Sljedeći veliki iskorak u turizmu je cikloturizam, a ekipa okupljena oko brenda Trail upravo je na njemu krenula graditi svoj uspjeh.
U Metkoviću će se sredinom svibnja održati prvi Dani
cikloturizma, specijalizirana konferencija koja će
okupiti sve važne subjekte razvoja ove, iznimno brzo rastuće
grane turizma. Organizator Dana cikloturizma je ‘Trail –
Full Cycling Experience’, brend čiji je stručni i
kreativni tim osmislio metodologiju i sustav razvoja regija
Hrvatske u cikloturističke destinacije.
Trail – Full cycling
Experience pokrenuli su Karlo Kučan
i Mate Bjeliš, obojica uspješni poslovni
konzultanti koji su, otkrivši ljubav prema vožnji bicikala kao
vrstom hobija i rekreacije, došli do ideje za posao. Njih su
dvojica tijekom 2016. godine pokrenuli Trail, a
taj brend danas okuplja nekoliko tvrtki i stručnjaka, mahom iz
Sjeverne Hrvatske te, iako su locirani u Varaždinu,
cikloturističke destinacije razvijaju diljem zemlje.
Trail čine ljudi različitih komplementarnih profesionalnih
profila, od poslovnih i turističkih konzultanata, stručnjaka za
sadržaj i storytelling, fotografa, snimatelja pa sve do sportaša,
a sve ih povezuje – biciklizam. Od jedanaest članova tima, većina
su pasionirani vozači, a neki i, poput Brune
Radotića, sa zavidnim natjecateljskim rezultatima. U
šali znaju reći da su počeli s jednim, a sada njih pet, šest
najaktivnijih posjeduje gotovo trideset bicikala.
Tako posložen tim sposoban je za bilo koju od bezbroj lijepih i
zanimljivih hrvatskih regija i destinacija kreirati cjelovitu
cikloturističku ponudu što uključuje analizu potencijala,
osmišljavanje i trasiranje staza, kreiranje priča i poruka,
brendiranje, dizajn promo-materijala, snimanje vrhunskih
fotografija i promo filmova te edukacije za pružatelje usluga i
lokalne zajednice o tome kolika vrijednost leži u cikloturizmu.
Hrvatska ima nevjerojatan potencijal za razvoj cikloturizma.
Uvidjeli su to i biciklisti koji stoje iza Trail-a i svo su svoje
poslovno, sportsko i biciklističko iskustvo ugradili u svoj
proizvod.
– Cikloturizam je neobična biljka, kada
razgovaramo o turizmu. Na prvi pogled pomislite da se radi o
lijepom i atraktivnom dodatku postojećoj ponudi, ali kada se
čovjek udubi u brojke, iskustva i trendove, shvatite da se radi o
ozbiljnom i brzo rastućem tržištu koje traži novu destinaciju. U
Hrvatskoj smo, općenito govoreći, okruženi upravo onim što
cikloturisti traže: raznovrsnim krajolikom, razgranatom mrežom
lokalnih cesta s niskim intenzitetom prometa, klimatskim uvjetima
koji omogućavaju dolazak i vožnju u pred- i post- sezoni, bogatu
kulturnu baštinu i, što je veoma važno, odličnu i jako raznoliku
gastronomiju. Jer, cikloturizam je u pravilu aktivnost hedonista
koji vole izazove, ali i druženje, nova iskustva, zabavu i žele
uživati punim plućima što ih i čini dobrim potrošačima. Da se
malo našalimo – puno se troše pa puno mogu i pojesti,
objašnjavaju Trail-ovci.
Statistika to podupire. Prema podacima ECF-a
(Europske biciklističke federacije) cikloturističko tržište
Europe vrijedno je ukupno 44 mlrd. €, više od,
primjerice, razvikanog i u mnogočemu štetnog tržišta cruisera, a
biciklizmom se, kao oblikom aktivnog odmora, bave milijuni ljudi
s procijenjenim rastom od 10% u sljedećih desetak godina.
