MANJAK VOZAČA

DEFICIT Hrvatskoj nedostaje čak 5000 vozača: Ukidaju se autobusne linije, kamioni stoje…

Hrvatska namjerava ove godine uvesti 2714 vozača, a nedostaje ih oko 5000

Zbog nedostatka vozača riječki gradski prijevoznik Autotrolej
sredinom ovog mjeseca bio je prisiljen ukinuti neke svoje linije
dok je dio njih skratio. Na međugradskim linijama, primjerice
između Zagreba i Dubrovnika, u nekim autobusima više nema dva
vozača koja se mijenjaju u vožnji, nego samo jedan vozač odvozi
cijelu tu rutu. 

Nakon što odspava, isti taj vozač sam vozi autobus i nazad. Taj
vozač osim što vozi autobus, kontrolira i karte putnika, ukrcava
njihovu prtljagu. Zbog nedostatka vozača i neki teretni
prijevoznici imaju već dulje vrijeme parkirane svoje
kamione. 

Zapošljavaju umirovljenike

U Autotroleju su svoj potez ukidanja i skraćivanja linija
objasnili time da je zanimanje profesionalnog vozača izuzetno
deficitarno i da u Primorsko-goranskoj županiji uopće nema
evidentiranih nezaposlenih vozača D kategorije koja je potrebna
za obavljanje posla vozača autobusa. Stoga ta tvrtka natječaje za
vozače objavljuje i u ispostavama Zavoda za zapošljavanje izvan
Županije, a nudi im i osiguran smještaj. No ni to nije polučilo
rezultate.

Kako bi riješili problem manjka vozača, u Autotroleju su u
dogovoru sa Zavodom za zapošljavanje pokrenuli osposobljavanje 12
nezaposlenih vozača C kategorije, o trošku tvrtke, za stjecanje D
kategorije. Usto, pokrenut je program i prekvalifikacije
zainteresiranih nezaposlenih radnika za stjecanje kvalifikacije i
polaganje ispita D kategorije. Kako bi koliko-toliko održavao
svoj vozni red, Autotrolej zapošljava i
umirovljenike. 

Predsjednik Sindikata hrvatskog vozača Miljenko Gočin kaže da u
Hrvatskoj nedostaje vozača jer gotovo nitko ne pokazuje interes
za to zanimanje. Da ima tog interesa, objašnjava, onda bi ti novi
vozači mogli zamijeniti one koji su otišli raditi u inozemstvo.
Prema njegovu mišljenju, država i prijevoznici pritom su krivo
postupili kad su problem nedostatka vozača riješili njihovim
uvozom. 

Gočin kaže da su se tako radne dozvole za vozače iz godinu u
godinu povećavale, ali i da je u međuvremenu presušio izvor
vozača iz uvoza, a to su Srbija, BiH, Makedonija i Crna Gora. Za
njega je ključno da se domaće ljude motivira za to zanimanje, i
to boljim uvjetima rada i većim plaćama. 

Objašnjava da u zapadnim zemljama vozač nakon tri tjedna rada ima
tjedan odmora, dok su kod nas vozači na putu četiri tjedna u
mjesecu i 12 mjeseci u godini. Prema procjenama sindikata, u
Hrvatskoj je oko 70.000 profesionalnih vozača, a Gočin kaže da ih
trenutačno nedostaje oko 5000. 

Opasno za sigurnost prometa

– Nije normalno da na liniji Zagreb – Dubrovnik bude samo jedan
vozač. No prijevoznici moraju održavati linije kako ne bi
izgubili dozvole. Imamo slučajeve i angažiranja umirovljenika i
njihova zapošljavanja na pola radnog vremena. Ali tko kontrolira
da oni rade samo četiri sata? To je opasno za sigurnost prometa –
kaže Gočin.

I predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika
Dragutin Kranjčec smatra da uvoz vozača
neće riješiti problem njihova nedostatka u Hrvatskoj. Prema
njegovu mišljenju, potrebno je rasteretiti gospodarstvo kako bi
se moglo vozačima povećati plaće.

Njegova tvrtka, kaže, nema problema s vozačima, ali navodi
primjer kolege koji je morao s Filipina uvesti njih osam.
Prijevoznike, upozorava Kranjčec, uništava i nelojalna
konkurencija koja uzima poslove ispod cijene pa onda nastane i
problem kako platiti vozače tako niskim cijenama.

Ove godine želimo uvesti 2714 vozača

Prema Vladinoj Odluci o utvrđivanju godišnje kvote za
zapošljavanje stranaca u 2019., Hrvatska namjerava ove godine
uvesti 2714 vozača, i to 2200 vozača teretnih vozila, 300 vozača
autobusa, 200 vozača motornih vozila… Osim toga, u prehrambenoj
industriji namjeravamo uvesti i 20 vozača dostavnih vozila te po
200 vozača u trgovini i poštanskim uslugama.

Predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Dragutin
Kranjčec kaže da je Hrvatska vozačima s prostora bivše
Jugoslavije, odakle ih najviše uvozimo, samo odskočna daska za
odlazak dalje na Zapad. On upozorava da Europska unija treba
trenutačno 150.000 vozača te da će nam se zbog toga dogoditi
kolaps u prometnom sektoru, kao uostalom i u svim drugim
područjima zbog iseljavanja.

Predsjednik Sindikata hrvatskog vozača Miljenko Gočin pak iznosi
podatak da će do 2022. u EU nedostajati čak milijun vozača.
Kao jedan od glavnih razloga zašto to zanimanje nije atraktivno u
Hrvatskoj, Gočin navodi kod nas Zakon o radu propisuje 40-satni
radni tjedan dok se na vozače primjenjuje Zakon o radnom vremenu
i obveznim odmorima mobilnih radnika, a koji propisuje 48-satni
radni tjedan koji se može povećati na 60 sati.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije