U trećoj fazi popuštanja mjera koja počinje 11. svibnja omogućen je odlazak predškolskoj djeci u vrtiće kao i povratak u škole učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole.
Hrvatski zavod za javno zdravstvo
objavilo je upute za vrtiće i škole. U trećoj
fazi popuštanja mjera koja počinje 11. svibnja omogućen je
odlazak predškolskoj djeci u vrtiće kao i povratak u škole
učenicima od prvog do četvrtog razreda osnovne škole.
Kako navode, upute se odnose na ustanove ranog i predškolskog
odgoja i obrazovanja te osnovnoškolske ustanove u kojima je
osigurana mogućnost zbrinjavanja djece rane i predškolske dobi te
učenika koji pohađaju razrednu nastavu. Boravak u vrtićima i
školama potencijalno može predstavljati veći rizik za zarazu
djece s COVID-19 nego je to obiteljski dom odnosno kućanstvo,
posebno ako su ukućani uključeni u takav tip dnevnih obaveza da
mogu dosljedno izbjegavati situacije povećanog rizika za zarazu
COVID-19.
Upute prenosimo u cijelosti.
Djeca s kroničnim bolestima ili u doticaju s kroničnim
bolesnicima
Preporučuje se ostanak kod kuće djece i osoblja/djelatnika s
kroničnim bolestima (respiratornim, kardiovaskularnim,
dijabetesom, malignim bolestima, imunodeficijencijama, djece s
većim tjelesnim/motoričkim oštećenjima) kao i djece čiji
roditelji/skrbnici ili ukućani imaju jednu od navedenih bolesti.
Ako ukućani osoblja/djelatnika imaju jednu od navedenih bolesti
ili su starije životne dobi (65 i više godina),
osoblje/djelatnici se tijekom boravka kod kuće pridržavaju mjera
fizičkog razmaka u donosu na ukućane kao i pojačane higijene,
radi zaštite ukućana.
Ostanak kod kuće kada je to moguće. Također potičemo ostanak kod
kuće sve djece za koju se to može osigurati, s obzirom da broj
djece u vrtićima i školama može biti takav da se mjere fizičkog
razmaka u tim kolektivima neće moći poštovati. Budući da će se
nastava na daljinu i dalje održavati, potičemo nastavak
obrazovanja djece razredne nastave od kuće, u svim situacijama
kad je to moguće.
Fizičko udaljavanje od 2 metra
Rad ustanove neophodno je organizirati na način da se osigura u
što većoj mjeri socijalno distanciranje (fizički razmak) kao i
pojačana osobna higijena i higijena prostora. Fizički razmak od
najmanje 2 metra u zatvorenom prostoru posebno provode djelatnici
u odnosu na druge djelatnike, te se navedeni fizički razmak
preporuča održavati kada je god moguće između djelatnika i
djece, s iznimkom njege djeteta koja se provodi u što kraćem
vremenu.
U istom zajedničkom prostoru (primjerice zbornica) djelatnici
održavaju fizički razmak od 2 metra, te se sastanci, dogovori i
edukacije djelatnika odvijaju e-komunikacijom ili telefonom, a
ulazak roditelja u ustanovu treba izbjeći kad je god moguće. U
istom prostoru u isto vrijeme smiju boraviti isključivo djeca i
odgajatelj/nastavnik iz iste odgojno-obrazovne grupe.
Fizički razmak kao i pojačanu osobnu higijenu djece neophodno je
poticati ali treba očekivati da će kod provedbe neminovno
dolaziti do određenih odstupanja uslijed razvojnih značajki
pojedinih dobi koje karakterizira:
− istraživanje prostora i predmeta koji okražuju dijete (u
određenoj dobi stavljanje u usta ruku i predmeta),
− znatiželja u odnosu na druge osobe/drugu djecu,
− nerazumijevanje uputa,
− nepoštovanje uputa, motorička nespretnost i nedoraslost,
− motorički nemir i potreba za kretanjem.
Organizacija rada s djecom
Boravak u vrtićima i školama neophodno je organizirati na
sljedeći način:
• odgojno-obrazovne skupine djece s manjim brojem uvijek iste
djece (po mogućnosti do 9 djece u grupi i jedan
odgajatelj/nastavnik što ukupno daje po mogućnosti 10 osoba –
nakon formiranja skupine djece, 14 dana od početka primjene ovih
uputa uključujući neradne dane, ne primaju se nova djeca u
skupinu),
• za jednu grupu djece brine jedan odgajatelj/nastavnik odnosno
dva (u slučaju produženog boravka u školi odnosno u popodnevnoj
smjeni u dječjem vrtiću) bez “preklapanja”,
• izbjegava se fizički kontakt (bliski kontakt) djece iz jedne
odgojno-obrazovne skupine s drugom djecom,
roditeljima/starateljima druge djece i drugim djelatnicima
ustanove,
• svaka odgojno-obrazovna skupina boravi u jednoj odgovarajućoj
prostoriji,
• odgajatelj/nastavnik s djecom provodi što je više moguće
vremena na otvorenom,
• krevetići za dnevni odmor djece, stolovi za jelo i školske
klupe razmiču se tako da djeca leže odnosno sjede na udaljenosti
od 2 metra i to svako dijete uvijek na istom mjestu.
Organizacija prostora
Preporučene značajke prostorije u kojoj boravi jedna
odgojno-obrazovna grupa djece (učionica ili drugi
odgovarajući prostor, primjerice sportska dvorana):
• prostorija što veće površine i visine, prozračna i osunčana
(odgovarajući izvor dnevnog svijetla),
• prostorija je vratima odvojena od prostorija u kojima borave
druge skupine,
• prostorija se može dobro provjetriti vanjskim zrakom,
• u neposrednoj blizini prostorije je toalet koji koristi
isključivo ta odgojno-obrazovna grupa,
• u prostoriji je potrebno organizirati prehranu djece (obroci se
mogu dostaviti u prostoriju te konzumirati u prostoriji), na
način da osoba koja donosi hranu ostavi hranu na kolicima
ili sl. ispred ulaza u učionicu/skupine te
odgajatelj/učitelj unosi hranu u prostoriju u kojoj borave djeca,
hrana mora biti unaprijed podijeljena u porcije.
• prostorija ima direktan izlaz na veću terasu, balkon ili, ako
je moguće, dvorište,
• izbjegava se svaki ulazak drugih osoba (primjerice zbog
čišćenja, popravka ili donošenja hrane) u prostoriju tako dugo
dok su djeca u prostoriji,
• prolazak kroz zajedničke prostorije treba izbjegavati i
skratiti na minimum, a ako je navedeno neophodno, prolaz kroz
zajedničke prostorije se organizira na način da u isto vrijeme
prolaze djeca i odgajatelj/nastavnik iz jedne odgojno-obrazovne
skupine dok druge osobe ne prolaze u isto vrijeme, uz poticanje
djece da kod takvih prolaza ne dotiču površine ili predmete.
Ulazak i izlazak iz vrtića i škola
Ograničen ulazak u školske ustanove. Do daljnjeg su zabranjeni
svi posjeti vrtićima i školama (primjerice kazališne predstave,
izvannastavne aktivnosti i sl.). Neophodno je
osigurati protok/dolazak što manjeg broj osoba, kako na ulazu u
vrtić ili školu tako i u unutarnjim prostorima ustanove”, navodi
se u uputama.
Detaljne upute moguće je pročitati
OVDJE.