Dodatni popusti na cijenu cestarine mogli bi biti uvedeni na električna i hibridna vozila.
Novi sustav naplate cestarine u Hrvatskoj, koji će danas biti
službeno predstavljen u Ministarstvu mora, prometa i
infrastrukture, a o kojem je Večernji list već pisao, trebao bi
donijeti i novi tarifni model naplate cestarine na autocestama
pod upravljanjem Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb.
Kako doznajemo, model je pripremila radna skupina koja je radila
i na novom sustavu naplate i prema njemu bi osnovna cijena
cestarine bila niža vjerojatno pet posto, no uvela bi se skuplja
cestarina za udarnih vikenda u turističkoj sezoni.
U Ministarstvu i radnoj skupini pri izradi tog modela računali su
na uštede koje će se postići novim sustavom beskontaktne naplate,
a koji će se, podsjetimo, obavljati očitanjem registracijskih
pločica – ALPR ili putem elektroničkog uređaja u vozilu – DSRC.
Osnovna cijena
Procjenjuje se da bi taj novi sustav na mjesečnoj bazi mogao
donositi uštede od oko 13 milijuna kuna u odnosu na trenutačni
sustav koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta,
blagajnika, transporta gotovog novca… Stoga bi se otvorio
prostor za snižavanje osnovne cijene cestarine, a koliko će to
biti, još nije konačno odlučeno. Osnovna cijena cestarine na
autocestama HAC-a i ARZ-a iznosi 0,3864 kune po kilometru.
S pojeftinjenjem od pet posto cijena cestarine na autocestama
HAC-a vratila bi se na razinu iz 2017., kad je došlo do
usklađenja njihovih cijena s ARZ-om. Sniženje bi se odnosilo i na
HAC-ove i na ARZ-ove autoceste. Tako bi izvansezonska cijena
cestarine, primjerice, na relaciji Zagreb – Split, koja sad za
prvu skupinu vozila iznosi 181 kunu, s pojeftinjenjem od pet
posto osnovne cijene iznosila 174 kune.
No to će opet ovisiti o tome koji se dan u tjednu putuje jer se
razmatra da se po uzoru na druge europske zemlje formiraju i
tarifni modeli koji će omogućiti još niže cijene cestarine u
razdobljima niže opterećenosti i više cijene u vremenima najvećeg
zagušenja, kao što su udarni vikendi u turističkoj sezoni. A to
će biti moguće jer nova tehnologija koja će se uvesti omogućava
jednostavnije i brže formiranje cijena.
Dodatni popusti na cijenu cestarine mogli bi biti uvedeni na
električna i hibridna vozila, dok bi viša cijena bila uvedena za
vozila koja imaju emisijske razrede ispod norme EURO 6 za III. i
IV. skupinu vozila.
Početak 2022.
Osim niže osnovne cijene cestarine, predviđa se usklađivanje
popusta na ENC s popustima u drugim EU članicama. A to će značiti
da će samo česti korisnici autoceste imati pravo na taj popust.
Sad svi korisnici ENC-a imaju pravo na popust bez obzira na to
koliko se voze autocestom, a on je, ovisno o modelu, od 13 do 38
posto. Po novom će taj popust biti maksimalnih 13 posto, što je
sukladno EU pravilima. Novi tarifni model trebao bi biti
predstavljen do početka implementacije novog sustava naplate. A
radovi na implementaciji sustava započet će iduće godine, a
planirani je početak 2022.