'Ta je firma zapravo bila klinički mrtva. A istovremeno smo u jednoj od najbrutalnijih industrija u svijetu', kaže Bakić, koji više nije čelnik uprave.
Donedavni čelnik uprave Varteksa Nenad Bakić
gostovao je Studiju 4 HRT-a.
S posljednjim danom stare godine Nenad Bakić se povukao s mjesta
uprave Varteksa, a rad nastavlja u nadzornom odboru.
– Mi nismo još uspjeli, mi smo vratili brend na tržište, naši
dućani funkcioniraju i mislim da smo u ključnim stvarima kao što
su odijela i kaputi opet postali prva adresa, ali što se tiče
posla, dali sam ja kao ulagač uspio ili nisam, tu smo još na vrlo
skliskoj zoni, da ne zavaravamo ljude, u vrlo rizičnoj priči –
rekao je Bakić za HRT.
Na pitanje da li bi sada, kada se osvrne na prethodne godine,
posebno na 2019., sve ponovio, Bakić je rekao da ne bi.
– Nikada. Ta priča s Varteksom se pokazala puno težom nego što
sam ja mislio. Prvo zato što nisam odradio domaću zadaću i
ustanovio u kojoj mjeri je firma bila propala. Znači ona je bila
klinički mrtva zapravo. A s druge strane što smo se našli u
situaciji gdje je puno negativnih sila radilo protiv nas.
Istovremeno smo u jednoj od najbrutalnijih industrija u svijetu.
Prisjetio se svog dolaska u Varteks.
– U nekom trenutku uprava je imala ideju o dokapitalizaciiu od
strane engleskog fonda, koja je propala, i tada je bilo pitanje
hoće li firma propasti, jer je bila potpuno posušena od kapitala,
nije bilo obrtnih sredstava. Police su bile doslovno prazne te
2017., 2018. godine, bila je pala i kvaliteta. I onda sam rekao
ok, potrebno je, u tom trenutku, 20 milijuna kuna da firmu
spasimo. Rekao sam pa dobro, to mogu riskirati, to je ogroman
novac za mene, ali mislim da možemo uspjeti. Međutim pokazalo se
da je trebalo puno više sredstava – osvrnuo se na to razdoblje
Bakić.
Rekao je da Varteks u 12 godina izgubio više od 800 milijuna
kuna, a sve je nadoknađeno prodajom nekretnina.
– Mnogi se sjećaju da je jedna od glavnih zgrada na zagrebačkom
glavnom trgu bila Varteksova, koja je prodana. Nakon toga prodane
su robne kuće u Rijeci, Varaždinu i sve ostale su prodane da bi
se ti minusi podmirili. Ali to ne može vječno trajati, ne možeš
vječno poslovati uz gubitak i prodavati sve.
U jednom trenutku, pokazalo se, više nisu imali što za prodati.
– Onda je uprava počela panično tražiti… ‘Nemamo za plaće,
nemamo za plaće’, ‘banke nas neće pratiti zbog te naše loše
povijesti’. Varteks nije mogao dobiti ni kunu eksternog
financiranja, ni od banaka, ni od tržišta kapitala i onda sam ja,
čisto poduzetnički rekao ‘ok, posudit ću ja još 2 milijuna kuna’,
pa još 3 milijuna kuna pa 2 pa 4 pa 1 i tako je to krenulo i onda
moram reći da nisam bio potpuno racionalan nego sam gledao ‘ok,
kada smo već zagrizli toliko, idemo to spasiti’. Na koncu je to
završilo povelikom investicijom, ali smo stabilizirali poslovni
model. E, sada još uvijek imamo bilancu slabu – opisao je
situaciju Bakić.
To znači da ih trenutno banke ne prate u onolikoj mjeri koliko bi
htjeli, no kazao je da se i tržište otvara. Tvrdi da je pronađen
poslovni model koji ostvaruje dobit i cilj je dizati
profitabilnost.
– Što se tiče samoga brenda, same odjeće, svatko danas može
ušetati u dućan Varteksa ili otići na web shop i vidjeti da to
bliješti kvalitetom i modom. Doveli smo, kao prvo, dosta dobrih
ljudi u management, unaprijedili smo odnose s radnicima… To je
jedna od najsiromašnijih industrija u zemlji. Male su plaće u
Varteksu, kao i u svim tekstilnim tvrtkama. Samo nije taj notorni
minimalac koji se i diže, nego su uvijek i neki dodaci za
prisustvo na poslu, za ostvarenje norme, prijevoz je dosta
galantan kod nas i tako dalje. Međutim naš cilj je, naravno kako
plaće moraju ići gore, naš cilj je sada dizati profitabilnost
koja je došla – najavljuje daljnje korake.
Za razliku od prije, sada je u Varteksu minimalan odljev radnika.
– Mi imamo dva poslovna modela. Ako postanemo vrlo brzo vrlo
uspješni onda ćemo se moći udružiti s drugim kompanijama u
tekstilu, jer smo našli poslovni model koji je dobitan.
Konkretno, mi radimo odijela za neke od najvećih svjetskih
brendova. Ali taj svjetski brend ti pošalje materijal i plati ti
rad. On kaže mi plaćamo rad toliko i toliko s obzirom na to da je
kod vas plaća takva i takva i još na to ti plaćamo 10, 15, 20, 25
posto, svejedno koliko, ti se tu snađi. To je takozvani cost-plus
poslovni model, znači ti ne stvaraš dodatnu vrijednost, nego ti
netko plaća koliko je dovoljno da preživiš ili ne preživiš –
iznio je kako se trenutno radi.
No kaže da Varteks želi ponovno etablirati hrvatsku modu.
– I s našim dizajnerima i s drugim manjim hrvatskim dizajnerima,
jer je moda profitabilna. I također onda zbog velike potražnje
vlastite mode, biti u modi fleksibilan, uzeti kapacitet za druge
na tržištu. Jer mi, kao i neke druge hrvatske tvrtke, radimo
najkompliciranije stvari, a to su odijela. Primjerice mi smo
službeni izvođač u Kinu, zašto, jer odijelo, dobro odijelo, ima u
sebi 130 komada nečega i ta kvaliteta je još uvijek,
vjerovali ili ne, teška za proizvesti u Kini, Indoneziji i tako
dalje. Mi za jedan veliki svjetski brend izvozimo direktno u
Kinu, Kinezi uvoze hrvatsku odjeću.
Cijeli intervju s Nenadom Bakićem pogledajte na HRT-u.