Press Glass je vodeća europska tvrtka za preradu stakla na području graditeljstva, a mi smo o planovima tvrtke, koja intenzivno zapošljava posljednjih godina, porazgovarali s čelnim čovjekom tvrtke u Hrvatskoj.
Jedna od tvrtki koja najviše zapošljava posljednjih godina
svakako jest tvrtka Press Glass d.o.o.,
smještena na rubu grada uz autocestu u
Poduzetničkoj Zoni
Jalžabet.
Press Glass je vodeća europska tvrtka za preradu stakla na
području graditeljstva. Sjedište tvrtke je u Poljskoj, a
tvrtka trenutno raspolaže s čak 12 modernih proizvodnih pogona: u
Poljskoj, Hrvatskoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. Svaki
pogon specijaliziran je za proizvodnju pojedinog asortimana,
a sve zajedno je povezano u multinacionalnu
kompaniju.
Press Glass posluje s gotovo svim zemljama
Europe, ali i na drugim kontinentima. Tvrtka
surađuje s vodećim svjetskim proizvođačima prozora i vrata te
staklenih fasada. Što se tiče tvornice u poslovnoj zoni Jalžabet,
ona je u prvom redu izgrađena sa ciljem da se iz Hrvatske
staklom opskrbljuju zemlje u okruženju kao Slovenija, Austrija,
Italija, Švicarska, Francuska, Madžarska, Slovačka, Rumunjska,
Bosna i Hercegovina te Srbija.
Proizvodnja u Hrvatskoj započela je sredinom 2015. godine, a od
tada prihod raste iz godine u godinu. Raste i broj zaposlenih, pa
su tako 2018. godinu započeli s 280 zaposlenika,
a završili sa skoro 400 zaposlenih.
Rast prihoda u 2018. godini od čak 60%
Najviša razina zaposlenosti bila je ukupno 405 zaposlenika u
listopadu 2018. godine na vrhuncu građevinske sezone, a o Press
Glass-u, planovima za 2019. godinu i šire, stanju na tržištu rada
i brojnim drugim atraktivnim temama porazgovarali smo s
Igorom Vlahovićem, Predsjednikom uprave Press
Glass d.o.o..
– Prošle godine investirano je cca 25 milijuna kuna u nove
strojeve i opremu čime su ostvareni preduvjeti za značajan
daljnji rast i za zapošljavanje u kvalitetnim radnim uvjetima
Nakon rasta prihoda od preko 60% u 2018. godini, i u 2019.
planiramo daljnji rast po stopi od 20%. Već u siječnju smo
zaposlili 10-tak novih djelatnika, a planiramo zaposliti još
30-ak ljudi – kratko je prezentirao Vlahović ciljeve za 2019.
godinu.
Tržište rada je i dalje jedan od najvećih izazova, a natječaji za
zapošljavanje u Press Glassu su gotovo stalno otvoreni, i to ne
zbog velike fluktuacije, nego prvenstveno zbog velikog
rasta – naglasio je Vlahović.
Vlahović: Zaposlenike moramo naučiti sve o poslu koji će
raditi
Najveći izazov im predstavlja što su staklarska branša, stoga
nemaju ‘gotovo’ nikakve obučene kadrove na tržištu rada.
– Ovo zanimanje u Hrvatskoj nema tradicije i u našem obrazovnom
sustavu praktički nema školovanja za njega. Stoga mi svakog
zaposlenog obučavamo za rad u našoj tvornici. Svakom novom
zaposlenom dodjeljujemo mentora i plan obuke. Tu smo imali i
veliku podršku od HZZ-a koji nas je podržavao
svojim mjerama, gdje su oni subvencionirali naše programe. Radi
se o internim programima, kojima smo tako kroz godinu obučili
70-ak ljudi za rad u našem pogonu. Tu suradnju namjeravamo
nastaviti i u 2019. godini – ističe Predsjednik uprave Press
Glassa.
To sa sobom ‘nosi’ i određene probleme.
– Mi smo lani u jednom trenutku imali gotovo 40% ljudi zaposlenih
u proizvodnji, s manje od šest mjeseci radnog staža u kompaniji.
Tu nam je trebala podrška da ljudi steknu znanja i iskustvo. U
2019. godini će ta novostečena znanja znatno
doprinijeti povećanju učinkovitosti – ističe Vlahović.
Vlahović: Ljudi na Sjeveru su odlični – vrijedni,
pouzdani i lojalni
Igor Vlahović je inače u Press Glass stigao 2017. godine, iz
uspješne tvrtke RASCO d.o.o., gdje je radio 20
godina, posljednje kao direktor proizvodnje. Inače je iz
Đurđevca, pa dobro poznaje mentalitet ljudi u sjevernoj
Hrvatskoj.
– Za poslove u proizvodnji za koje trebamo najviše kadra idealni
su ljudi s trogodišnjom ili četverogodišnjom srednjom školom mada
imamo i nešto kadra sa završenom osnovnom školom. I oni uz
trening i obuku vrlo brzo mogu postati osposobljeni za rad u
našoj tvornici. Mentalitet ljudi je odličan, ljudi su vrijedni i
pouzdani, rekao bi i lojalni, što je dobro, naročito s obzirom na
odlaske izvan granica Lijepe naše – rekao je predsjednik Uprave
Press Glassa.
Unatoč lojalnosti, u Hrvatskoj vlada trend odlazaka iz Hrvatske.
I kod njih se to osjetilo, ali razlozi odlazaka su i drugačije
prirode.
– Dio onih koji odlaze navode nemogućnost privikavanja na rad u
tri smjene. To jednostavno nekima ne paše pa čak odlaze i na
slabije plaćena radna mjesta. Naravno da dio ljudi, ali ne
preveliki, odlazi i u inozemstvo. Pripadnici prvenstveno mlađih
generacija jednostavno žele probati vani međutim sve je češći
slučaj da kad riješe egzistencijalna pitanja poput kupnje kuće i
automobila odluče ponovno raditi doma – ističe Vlahović.
Tvrdi da su krenuli 2014. godine s relativno malim plaćama, ali
iz godine u godinu plaća sve više raste, kao i dodaci uz nju pa
je ona sad iznad prosjeka plaća u
Varaždinskoj županiji, te iznad prosjeka
u prerađivačkoj industriji na nivou
države.
– Od osnutka svake godine uvodimo neke nove materijalne benefite
za radnike te ćemo tako nastaviti i ove godine. Imamo i sustav
bonusa. Na donjoj liniji oni su timski, odnose se na smjene, i
ovise o efikasnosti te kvaliteti rada – ističe predsjednik
uprave.
Press Glass grupa napravila revoluciju, a fleksibilnost
je najveća prednost
Tvornica Press Glassa u Hrvatskoj tek je jedna od 12 tvornica, pa
kada stigne narudžba, robu ponekad plasiraju i znatno
dalje.
– Ove smo godine imali narudžbe i za polarni krug, konkretno za
klijenta na samom sjeveru Švedske. Naše tvornice u Poljskoj su
imale popunjene sve kapacitete, pa smo mi rješavali neke
narudžbe. Inače, prednost cijele grupacije je upravo visoka
efikasnost, fleksibilnost i maksimalno prilagođavanja zahtjevima
kupaca, što je generiralo velike poslovne uspjehe i rast
grupacije – objasnio je Vlahović.
Tvrtka Press Glass proizvodi IZO stakla teška i po
nekoliko stotina kilograma do veličine od
5,0×2,7 metara. Sve po najvišim standardima kvalitete, od čistoće
u pogonu, zaštite na radnom mjestu do kvalitete finalnih
proizvoda i kvalitete dostave.
Prvih godina poslovanje je bilo s minusom, u prvom redu radi
veličine investicije koju je trebalo postepeno stavljati u
funkciju, ali negdje od sredine 2017., tvrtka je prošla granicu
preokreta i počela stvarati vrijednost.
– u 2018. ostvarena je značajna neto dobit, a u slijedećoj se
očekuje daljnji rast profitabilnosti. 2019. godina biti će
usprkos planiranom rastu i godina konsolidacije, jer 30% trenutno
zaposlenih je ovdje kraće od godinu dana. To se sada mora
stabilizirati – tvrdi Vlahović.
Odlična iskustva sa zaposlenicima i iznad 50
godina
Što se tiče zaposlenika, otvoreni su za sve, pa i one srednje i
starije životne dobi.
– Imamo jako puno dobrih iskustava i s ljudima u dobi između 40 i
50 godina pa i starijima. Oni su prošli svašta, razne tvornice u
kojima su uvjeti rada teški i znaju cijeniti našu dobru
organiziranost, čistoću, urednost i uvjete rada koje pružamo. Kod
mlađih radnika to nije uvijek slučaj. Oni znaju biti nagli i
češće odlaze u inozemstvo.
I osobni ciljevi predsjednika uprave su dugoročni rast i stabilan
razvoj, kako tvornice tako i svih njezinih zaposlenika.
– Moj osobni cilj je da ovdje stvorimo dobre uvjete rada za
zaposlenike, da ih nitko ne maltretira, postrojava, da normalno
rade, da za taj posao dobiju pristojnu plaću i da se možemo
sresti u gradu, na ulici i normalno si pružiti ruku i nasmijati
se. Naravno da istovremeno trebamo opravdati svoje postojanje
isporučivanjem očekivanih rezultata i doprinosom u rastu cijele
grupe – rekao je Vlahović.
U svemu tome, ističe i vrlo dobre odnose s lokalnim
vlastima.
– Odnosi s lokalnim autoritetima su odlični. Imamo kontakt i mi
im ukazujemo koje su stvari koje treba poboljšati kao asfalt na
prilaznim cestama i slično. Nadam se uskoro možda i autobusnoj
stanici u blizini, da i mi, ali i ostale tvornice u Zoni, možemo
zapošljavati radnike i radnice bez automobila – ističe Vlahović.
Budućnost Press Glass-a u Hrvatskoj je stabilna, a planovi
dugoročni.
– Press Glass je danas vrlo stabilan. Oko 10%
prodaje je u Hrvatskoj, a čak 90% u
inozemstvu. Ovaj pogon ima dugoročnu perspektivu.
Naglašavam, staklo je volumenski proizvod, blizina kupca je
ključna. Naš proizvod se ne može proizvesti u
Kini. Mi dobivamo narudžbu u ponedjeljak, u
utorak je u planu, u srijedu u proizvodnji, u četvrtak na
transportu, a u petak već kod kupca. Ne radimo ništa za skladište
nego tek kada dobijemo narudžbu. Time se znatno smanjuje razina
angažiranog radnog kapitala, povećava učinkovitost i to je naša
strateška prednost. U ovu ‘green field’ investiciju uloženo
je jako puno, tu smo trenutno i tu planiramo ostati dugo –
zaključio je predsjednik uprave Press Glassa Igor Vlahović.