Jedna od tema koju obrađujem na svojim radionicama je i kako povećati prodajne rezultate, kako izvući maksimum, kako povećati šanse za uspjeh projekta.
Da bi se uspjelo u nečemu, morate imati što više saznanja o tome u što se upuštate. Prvo morate napraviti istraživanje tržišta, analizirati situaciju, odraditi prikupljanje informacija o vašem ciljanom tržiištu, mogućnostima i potrebama kupaca i sve to staviti na papir. Morate znati tko su vaši kupci, gdje se kreću, čime se bave, s kojim se problemima susreću i koji bi bio razlog da kontaktiraju upravo vas. Što više podataka, to bolje.
Kad skupite sve moguće podatke do kojih ste mogli doći, onda je vrijeme za izradu poslovnog plana te plana kako ćete komunicirati sa svojim tržištem iliti marketing plana.
Po čemu se razlikujete?
Po čemu se vi razlikujete od konkurencije, kako ćete se istaknuti iz gomile u velikoj ponudi sličnih ponuda, koje ćete alate koristiti, taktike primijeniti te koje ćete prednosti istaknuti ovisi o vama, a o tome ovisi i uspjeh vašeg projekta.
Krenuti nepripremljen na put uz današnje mogućnosti bilo bi neozbiljno. Očekivati da će kupci sami vas pronaći također bi bilo neozbiljno. Tako da ispitajte tržište, proučite uspješne poslovne priče iz branše, napravite što detaljniji poslovni plan i krenite.
Bez djelovanja i akcije nema ničega. No, isto tako bez realnog sagledavanja situacije, puno planiranja i kvalitetne organizacije i puno truda uspjeh će biti čisti roulet.
Troškovi
Troškovi projekta su bitna stavka, pa detaljno popisivanje svih mogućih troškova koji će vas snaći na putu ostvarenja projekta također moraju pronaći svoje mjesto na papiru.
Financiranje projekta? Nužno je realno procijeniti kad će se projekt početi sam financirati te čime ćete financirati period kad još ne nosi prihode. Otkud ćete namaknuti ta sredstva? Realno, realno, što realnije. I uzmite u obzir da ništa neće biti pravovremeno i savršeno, pa ostavite prostor za određena odstupanja od planiranog. Ne očekujte nenadane priljeve. Oni se ne događaju. Očekujte kašnjenja u plaćanju. To je realnije.
Kad razgovaram s nekim kolegama poduzetnicima, iznenadi me svaki put njihov nalet ideja i žar kojim pričaju što bi sve trebalo i kako. I onda pitam, a kome ćeš to prodati? Kako ćeš komunicirati s ciljanim tržištem ili koji ti je markting budžet? I nastaje muk ili dobijem nargumentirani odgovor.
Odlično je imati ideje, ali budimo realni, gomila njih nije provediva ili održiva. Kad planirate plasirati novi proizvod, uslugu, novi projekt, razmislite kome to upućujete, kako ćete dosegnuti svoju publiku, jel će oni to kupiti i po kojoj cijeni.
Kao što rekoh, pobrojite sve troškove, ali baš sve i onda kad stavite sve u jednu zgodnu tabelu, moguće je da će ispasti da ćete to morati sami financirati, ako hoćete da zaživi i dijeliti okolo svoj proizvod da bi ga ljudi probali. I to može biti taktika, ali i ona mora imati svoju dugoročnu svrhu.
Usput bih spomenula jednu vrstu upita koje ponekad primim na mail. Ljudi uočavaju razne probleme i imaju želju to riješiti, ali nemaju u rukama moć odlučivanja. Već sam dosad imala nekoliko upita s idejama kako bi oni ovo ili ono rješili, a moć odlučivanja nije u njihovim rukama.
Možemo mi smisliti odličnu ideju, razraditi zajedno fenomenalan marketing plan, ali ako vi niste ti koji će moći tu ideju provesti, stati ispred cijelog projekta, odlučiti kako i što će se provesti, uzalud vam trud svirači. I na kraju se priča svede, ja bi to bolje ili ja bi to ovako ili onako. Ok, ali prvo treba odraditi pred radnje koje će vas staviti na razinu na kojoj ćete imati utjecaja. Ne mora to nužno biti razina odlučivanja, ali moć utjecaja je već puno. Bez toga se ništa neće dogoditi, a želje će ostati želje.
Ista stvar je kad dobivam upite za povlačenje sredstava iz EU. Ljudi mi šalju ‘fantastične’ ideje što bi oni i kako i onda ih ja ljubazno pitam. A vi ste? Čime se bavite? U čemu imate iskustva? Za što je vaša tvrtka registrirana? I onda ispadne da niti imaju struku, niti kapacitet, ponekad niti firmu, a povukli bi novce za nešto o čemu ne znaju ništa ili jako malo. A najjače mi je kad dobijem upit s idejom, koja možda i nije loša, ali u potpisu stoji samo nečiji nadimak, a mail poslan s nekog od besplatnih servisa. Zar zaista očekujete odgovor? Koliko ste uložili truda u očekivanje povratnog odgovora? Nadimak?
Kristina Androlić, Androlić konzalting