Najviše je pala cijena ribljih proizvoda, a povećala se prodaja soli. Iz analize košarice vidljivo je i da se planiramo manje brijati i održavati higijenu zuba, ali i popiti manje piva.
Hrvatski građani potrošili su 300 milijuna kuna više u posljednja
tri tjedna na hranu, piće, osobnu njegu i kućnu kemiju nego u
paralelna tri tjedna prošle godine utvrdili su
istraživači GfK Panel kućanstava.
Analizirali su 20 milijuna košarica kupljenih u razdoblju od
24. veljače 2020. do 15.ožujka 2020. i usporedili ih s
usporediva tri tjedna u 2019. godini.
Najveći rast dogodio se u online formatu: potrošnja je ondje
rasla čak 51 posto. Najveći je gubitnik tržnica s padom
vrijednosti od 8%, a pekarnice i male trgovine također bilježe
smanjenje tržišnog udjela.
Konzum Super, Konzum klik, Plodine, Spar, Tommy, dm i Bipa
povećali su tržišne udjele u posljednja tri tjedna. Kada kupujemo
zalihe u uobičajenim okolnostima, u našim košaricama nalazi
se povećan udio artikala na promociji.
Međutim, u tzv. ‘korona košarici’ koja po kriterijima odgovara
zalihovnim kupovinama udio artikala na promociji se smanjio.
Zanimljivo je da kupci u dobi do 34 godine nisu potrošili ni kunu
više, kupci od 35-44 godine blago su povećali potrošnju, dok su
stariji od 45 značajno više trošili.
Kupci niže kupovne moći nisu se opskrbili zalihama, dok su oni
najviše prihodovne moći napravili najveće zalihe. Zalihe su
najviše radili samci dok je to kod višečlanih kućanstava bitno
manje izraženo.
Postoje i značajne regionalne razlike. Tako su npr. Zagrepčani,
Slavonci, Istrijani i Primorci prednjačili u pripremi zaliha, dok
je to u Središnjoj Hrvatskoj i Dalmaciji manje izraženo.
Zanimljivo je da su zalihe u jednakoj mjeri stvarali oni koji se
izjašnjavaju kao iznimno zabrinuti zbog korona virusa kao i oni
koji nisu osobito zabrinuti.
Listu top 20 kategorija s najvećim rastom otvara sol čija je
prodaja porasla čak 290 posto. Brašno i kvasac koji su, uz wc
papir, postali sinonim korona šopinga ‘tek’ su na 6.i
7. mjestu po rastu vrijednosti. Sapun je tek na
20. mjestu. Wc papir je na 31. mjestu od ukupno 130
analiziranih kategorija.
U prva 3 tjedna korona šopinga vino i žestoka alkoholna pića
rastu većom stopom rasta u odnosu na rast kategorije
sapuna.
Top 20 kategorija prema vrijednosnom rastu: sol,
smrznuta gotova jela, delikatesne gotove salate, konzervirano
meso, cider, brašno, kvasac, riža, konzervirano voće i povrće,
šećer, vino, konzervirana riba, gotovi kolači, žestoka pića,
kreme, losioni za njegu tijela, osvježivači zraka, juhe, šumeće
vitaminske tablete, sredstva za čišćenje wc-a, sapun.
Riblje delikatese i depilatori na vrhu su top liste 20 kategorija
koje su u prva tri tjedna korona šopinga zabilježile vrijednosni
pad. Iz analize košarice vidljivo je i da se planiramo manje
brijati, manje održavati higijenu zuba, ali i popiti manje piva,
zaključili su istraživači GfK.
Top 20 kategorija s negativnim rastom: riblja
delikatesa, depilatori, smrznuto voće, sredstva za brijanje, med,
ledeni čaj, voćni sirupi, obiteljski sladoled, omekšivači rublja,
aftershave, balzam za usne, instant kaše (zobene, rižine), zubne
četkice, konac, svježi pekarski proizvodi, bezalkoholna gazirana
pića, pivo, bombonijere, praline, insekticidi, smjese za kolače,
salvete.