Cijena se nije mijenjala jakim alkoholnim pićima, pivu, kobasicama...
Tijekom 2022. godine u Hrvatskoj su kod prehrambenih proizvoda
najviše poskupjeli ulje i brašno, a kod neprehrambenih razne
higijenske potrepštine, pokazuje analiza magazina Ja Trgovac.
Prema toj analizi kretanja cijena 150 najvažnijih kategorija
namirnica i ostalih svakodnevnih potrepština, jestivo ulje je bez
premca najviše poskupjelo kod prehrambenih proizvoda, za 33 posto
u odnosu na prva četiri mjeseca 2021. godine.
Slijede brašno s 27 posto, smrznuti mesni proizvodi s 25 posto,
mlijeko s 21 posto i sportski izotonični napitci s 20 posto višim
cijenama od prošlogodišnjih.
Za 10 ili više posto poskupjeli su i maslac i margarin (18
posto), sladoledi i svježi kvasac (po 17 posto), tjestenine,
procesirano voće i voćni namazi, hrana za mačke te vitaminske
šumeće tablete i prašci (po 15 posto), med (14 posto), sirevi (12
posto), juhe (11 posto) te kava, pakirani kruh i tost, mliječni i
sirni namazi i slani štapići i pereci (svi po 10 posto).
Ima i proizvoda koji nisu poskupjeli. Tako se cijena praktički
nije mijenjala jakim alkoholnim pićima, pivu, čokoladnim
prutićima, kobasicama, ledenim čajevima, dječjoj dehidriranoj
hrani, kakau i gotovim umacima. Analiza Ja Trgovca pokazuje da je
prosječna cijena napitaka za bebe niža za 8 posto, a čajeva za
bebe 12 posto, octa pet posto, a hlađenih deserata i smrznutih
pekarskih proizvoda tri posto.
Stvaraju se zalihe?
Količinski je porasla kupnja ulja, za 10 posto, a mogući uzrok u
Ja Trgovcu vide u stvaranju zaliha. Osim ulja, porasla je prodaja
pakiranog kruha i tosta, tjestenine i svježeg mesa.
Porasla je i potražnja smrznutog tijesta i pekarskih proizvoda,
šećera te polugotovih jela na bazi tjestenine. Prodaja je ipak
pala za većinu proizvoda s rastom cijene, na primjer mlijeka,
sireva i kave za sedam posto, sladoleda 10, a smrznutih mesnih
proizvoda 17 posto.
Što se tiče pića, pivo i cideri imaju 17 posto manju realizaciju
(uz sličnu razinu prosječnih cijena kao i lani), gazirani napitci
ostvarili su dva posto manji količinski promet, prodaja vina
količinski je pala za osam posto, a energetskih pića 13 posto.
Kod proizvoda izvan prehrane, najviše su poskupjeli britvice i
brijači, 30 posto.
Slijede salvete s 23 posto većim prosječnim cijenama, sredstva
poslije brijanja sa 16 posto, deterdženti za pranje rublja s 15
posto, omekšivači rublja s 14 posto te sredstva za čišćenje
zahodskih školjki s 13 posto većim cijenama.
Nisu poskupjeli higijenski ulošci i tamponi, dječje vlažne
maramice, sredstva za osvježavanja zraka, sredstva za čišćenje
lica. Pojeftinila su sredstva za osvježavanje WC-školjki,
sredstva za odstranjivanje mrlja, lakovi za kosu, sredstva za
depilaciju i vodice za ispiranje usta. Razlozi se pripisuju
akcijama i značajnom rastu udjela trgovačkih robnih marki.
Unatoč značajnom rastu cijena, porasla je količinska prodaja
dezodoransa, toaletnog papira, gelova za tuširanje, maramica za
čišćenje lica, regeneratora za kosu te još nekih sredstava za
čišćenje i njegu lica. Znatno veća potražnja, za 20 posto, je za
vlažnim toaletnim papirom, iako mu je cijena veća za dva posto.