Varteks je utemeljen 1918. kao Tekstilna tvornica Varaždin. Već 1922. iz pogona su izlazile bale sukna za građanska i vojnička odijela, tkanine za vojne kabanice, a krajem 1926. proizvodnja se širi na izradu gotovih odijela, kaputa i uniformi za vojsku i željezničare.
‘Bilo je lijepo gledati nekadašnju slavu prave hrvatske
korporacije. Znajući da su moji preci radili ovdje, to samo
pojačava sentimentalnost.’
‘Divno je bilo raditi u najvećoj firmi kojoj su ljudi dali sve u
životu. Hvala svima, Biba.’
Zapisi su to iz knjige dojmova s izložbe ‘Stoljeće tekstila’ koja
se do kraja ožujka može razgledati u palači Herzer Gradskog
muzeja Varaždina. Te dvije kratke bilješke opisuju djelić onoga
što je Varaždincima značio Varteks, tekstilna tvrtka koja je
prošle godine proslavila sto godina postojanja. I baš na stotu
obljetnicu posrnulog tekstilnog diva pojavio se spasitelj u liku
– i novcu – Nenada Bakića koji je odlučio
dokapitalizirati Varteks s 20 milijuna kuna i uvesti ga u 21.
stoljeće.
Odjeća za generacije
Kvalitetni kaputi, skladno skrojena ženska i muška odijela, a
posebno levisice, bile su prije nekoliko desetljeća ono što bi
modni influenceri danas zvali ‘must have’ komadima. Ciljajući i
na nostalgiju, u tvrtki su lukavo osmislili natječaj ‘Vintage
Varteks’, pozvavši građane da im pošalju stare fotografije na
kojima oni, roditelji, bake i djedovi nose Varteksovu odjeću koja
se (pre)nosila iz generacije u generaciju.
– Varteks je oduvijek bio sinonim za kvalitetu, ali kao da ga je
pojelo vrijeme, pa iako je kvaliteta ostala, modni i tržišni
pristup nije pratio duh vremena. Zato je izgubio tržišnu poziciju
u odnosu na atraktivne strane konkurente, iako se oni većinom
svojom kvalitetom ne mogu mjeriti s Varteksom – priča Bakić koji
je od običnog pasivnog dioničara posao većinski jer, kako veli,
Varteks bi zbog dugova potonuo bez dokapitalizacije.
Varteks je utemeljen 1918. kao Tekstilna tvornica Varaždin. Već
1922. iz pogona su izlazile bale sukna za građanska i vojnička
odijela, tkanine za vojne kabanice, a krajem 1926. proizvodnja se
širi na izradu gotovih odijela, kaputa i uniformi za vojsku i
željezničare. Godine 1929. otvara se i prva prodavaonica. Nakon
Drugog svjetskog rata nosi naziv Tekstilna industrija d.d.
Varaždin, skraćeno Tivar, a potom postaje Varteks. Otvaraju se
pogoni u Bednji, Ivancu, Ludbregu, Vinici, Prelogu i Novom
Marofu. Varteksove prodavaonice nicale su u brojnim gradovima, a
odjeća se prodavala i ‘ambulantno’, u vozilima, te preko
sindikata. Rađaju se modne marke poput Varteks International, a
1983. Varteks započinje suradnju s Levi’som. Modna marka Di
Caprio nastaje 1994. kao Varteksov premium brend. Sjetit će se
mnogi još nekih brendova – Phillipea Vartina, na primjer, koji je
bio sinonim za mušku modu, ili njegova ženskog pandana Luis
Fabrea. Lana, Edora i Oda bile su ženske modne marke, program
Focus i Contact nudio je odjeću za sport i slobodno vrijeme, a
Bumble Bee odjeću za djecu. U vrijeme najboljih godina Varteks je
godišnje proizvodio devet milijuna metara tkanina! Pratitelji
povijesti mode navode da je nakon Prvog svjetskog rata tekstilna
industrija u Hrvatskoj bila među vodećim gospodarskim granama.
Industrijska proizvodnja polako je sustizala male krojačke i
modne salone, a 50-ih godina proizvodnja i prodaja tvornički
izrađene odjeće postaje dio kulture odijevanja.
Put prema višoj modi Varteksu je utabala poznata zagrebačka
kreatorica ili šnajderica, kako se sama nazivala, Žuži
Jelinek. Zapisano je kako je 1959. na Međunarodnom sajmu
u New Yorku predstavila modele izrađene od Varteksovih tkanina
koje je naručila slavna robna kuća Macy’s. Daljnjim ulaganjem
varaždinska tvrtka postala je vodeći proizvođač tkanina izrađenih
od vune i mješavine vune i poliestera. Šezdesetih godina najveće
inozemno tržište Varteksovih rodnih marki bila je, zamislite,
Velika Britanija, domovina tekstila sa svojom slavnom krojačkom
ulicom Savile Row u Londonu. Najviše su se izvozili gotovi
proizvodi marke Varteks International i Earl Casuals. Varteksova
odjeća prodavala se i u robnim kućama diljem Njemačke, Francuske,
Nizozemske, Italije, Švedske, SAD-a…
Pomalo stidljivo počelo se više pažnje posvećivati i marketingu,
što se može vidjeti i na zanimljivoj izložbi. Ovako su se, na
primjer, reklamirala Tivarova muška odijela: ‘Dobar kroj,
izradba, izgled i izdržljivost su odlike naše robe. Daljnje
prednosti: Vi vidite u zrcalu što kupujete! Pored toga smo
najjeftiniji’.
Oglasi Tekstilne tvornice Varaždin pojavljuju se 30-ih godina
prvo u Svijetu, Ženskom listu i Ličkoj slozi. Jedan je nadahnuti
novinar u Obzoru opisao postupak proizvodnje Tivarove tkanine.
‘Vuna iz Australije, prevalivši debela mora, stiže u Tivarova
skladišta, odakle je upućuju u tzv. čistilište, gdje je očiste,
operu i obojadišu, a onda je čistu kao nevjestu pomiješaju s
pamukom, da otvrdne. (Ovo miješanje vune i pamuka naziva se u
tekstilnoj industriji tvorničkim brakom). Iza toga odnosi
dizalica ovu bračnu smjesu u vlačaru, gdje se smjesa pretvara u
vlakanca, vlakanca u klupka, a klupka u pređu. Pređu preuzima
tkaona, koja je najprije razrijedi u niti, a niti u sukno i odmah
je odvozi u čistionicu, gdje se sukno glača i pere, čisti i
transferira u skladišta’.
Među legendarnim proizvodima je i ogrtač hubertus. Pedesetih
godina strani su kupci posebno cijenili kamgarn, vuneni proizvod
od češljane vune i cel-tkanina.
Prvi katalog tiskan je 1966. godine, a u najboljim godinama
tvrtka je zapošljavala čak 11.400 radnika! Varteks je surađivao i
s velikim stranim kompanijama. Primjerice, 1994. počinje suradnja
s njemačkom modnom kućom Hugo Boss, a devet godina kasnije
potpisan je ugovor o proizvodnji muške odjeće sa švedskom tvrtkom
J. Lindeberg. Varteks je 2004. sudjelovao s više od 30 posto u
ukupnom tekstilnom izvozu Hrvatske, a te je godine imao 3700
zaposlenih. Godine snažnog razvoja krajem 70-ih i početkom 80-ih
donose rekorde, a poslovni uzlet donio je Levi’s.
Početak 90-ih označila je pretvorba i privatizacija, raspad bivše
države donio je gubitak znatnog dijela tržišta i poslovnih
prostora, a sve eskalira velikom ekonomskom krizom 2008. godine,
kad su zatvoreni pogoni izvan Varaždina, a u Novom Marofu
prestaje proizvodnja Levi’s jeansa. Četiri godine kasnije gasi se
i proizvodnja tkanina. Prije pet godina provedena je predstečajna
nagodba i otkazan je ugovor o distribuciji Levi’sa za regiju.
Pokrenuto je restrukturiranje i sad su oči preostalih 1200
radnika uprte u Nenada Bakića koji je odmah uveo promjene.
Za modne znalce razvijena je ekskluzivna linija šivanja po mjeri,
predstavljena kao vrhunac Varteksove ekspertize u izradi odijela
i kaputa, uz odabir tkanina poznatih talijanskih proizvođača kao
što su Loro Piana, Marzotto i Fratelli Tallia Di Delfino, Paulo
de Oliveira, Angelico, Vitale Barberis Canonico…
Uskoro nova muška odijela
Predstavljanjem svoje najluksuznije kolekcije, Limited izdanja za
jesen-zimu 2018., od najboljih materijala poput kašmira, alpake i
tkanina Loro Piana 130’s, Varteks je pokazao ambiciju da opet
postane vodeća modna kuća.
– Varteks će nastaviti raditi poslove, uglavnom šivanje vrhunskih
odijela za Hugo Boss, J. Lindeberg, Zadiq and Voltaire i druge
brendove. Međutim, to su niskoprofitabilni poslovi. Stoga će
snažnije razvijati svoje modne linije i maloprodaju. Vlastiti
brend ćemo brzo unapređivati. Primjerice, upravo pripremamo
žensku kolekciju poslovne elegancije od najkvalitetnijih
materijala, komade kakve poslovne žene trenutačno teško mogu
kupiti u Hrvatskoj, a za sezonu proljeće-ljeto ubacujemo značajno
atraktivniji raster muških odijela. Ustanovit ćemo i stalnu
luksuznu kolekciju Select, te na njezinim osnovama plasirati tzv.
flash kolekcije vlastitih i gostujućih dizajnera. U posljednje
vrijeme izrazito razvijamo i naš najkvalitetniji proizvod,
šivanje po mjeri od najboljih tkanina – nabraja Bakić.
Varteks i neki drugi proizvođači dokazuju, tvrdi on, da zanatske,
ali i industrijske kvalitete u Hrvatskoj ima:
– U dizajnu i maloprodaji na industrijskoj razini osim Varteksa
ima malo toga, ali živa scena manjih nezavisnih dizajnera
pokazuje potencijal hrvatske modne scene – kaže.
Smatra da neki proizvođači odjeće, a i sličnih industrija, za
nekoliko godina neće izdržati rast cijene rada i drugih troškova
u uvjetima niskoprofitabilnih poslova za druge.
– Vjerujem de će Varteks tada postati dovoljno jak da prihvati
velik broj tih radnika i s vremenom udvostruči svoje kapacitete.
Ujedno, znatno ćemo povećati svoj modni biznis, uključivo izvoz
na strana tržišta. Nastavit ćemo razvijati program odjeće za
posebne namjene, kao što su vojna i policijska, koja je
kvalitetom globalno kompetitivna – najavljuje Bakić.