Europa je premrežena s 15 EuroVelo ruta, ukupne
dužine 70.000 km od čega četiri prolaze i kroz Hrvatsku pri čemu
ruta 13 slijedi rijeku Dravu, a najnovija, ruta
8 spušta se jadranskom obalom. Naravno tu je još i bezbroj
kapilarnih ruta, staza, destinacija, atrakcija i mogućnosti koje
čine cikloturističku kartu Europe pravim labirintom, a svim
regijama s razvijenom cikloturističkom infrastrukturom i ponudom
donose izravnu korist.
Cikloturizam, naime, u razvijenim turističkim odredištima
produžuje sezonu i značajno diversificira ponudu čime se diže
njihova turistička vrijednost i konkurentnost te smanjuju
poslovni rizici. Istovremeno, ruralna i turistički nerazvijena
područja iznimno su pogodna za razvoj cikloturizma jer je
očuvanost i autentičnost ono što taj tip turista traži. S obzirom
da se radi o djelatnosti bez ikakvog štetnog utjecaja na okoliš i
zajednice, cikloturizam je i iznimno održiv, a njegov razvoj ima
i društveno odgovornu ulogu jer potiče stvaranje lokalnih
biznisa.
Hrvatska ima dobre temelje za ozbiljni ulazak na cikloturističko
tržište Europe i, što je posebno važno, za cikloturiste nema neke
razlike između kontinenta i obale odnosno turistički razvijenih i
nerazvijenih krajeva.
– Cikloturističke destinacije ili postoje, ili ne, a proizvod se
u Hrvatskoj stvara upravo sada. Iako su neke regije poput Istre
pa donekle i Međimurja uznapredovale u odnosu na ostatak, to ne
znači da ostali ne mogu relativno brzo uhvatiti korak i uspješno
se pozicionirati na tržištu. Ruralni dijelovi ‘kontinenta’, ali i
zaleđe jadranske obale jednako su zanimljivi turistima na dva
kotača, kao i već općenito etablirane turističke destinacije. Ono
što čini razliku je koliko se, prije svega, shvaća što i na koji
način cikloturistima treba pružiti kako bi se oni zainteresirali
za dolazak, a onda se na destinaciju i vratili te, još važnije,
preporučili – Trail-ov tim smatra da upravo oni to znaju,
što njihov poslovni uspjeh i potvrđuje.
Dani cikloturizma u Metkoviću svojevrsna su kruna svega što se s
Trail-om događalo u posljednjih godinu, dvije. Njihov portfolio
projekata stalno raste pa se danas taj mali tim može pohvaliti s
projektom razvoja cikloturističke destinaciju Doline
Neretve, koji je u svojoj drugoj godini realizacije,
radom na još nekoliko mikro-destinacija u Sjevernoj
Hrvatskoj, a svježa je i potvrda angažmana na velikom
projektu razvoja cikloturizma za područje Makarske
rivijere, Biokova i Zabiokovlja.
Uz to, zahvaljujući svojim kreativnim referencama, iskustvu i
motivaciji, upravo će Trailove fotografije u cijeloj Europi
promovirati hrvatski dio najnovije, mediteranske EuroVelo 8 rute,
koja na putu od jugozapada Španjolske do Cipra prolazi jadranskom
obalom.
Iako im Dani cikloturizma u ovom trenu uzimaju najviše vremena,
Trail-ovci usporedno pripremaju i biciklistički event
‘Moja #stotka’, događanje namijenjeno
popularizaciji bavljenja biciklizmom i razvoju biciklističke
kulture što su temelji razvoja cikloturizma.
‘Stotka’ je nastavak prošlogodišnje ‘Moje prve
stotke’, vozit će se u nedjelju 26. svibnja 2019. nekim
od najljepših predjela sjeverozapadne Hrvatske, a ideja je
jednostavna – biciklisti kreću u kružnu rutu koja ih vodi preko
nekoliko kontrolnih točaka gdje skupljaju posebne štambilje da bi
povratkom na startnu poziciju prešli, za mnoge prvih, 100
kilometara.
Događanje nije natjecateljsko već zabavno i inspirativno jer
mnogi vozači nemaju iskustva s vožnjom u grupi, a često ni ne
vjeruju da su sposobni proći tu magičnu troznamenkastu
udaljenost.