, u svoj izgled, potrošiti određeni novac za gorivo u vašem automobilu, oprati zube, počešljati se, investirati u ulaznice za kino i kokice, zatim ispričati marketinški prihvatljivu i zanimljivu priču o sebi. I još uvijek ne znate da li ćete biti uspješni.
Ista stvar je kad želimo ostvariti kredit ili bespovratna sredstva iz EU fondova ili kad želimo pokrenuti svoju poduzetničku priču.
Dakle, moramo investirati vrijeme da bi prikupili određenu dokumentaciju, izradili poslovni plan, investirali u konzultanta koji će nam to sve skupa složiti i zajedno s nama poslati na javni poziv.
Poslovni plan kao GPS
Kud god se okrenemo treba nam neki plan. Plan puna, plan rada, plan aktivnosti, plan poslovanja. Mnogima pada mrak na oči kad pomisle da bi sve trebali staviti na papir jer njihova ideja je fantastična i ne treba dokaz na papiru.
Naravno da je ideja svakog poduzetnika fantastična, to je neosporno, ali kad popišemo resurse koji nam trebaju za njenu provedbu, vrijeme za provedbu, ljude za provedbu, mogućnosti i realnu procjenu kad ćemo od te naše genijalne ideje početi prihodovati, dolazimo do činjenice da imamo jedan vremenski gap koji utječe i na bitan financijski gap.
Nameće nam se pitanje, kako ćemo sve to financirati u međuvremenu. Može nam se dogoditi kad sve popišemo shvatimo da priča uopće ne drži vodu, odnosno da će troškovi pojesti prihode i priča nema nikakvog smisla i upravo zato vam treba poslovni plan.
Lako je s poduzetnicima koji su dugo na tržištu i znaju točno o čemu pričamo i znaju kako će se financirati, ali poduzetnici početnici nevoljko slušaju o tome da bi možda na putu do uspjehe negdje mogli biti i nekih problema. Oni samo razmišljaju o svojoj ‘dobroj’ ideji.
To nam ukazuje na činjenicu da nikad nisu radili u prodaji pa ne znaju koliko je vremena potrebno da bi se nešto počelo prodavati. Znate li koliko treba da vas tržište upozna i prepozna? Minimalno šest mjeseci do godine dana. Minimalno. Ovisno o proizvodima odnosno usluzi.
Brend za kojeg ste dosad radili zaboravite
Dosad ste negdje služili svoju plaću za neki drugi brend, za neku priču koja dugo postoji.
Na samom početku svoje poduzetničke priče, vi kreirate jedan potpuno novi brend, novu priču, novi proizvod na tržištu. Nitko ga još ne poznaje. Iskreno, još ga ni vi ne poznajete jer ne znate kako će se ponašati.
Neki brendovi koji su danas izuzetno jaki i popularni su također nekad bili na početku svog puta. Nitko nije znao za njih. I oni su krenuli od nule. I oni su obijali vrata i oni su štedjeli na svemu, okretali svaku kunu prije nego su je potrošili. Moramo biti spremni na to.
Što je poanta?
Ideje su super i dobro je da ih imate, ali stavite brojke na papir. Napravite svoj poslovni plan ili potražite nekog tko će vam pomoći pri kreiranju poslovnog plana. Izračunajte koliko dugo možete izdržati financiranje vaše ‘bebe’, vašeg biznisa, vašeg novog brenda koji još ne postoji.
Budite realni. Prodaja se neće dogoditi sama od sebe. Treba vremena i puno rada. Tko će to raditi? Sami? Koliko ste vješti u tome? Cijelo to vrijeme razvoja štedite energiju i novac koji vam treba da opstanete. Točno izračunajte koliko će vas koštati godina dana poduzetništva bez prihoda.
Za iduću godinu, izračunajte koliko možete zaraditi od svoje investicije. Kakva će biti rentabilnost projekta. Postoji li uopće?
I na kraju. Što je važnije? Realizacija. Projekcija je jedno, realizacija nešto drugo. Ako ne znate prodati svoj proizvod, uslugu, uzalud vam svi izračuni, planovi, projekcije poslovanja i svo znanje o tome kako bi trebalo.
‘Znanje nije dovoljno. Znanje treba primjenjivati.’ Goethe