KNJIŽEVNOST

Varaždinski Modernist predstavlja se na Sarajevskim danima poezije

Robertino Bartolec u Sarajevu će promovirati zbirku pjesama 'O upotrebljivosti poezije' Milana Peteka Levokova.

Na 63. Sarajevskim danima poezije, koji se održavaju 2. listopada, predstavit će se i varaždinska kuća Modernist nakladništvo. Tom prilikom Modernist će promovirati zbirku pjesama “O upotrebljivosti poezije” autora Milana Peteka Levokova.

Riječ je o slovenskom pjesniku, jednom od najznačajnijih recentnih slovenskih autora, ocjenjuje Robertino Bartolec, direktor izdavačke kuće Modernist nakladništvo, ujedno i prevoditelj sa slovenskog jezika te urednik i pisac pogovora knjige.

“Nijedna varaždinska kulturna/umjetnička institucija/udruga unatrag godina i godina nije imala ovakvu zavidnu seriju umjetničkih internacionalnih gostovanja poput Modernist nakladništva kurentno – nakon Pariza, Beograda, Manchestera, Ljubljane, sada i Sarajevo…, što kumulativno potvrđuje Modernist nakladništvo međunarodno danas najaktivnijim varaždinskim umjetničkim dionikom”, napominje Bartolec.

Milan Petek Levokov rođen je 1960. godine u Ptuju, završio je studij prava na Univerzi v Ljubljani, živi i radi u Novoj Gorici. Autor je šezdesetak naslova svih žanrova – poezija, proza, dječja književnost… – te nositelj mnogih uglednih nagrada. Djela su mu prevođena na strane jezike, a ova knjiga prvo je izdanje na hrvatskom jeziku. Član je Društva slovenskih pisateljev te Slovenske sekcije IBBY – mednarodne zveze za mladinsko književnost.

Zbirka “O upotrebljivosti poezije” u izdanju Modernist nakladništva selekcija je od ponajboljeg iz pjesničkog opusa Milana Peteka Levokova (edicije “Paris at night”, “Ujeti vodo med prsti”, “Slovenske pisarije”, “Lahko noč, Charles Bukowski”).

Iz pogovora Robertina Bartoleca izdvajamo:

“… Uprt prema realijama, prelijevajući se preko ruba tipičnog, Milan Petek Levokov razlabavljiva i razglavljiva normativ pjesničke uniformnosti. Književna deskripcija u ovom djelu klasično je stišna, onda pjesmoprozna, zatim i miniesejistička, shodno pogodnom tonalitetu ideje puštene lirskim (te interpunkcijski vehementnim) koridorom. Autor voljno pjesmama preuzima odnos prema svakidašnjici, pri čemu se velika pozornost pridaje društvenim, moralnim i egzistencijalnim odrednicama, umalo pa Krležinim povikom ‘jer poezija je uzvišena instrumentacija stvarnosti!’. Emblemski koristiti princip ‘upotrebljivost poezije’ zapravo je odisejada o poeziji samoj, o njezinom (danas) smislu ili besmislu. Koristeći slogan ‘upotrebljivost poezije’ podbada dosjetljivo i mudro Milan Petek Levokov svako konotativno značenje pjesništva/pjesnika kao estetskog/društvenog čimbenika u stoljeću koje nudi toliko drugih emocionalnih/osjetilnih podražaja. Po svemu sudeći imenom knjige poduzetno sugerira: u vremenu inih globalnih perturbacija, kurentan pjesnički saldo – pa i onih okrunjenih pjesničkim lovor-vijencem – često je naglašeno otežane značenjske lucidnosti, minorne sugestivnosti, evokativnosti, potpuno sklopljene opne za flagrantnu realnost života (ovu posljednju prosudbu besprijekorno ilustrira naslovnica knjige, pokazujući da se radi o dosljedno spravljenom projektu u svim aspektima). Probir pjesama za ovu knjigu iz ukupnog književnog legata indicira Milana Peteka Levokova pomicateljem granica i širiteljem vidika u smislu da rebrendirano otima poeziju od iživljenih poetskih obzorja, kunjavo nerazbuđenih diskursa. Verističkim twistom, skokom, upire da nema pjesništva bez zainteresiranosti za svijet i život općenito, koliko god nijanse nelagodne bile. Kako piscu, tako i čitatelju. Jer bez koračanja tim putokazom, trag koji tinta stihovima ostavlja nema integriteta biti praćen. Otisak pera je jalov. Nije upotrebljiv…”

Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije