Došli ste na sastanak i ne znate otkud početi? Cilj vam je nešto ugovoriti, dogovoriti, prodati ili možda napokon naplatiti svoje usluge. Da bi razgovor, pregovori, sastanak bio uspješan potrebno je na samom početku opustiti atmosferu. Za to je odličan small talk.
Dakle, treba vam neka jednostavna i laka tema za početak. Možete popričati o vremenu, prometu, gužvi, možda imate neki zajednički interes za sport, hobi ili nešto slično. No, već u početku pričajte pozitivno. Nemojte krenuti s nekim gunđanjem i cendranjem jer će razgovor otići u krivom smjeru.
Koliko treba trajati small talk?
Ovisno o situaciji, osobama i dosadašnjem poznanstvu. Odlično je ako sugovornika poznajete duže, pa imate više zajedničkih tema. No imajte na umu da niste došli na prijateljsko druženje nego na poslovni sastanak. Dakle, minuta, dvije do pet, sasvim je dovoljno da opustite atmosferu i da stvorite temelj za ugodan razgovor.
Ako sugovornika ne poznajete dovoljno dobro ili ste se tek upoznali, potrudite se odmah upamtiti njegovo ime. Svatko voli čuti svoje ime. Pa, ako želite malo omekšati drugu osobu obraćajte joj se imenom. Ali, nemojte pretjerivati u tome. Sve je ok, dok je prirodno. Nikako ne smije biti napadno i isprogramirano.
Na koji način možete još udobrovoljiti sugovornika i staviti ga na svoju stranu?
Pohvalite ga. Za što? Za ono što prepoznajete dobro kod njega ili njegovog poslovanja. Čestitajte mu na nekom uspjehu. Mislite da ne možete pronaći ništa na čemu bi mu čestitali. Niste u pravu. Uvijek ima nešto za što možete ljude pohvaliti. Tražite dobre strane u ljudima.
No mnogi imaju upravo suprotnu naviku. Stalno drugima traže greške. Kad sve ide dobro, ljudi uvijek traže negdje grešku i lako ju uočavaju. Kao u igri, dok morate usporediti dvije iste slike i pronaći razlike. “Pronađite 5 razlika na slici 2”.
Netko može biti izuzetno sposoban, uspješan i korektan, ali već i najmanju grešku svi će primjetiti i komentirati. Ne bih rekla zločesto, ali potpuno neobjektivno. A iskrenu pohvalu za nečiji uspjeh samo će rijetki znati izustiti.
Razmislite kako se sami osjećate kad primite neku pohvalu. Osjećate se puno bolje. Odmah vam poraste raspoloženje. Osoba koja vam je dala pohvalu, osjeća se dobro, vi se osjećate dobro i vrlo lako atmosfera poslovnog druženja dobiva pozitivnu notu.
Idući put kad želite nekome nešto prigovoriti, kritizirati, pametovati, savjetovati, udjelite mu pohvalu i otkrijte njenu punu moć. Djeluje i u privatnom i u poslovnom svijetu. Izuzetno je jednostavna za primjeniti, ima ogromnu snagu i definitivno se premalo koristi.
Pitajte zaposlenika kako se osjeća kad ga se javno pohvali i pitajte ga kako se osjeća kad ga se kritizira. Stavite se u njegovu poziciju. Pitajte prodavača kad mu zahvalite na njegovoj susretljivosti kako se osjeća. Kako se uostalom vi osjećate kad vam netko kaže: Hvala, baš ste ljubazni.
Uočavajte pozitivne stvari oko sebe. Pohvalite ženu jer je u mirovini počela trčati, čestitajte poduzetniku koji je podmirio svoj dug, podržite malog poduzetnika koji je sebi uspio sam zaraditi prvu plaću, zahvalite zaposleniku što je revno odradio posao ili se dodatno potrudio oko klijenta, pohvalite osobu kad vam pruži kvalitetnu uslugu, podržite ljude u postizanju njihovih uspjeha jednostavno, pohvalom.