GOSPODARSTVENICI O NABAVI

IZAZOVI TRANSFORMACIJE Održana zanimljiva diskusija koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju

Moderatorica Nataša Cikač, vlasnica tvrtke Cronata d.o.o. je paneliste, a i sudionike vodila kroz zanimljivu diskusiju koja je u središte stavila nabavu kao stratešku funkciju.

U srijedu, 17. travnja, održana je panel diskusija ‘Izazovi
transformacije u procesu nabave’ koju je HUP
Regionalni ured Varaždin
 organizirao u suradnji s
tvrtkom Cronata d.o.o., a na kojem su sudjelovali Mirela Senica,
direktorica nabave SEE – IBM i Predsjednica HUND (Hrvatska udruga
nabavne djelatnosti), Vlado Gazdek,
Direktor službe nabave indirektnih – Podravka
Marijan Mužar, Direktor nabave
– Rasco.

Moderatorica Nataša Cikač, vlasnica tvrtke
Cronata d.o.o. je paneliste, a i sudionike vodila kroz zanimljivu
diskusiju koja je u središte stavila nabavu kao stratešku
funkciju i izazove s kojima se susreće kroz prizmu sveprisutne
transformacije.

Zaključci panelista su tako da se u korporativnim upravljanima
sve više koriste prednosti zajedničke
nabave
 i digitalizacije koje doprinosi
pojednostavljenju procedura i procesa, te se nabava pozicionira
kao strateška funkcija, dok manji sustavi brže, lakše i
jednostavnije mogu unositi promjene, ukoliko su donositelji
odluka skloni iste popratiti. 

51c52889edab02dea83c77994f6e06f5.jpg?v=2

Panelisti su složni i da svaka
transformacija nailazi na otpor koji donose promjene, no važno je
komunicirati sve prednosti digitalne transformacije i biti uporan
i ustrajan, te imati jasnu svrhu i cilj.

Transformacija postaje ‘trajna imenica’, sveprisutna je, nije
vremenski određena već je vezana uz zadane ciljeve i
rezultate
, kako bi se proces opravdao i nastavio. 

– Svaka transformacija nailazi na otpor koji donose promjene, no
s vremenom se uviđaju prednosti digitalne transformacije i
uvođenja noviteta. Odnos prema dobavljačima treba bazirati na
uzajamnosti, a važno je imati prostor za zadovoljstvo suradnje u
smislu ostvarenja profita i stvaranja boljih uvjeta –
ističe Marijan Mužar iz tvrtke Rasco.

Da je često najteže transformirati svijest donositeljima odluka
potvrđuje i Vlado Gazdek iz Podravke.

 – Transformacija se danas veže uz
efikasnije
 korištenje resursa te je potrebno jasno
definirati koju svrhu promjena ispunjava i koju namjeru slijedi –
rekao je Gazdek.

– Veliki izazov predstavlja i kompleksnost u poslovnim procesima,
te je potrebno jasno definirati procedure, proces i
alate
 koji su raspoloživi, a uključuju ljudski
potencijal. Transformacija stoga prije svega treba biti odluka i
volja svih uključen proces, jer su otpori neizbježni, no efekti i
prednosti, ali i rezultati uočljivi – stoji u priopćenju. 

Panelisti su također suglasni da su i zaposlenici
jednako
 važni u procesu transformacije nabave, jer
od njih često dolazi najveći otpor.

Neki zaposlenici otpadaju jer se nisu u stanju
prilagoditi
, oni koji su spremni na promjene i
prilagodbe sudjeluju u procesu, doprinose promjeni i motivirani
su jer uviđaju prednosti i u vlastitoj organizaciji rada.

– Kontinuirana, participativna suradnja sa svim zaposlenicima
donosi velike prednosti, ne samo u njihovoj većoj motiviranosti
već se ostvaraju i bolji poslovni rezultati uz puno
efikasnije korištenje resursa. Jednako
važno je u proces uključiti i interne klijente koji trebaju jasno
definirati svoje potrebe, te dobavljače koji su spremni iste
ispuniti – ističe Mirela Senica.

Neminovni dio transformacije je
interakcija
 sa svim dionicima u
procesu. Nabava se često vidi kao ‘vatrogasna služba’, dok
je prodaja ‘zvijezda’ i nije prepoznato koji dio dodatne
vrijednosti upravno transformacije Nabave može donijeti.

Mijenjaju se i sami nabavljači, to su pozicije koje sve više
ističu svoju svrhu i vrijednost, te i oni postaju prepoznati
kao važan i utjecajan dio poslovnog
procesa.

Ističe se da je potrebno biti dobro
povezan
, te kao voditelja tima živjeti željenu promjenu
i poticati zaposlenike, dobavljače i interne klijente na promjenu
i prilagodbu na nove uvjete poslovanja.

Kao u svakoj digitalizacije je i u Nabavi
potrebno 
rutinske poslove automatizirati, no
određeni dijelovi procesa poput pripreme i provedbe treba
ostaviti ‘ljudskima’, jer su prožete mnoštvom nepoznanica.

Upravo takav pristup daje odgovor na
zaključak
 ostalih sudionika panela koji ističu da
se najviše vremena u procesu nabave gubi na izvještaje i
generiranje prošlih podataka prema Upravi, te na definiranje
zahtjeva internih klijenata, a upravo je u tom segmentu
potrebna digitalna transformacija, do
svakog podatka poslovanja je potrebno doći ‘jednim klikom’. 

Zaključno se iznosi da je u transformaciji
nabave 
neophodno definirati procese, pravila i
procedure, uključiti donositelje odluka, ključne ljudi koji će
stajati iza istih, no koji će se i sami pridržavati istih.

Nabava stoga treba biti prepoznata i pozicionirana kao strateška
funkcija, s jasnim ciljem i svrhom. Digitalna
transformacija
 nabave traži napore i angažman, no
istraživanja i iskustava dokazuju da ima pozitivne rezultate na
zadovoljstvo nabavljača, ostalih zaposlenika, no i na poslovne
rezultate.

Sami nabavljači trebaju biti uporni i
definirati 
se kao pokretač promjene i sve dobrobiti
transformacije prenositi prema donositeljima odluka.

No, važno je i promovirati funkciju Nabavu i poziciju nabavljača,
koja ne smije ostati zanemarena, jer može donijeti i
veće uštede
 no generiranje prihoda isključivo na
prodajnoj strani. 

Nabava je u svijetu prepoznata kao strateška funkcija i može
donositi veće uštede no sama prihodovna strana prodaje.

Potrebno je tražiti sugovornike i promovirati nabavu, funkciju
nabave i sam sebe kao nabavljače, dok je
realna situacija je da Hrvatska, a prije svega regija još uvijek
sramežljivo pristupa samom procesu transformacije nabave.

Iz HUP-a se tako ističe kako bi bilo poželjno
osnovati
 Kluba nabavljača, koji bi se redoviti
sastajali te razmjenjivali iskustva. 

Organizatori pozivaju sve na veliku
konferenciju
, 14. studenog povodom 15-godišnjice HUND-a
koja će okupiti renomirane stručnjake iz svijeta Nabave. 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije