Na petoj konferenciji o online prodaji predstavljeni su rezultati istraživanja o navikama hrvatskih kupaca te je istaknuto kako online prodaja konstantno raste i danas zauzima značajnih 13 posto udjela u ukupnoj maloprodaji Hrvatske
Konferencija je okupila više od 500 trgovaca, logističara te IT i
marketing stručnjaka iz Hrvatske i regije. Predsjednik udruge
eCommerce Hrvatska, Marcel Majsan,
pozdravljajući prisutne, naglasio je kako je konferencija nastala
iz redovitih mjesečnih edukacija koje udruga eCommerce Hrvatska
organizira od 2015. godine. “Danas smo došli do jubilarne pete
konferencije koju smo organizirali u partnerstvu s Ekonomskim
fakultetom u Zagrebu, a tema ovogodišnje konferencije je umjetna
inteligencija i njezin utjecaj na online poslovanje”, poručio je
Majsan u svom pozdravnom govoru.
Darko Draženović je u svom izlaganju rekao da je
Hrvatska pošta u logističke kapacitete uložila 160 milijuna eura
dodajući kako se pritom puno ulagalo u vozni park pa je tako udio
električnih vozila u floti HP-a danas premašio 15 posto.
“U paketnu industriju će se i u godinama koje dolaze puno
ulagati. Trendovi idu u smjeru primjene umjetne inteligencije,
robotizacije i automatizacije, što će u sve većoj mjeri
zamjenjivati manualni rad. Uz to, veliki je naglasak i na
prijenosu podataka pa se mogu očekivati i velike investicije u
super brza kvantna računala. Bez IT-a se ne može funkcionirati”,
naglasio je Draženović.
Prema njegovim riječima, europski trendovi okrenuti su sve bržoj,
produktivnijoj i ekološki osviještenoj dostavi pa će veliki
izazov predstavljati ostvarenje cilja da transport bude klimatski
neutralan do 2050. godine. U svojoj je prezentaciji predstavio
funkcionalnosti Paket24 usluge koju nudi Hrvatska pošta,
naglasivši da u ovom trenutku drže oko 25 posto hrvatskog tržišta
paketne dostave. Podsjetio je na to da 75 posto hrvatskih
potrošača kupuje online te da je pandemija utjecala na rast broja
korisnika i promjene potrošačkih navika u cjelini.
S time su se složili i predavači iz DPD Croatia, koji su
predstavili rezultate e-shopper barometer istraživanja koje je
ova kompanija provela sedmu godinu zaredom na velikom broju
europskih tržišta. Istraživanje je uključilo 36 tisuća intervjua
pri čemu je na svakom pojedinom tržištu sudjelovalo između 800 i
1.500 ispitanika.
Tri četvrtine Hrvata kupuje online, od čega njih 40 % to čini
redovito
Snježana Stanić iz DPD-a je istaknula kako se
poslovno okruženje snažno mijenja i da je na navike potrošača
najviše utjecala pandemija koja je pojedine trendove ubrzala za
najmanje pet godina. Ona je pritom navela kako je, prema
spomenutom istraživanju provedenom 2022. godine, broj online
kupaca u Hrvatskoj porastao sa 68 posto na 75 posto. “To znači da
tri četvrtine Hrvata kupuje online pri čemu je udio redovitih
kupaca 40 posto, što je blizu europskog prosjeka od 45 posto. To
je osobito važno ako se zna da redovni kupci realiziraju 84 posto
svih kupnji”, naglasila je Stanić dodajući kako se s 13 posto
udjela online trgovine u ukupnoj maloprodaji u Hrvatskoj
približavamo europskom prosjeku od 15,4 posto.
Među ostalim nalazima istraživanja istaknula je kako žene čine 62
posto svih online kupaca, da je praktičnost online kupcima vrlo
visoko na listi prioriteta te da se najviše kupuju moda, obuća i
kozmetika. “Čak 77 posto ispitanika navode da im online kupnja
štedi vrijeme i novac i smanjuje razinu stresa. Osim toga,
posebno je zanimljivo kako Hrvati više od prosjeka istražuju
ponude i popuste tražeći povoljniju ponudu”, rekla je Stanić
dodajući kako 68 posto hrvatskih online kupaca kupuje na stranim
web stranicama, a najčešće su to web trgovine iz Kine, Njemačke i
Ujedinjenog Kraljevstva.
eCommerce u regiji ide naprijed
Na konferenciji je održano nekoliko panela na kojima se
raspravljalo o sadašnjim i budućim trendovima koji će utjecati na
smjer razvoja e-trgovine. Prvi među njima, pod naslovom “Future
of eCommerce in Adria Region”, okupio je predstavnike eCommerce
sektora iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Bugarske i
Slovenije, a panel je moderirao Marcel Majsan, predsjednik udruge
eCommerce Hrvatska.
Sudionici panela osvrnuli su se na izazove koji utječu na razvoj
sektora na ovim tržištima složivši se kako se iz godine u godinu
rade značajni koraci naprijed. Ipak, značajne razlike među
tržištima svakako postoje pa je tako Orhan
Gazibegović iz Bosne i Hercegovine naglasio kako prema
stupnju zrelosti tamošnje tržište za hrvatskim zaostaje tri do
pet godina.
Simon Terbovšek iz Slovenije pak je naglasio
kako je godišnji promet online trgovine na tom tržištu premašio
900 milijuna eura rekavši da se pritom u posljednjih nekoliko
godina bilježi streloviti rast. “Slovenija ima izuzetno razvijeno
e-commerce tržište, što ponajbolje ilustrira podatak da čak 82
posto stanovnika kupuje online”, rekao je Terbovšek.
Panelisti su se složili kako je pandemija snažno utjecala na
razvoj web trgovine i da su napravljeni značajni koraci prema
naprijed. Sindrom prve kupovine, kako su ga nazvali, zapravo
govori o tome da kada kupac obavi prvu online kupnju, vjerojatno
će je ponoviti i s vremenom steći naviku kupovine preko
interneta.
Ipak, jedan od najvećih problema s kojima se suočavaju web
trgovci, ali i logističari, ogleda se u tome što kupci i dalje
uglavnom biraju plaćanje pouzećem odnosno prilikom preuzimanja
robe, iako kartično plaćanje postaje sve popularnije od kada su
kupci počeli koristiti online wallete poput KEKS Paya i Aircasha.
Kao jedan od ključnih aspekata na čemu treba raditi cijela
ecommerce zajednica označeno je podizanje razine povjerenja kod
online kupaca na čemu trebaju raditi svi dionici ovog sektora, a
kao jedan od korisnih alata koji tome može pomoći je isticanje
oznake povjerenja, poput Trusted Shopa, koju izdaje udruga
eCommerce Hrvatska za sve svoje članove koji ne krše pravila
eCommerce Kodeksa ponašnja.
Paketomati i prekogranična prodaja
“Kako odabrati partnera za dostavu malih paketa” bio je naslov
panela koji je dobio najviše pitanja iz publike, što ne čudi
obzirom da su na njemu sudjelovali predstavnici većine
logističkih operatera koji nude tu uslugu na hrvatskom tržištu:
Luka Škacan (Hrvatska pošta), Mislav Podnar (Wolt Drive),
Mislav Jelavić (BoxNow), Hrvoje Božić (OEX), Robert Trtanj (DPD),
Snježana Poljanek (DHL), David Kranjec (MBE) i Dean Pilipović
(GLS).
Ovako reprezentativan panel pokušao je dati odgovore na glavna
pitanja koja stoje pred cijelim sektorom. Jedan od aktualnih
trendova je sve veći udio dostava na pickup point lokacije ili
paketomate te se očekuje i daljnji rast u tom području pa
praktički svi operateri navode kako planiraju ulagati u širenje
vlastite mreže i tako se dodatno približiti krajnjim korisnicima.
Ujedno je rečeno kako bi dostava na paketomate trebala imati nižu
cijenu od dostave na kućnu adresu kako bi se online kupce dodatno
motiviralo za odabir te opcije i tako ubrzalo cijeli proces
dostave. U tom je dijelu važno surađivati s trgovcima kako bi se
ostvarili benefiti za sve jer istraživanja pokazuju kako se na
taj način štedi vrijeme, kupac je zadovoljan te se čak 85 posto
njih vraća i ponovno kupuje na web shopu.
Kvaliteta, fleksibilnost i brzina dostave tri su kriterija
označena kao ključni za daljnji razvoj e-trgovine te je ukazano
na nužnost da web shopovi imaju jasniju i transparentniju
komunikaciju prema krajnjem korisniku. Kao odgovor na navike
domaćih kupaca koji preferiraju plaćanje pouzećem, logistički
operateri su najavili da će njihovi dostavljači u sve većoj mjeri
biti opremljeni POS uređajima te prilikom dostave provoditi
kartičnu naplatu od kupaca.
Snježana Poljanek iz DHL-a upozorila je na to da su hrvatski
trgovci previše fokusirani na domaće tržište i na zemlje u
okruženju i da pritom propuštaju ponuditi svoje proizvode na šire
europsko ili svjetsko tržište. Rekla je kako čak 55 posto
europskih kupaca kupuje na web shopovima sa sjedištem u EU-u i da
se tu nudi veliki neiskorišteni potencijal i za hrvatske web
trgovce. “Samo se treba odvažiti”, poručila je Poljanek.
Više od 500 posjetitelja pratilo 22 predavanja na dvije pozornice
Uz bogat program u velikoj dvorani Ekonomskog fakulteta koja je
predstavljala Main Stage konferencije, po zanimljivosti i
praktičnosti nimalo nije zaostajao niti program na Workshop
Stageu koji je bio prožet stručnim predavanjima i tematskim
panelima.
Sudionici su mogli ocijeniti sva predavanja na obje pozornice, a
najbolje ocijenjenjeno je bilo predavanje marketinškog stručnjaka
Istoka Pavlovića, na temu “Kreiranje prodajnih
stranica pomoću umjetne inteligencije”.
Peta konferencija u organizaciji trgovaca CRO Commerce 2023
Powered by Paket24 održana je uz podršku Hrvatske pošte kao
glavnog sponzora te u partnerstvu s Ekonomskim fakultetom
Sveučilišta u Zagrebu.
Službena stranica konferencije: https://conference.ecommerce.hr
Službena stranica organizatora: https://ecommerce.hr
Organizator konferencije: Udruga eCommerce
Hrvatska
Osoba za kontakt: Marcel Majsan, predsjednik
udruge