HNK U VARAŽDINU

Izložba kazališnih plakata Gorana Merkaša bit će postavljena u Rijeci

Goran Merkaš ostvario je opus koji ga svrstava među ponajbolje kazališne dizajnere.

Od 6. do 11. svibnja će se održati Međunarodni festival malih scena Rijeka, 29. po redu kazališni festival koji je, ove godine u selekciji Jasena Boka, na program uvrstio predstave iz Hrvatske, Austrije, Crne Gore, Srbije, Slovenije i BiH. Kao prateći program Festivala u atriju Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku prvog festivalskog dana će biti otvorenje izložbe „Goran Merkaš – Kazališni plakat“, u suradnji s HNK u Varaždinu, doznajemo od Vesne Kosec-Torjanac, dramaturginje u varaždinskom kazalištu.

Na izložbi će biti izloženo simboličnih 29 plakata za 29 godina Festivala. Izložba plakata Gorana Merkaša, akademskog slikara i dizajnera, autora cjelokupnog vizualnog identiteta HNK u Varaždinu i Gradskog muzeja Varaždin, bit će otvorena i tijekom Festivala suvremenog plesa „Port of Dance“, od 13. do 18. svibnja.

U monografiji „150 godina kazališta u Varaždinu“, koja je prožeta likovnošću Gorana Merkaša, Ljerka Šimunić o njima piše: „Svaki od njih je bio organski povezan s predstavom, likovnim jezikom je tumačio, pojašnjavao, propitkivao, provocirao, mamio i privlačio publiku. Kao što se s nestrpljenjem očekivala svaka premijera, jednaki je interes bio usmjeren na njezin grafičko-vizualni dio. Merkaš je ostvario opus koji ga svrstava među ponajbolje kazališne dizajnere. To potvrđuje nagrada za najbolji kazališni plakat u Hrvatskoj 1996. za predstavu Woyzeck, uvrštenje plakata za Kafkin Proces u katalog 3. internacionalnog natjecanja kazališnog plakata u njemačkom gradu Osnabrűcku 1996. – 97. te sudjelovanje na brojnim domaćim i inozemnim izložbama.“

Vesna Kosec-Torjanac podsjeća na Merkaševu izjavu, izrečenu tri godine prije prerane smrti: „Oblikovanju svih plakata prilazim profesionalno, a unutar takvog pristupa ponekad se dogodi i ono što bih ja najradije nazvao intrigom. Ako bih se usudio nešto isticati kao kvalitetu mojih plakata, onda bi to bila, prije svega, njihova eventualna višeslojnost. Stoga takvi traže iščitavanje, jer ponekad ne govore samo o predstavi već i o nekom aktuelnom trenutku u društvu ili su možda prigoda za malu porugu npr. na račun primitivizma ili političkog kiča.“

Goran Merkaš bio je izniman slikar i crtač, jedan od najboljih u hrvatskim i europskim okvirima, naglašava Vesna Kosec-Torjanac. Ne samo, dodaje, da je u dvadesetogodišnjem djelovanju ostavio neizbrisiv trag u varaždinskom HNK, već je vodeći crtač u hrvatskom slikarstvu druge polovice 20. st.

“Prepušten zaboravu, ponajprije u rodnom gradu, manifestacijama poput ove izložbe nanovo se valorizira njegov umjetnički rad kao nenadmašan na ovim prostorima”, navodi Kosec-Torjanac.

Sve rjeđi poznavatelji Gorana Merkaša i njegovih djela nastoje promovirati njegovu likovnu ostavštinu, a jedan od načina je, podsjeća dramaturginja HNK u Varaždinu, i regionalno Bijenale kazališnog plakata u Varaždinu, na inicijativu Marijana Varjačića pokrenuto 2009. godine kao najveća izložba te vrste kazališnog dizajna u jugoistočnoj Europi. Postala je vrlo ugledna i na nju se odazivaju ponajbolji dizajneri od kojih su neki i svjetski afirmirani autori.

“Upravo iz počasti prema Goranu Merkašu, autorima najboljih vizualnih rješenja na Bijenalu dodjeljuje se nagrada koja nosi njegovo ime. Posljednje bijenale je u varaždinskom HNK-u održano 2021. godine, pa iako nije realizirano 2023., najavljen je nastavak manifestacije početkom 2025. godine, u organizaciji Gradskog muzeja Varaždin, Galerije „Zlati ajngel“ i HNK u Varaždinu“, riječi su Vesne Kosec-Torjanac.

Kako doznajemo od Robertina Bartolca, vlasnika nakladničke kuće Modernist, krajem ove godine u izdanju te kuće trebala bi izaći monografija o radu Gorana Merkaša, pod naslovom ‘Umjetnost kazališnog plakata’.

“S obitelji Merkaš potpisan je ugovor o pravima za tu knjigu, knjiga je već gotova. U knjizi će biti minimum njegovih 114 plakata”, najavljuje Robertino Bartolec.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije