Riječ je o suradnji varaždinskog umjetnika i pročelnika sa Sveučilišta Sjever.
Samobor se 12. listopada 2024. godine našao u središtu svjetske umjetničke i filmske scene otvaranjem izložbe “Sve je Pinocchio” u galeriji Prica. Ova izložba, rezultat suradnje dvaju renomiranih autora – Slavena Macolića, akademskog slikara, i Roberta Gečeka, multimedijskog umjetnika i znanstvenika te pročelnika na Sveučilištu Sjever, prikazuje spoj naizgled nespojivih umjetničkih pravaca i tehnologija. Uz klasične elemente slikarstva, izložba uvodi najnovije tehnološke inovacije poput LIDAR tehnologije, čineći ju ne samo vizualnim, već i tehnološkim umjetničkim iskorakom. Izložba je otvorena kao dio 12. International Sound & Film Music Festivala i odmah je privukla pažnju globalnih stručnjaka iz filmske, glazbene i umjetničke industrije.
Pinocchio u fokusu dijaloga klasičnog i digitalnog
Naziv izložbe „Sve je Pinocchio“ odražava višeslojnost likovnog i konceptualnog pristupa. Slaven Macolić, varaždinski umjetnik s dugogodišnjom slikarskom praksom, već je godinama usredotočen na lik Pinocchija kao ključnu figuru svog opusa. “Taj izmaštani lik iz Collodijeva književnoga kabineta Macolić je ne samo „posvojio“ nego i „prilagodio“ svom osobnom likovnom i svjetonazorskom temperamentu i egzistencijalnom osjećaju. To je sada posve ogoljeli, demaskirani lik, nimalo nevino stvorenje bezazlene dječje bajke nego razgolićeno, skeletno čudovište, izravna metafora dvoličnosti, neiskrenosti i lažnosti”, ističe povjesničar umjetnosti Marijan Špoljar u svom osvrtu na izložbu, te dodaje: “Prikazan je u posve destabiliziranoj formi, ali s odlučnim, jakim, ekspresivnim potezima nečiste boje, lapidarno i bez tragova opisne namjere, u pustom, praznom prostoru bjeline, kao avetinjski, osamljeni, ali „živi“ skelet kome nije do vječnoga mira nego do stalnog, podmukloga, ali i razornoga, istinitoga komentara o zbilji koja ga okružuje.”
Dok Macolić unosi svoj klasični slikarski pristup, Robert Geček, multimedijski umjetnik, znanstvenik i poznavatelj novih medija, svojim tehnološkim inovacijama unosi potpuno novu dimenziju u umjetnički proces. Geček koristi LIDAR tehnologiju – tehnologiju daljinskog mjerenja i snimanja koja koristi pulsirajuću svjetlost za stvaranje trodimenzionalnih mapa okoline. Ova tehnologija omogućava precizno bilježenje prostora, stvarajući digitalne “otiske” stvarnog svijeta koji postaju platno za daljnje umjetničke intervencije.
Kroz ovaj proces, Geček doprinosi vizualnom doživljaju s motivima stiliziranih stabala, njegovim zaštitnim znakom. Njegova stabla, često obojena u jarke crvene boje, preuzimaju središnje mjesto u dijalogu između tehnologije i klasične umjetnosti. Na izložbi, Gečekove 3D fotografije stabala integriraju se s Macolićevim slikarskim intervencijama, stvarajući intrigantnu kombinaciju dvaju naizgled nespojivih pristupa – klasičnog slikarstva i digitalne tehnologije. Na taj način, autori kreiraju jedinstvenu vizualnu sintezu koja budi osjećaj nelagode, gotovo distopijskog svijeta, gdje priroda i tehnologija koegzistiraju u napetom dijalogu.
Izložba je otvorena uz prisustvo međunarodnih gostiju iz svijeta filma i umjetnosti, među kojima su dobitnici Oscara, Emmya i BAFTA nagrada, čime je ova umjetnička manifestacija dobila dodatnu globalnu težinu. Mark Ulano i Stuart Wilson, dobitnici Oscara za zvuk, te jedan od najvećih producenata filmske glazbe na svijetu, Robert Townson, također su prisustvovali otvaranju, s brojnim eminentnim osobama iz filmske industrije, uključujući Waynea Pashleya, nominiranog za Oscara za najbolji zvuk u filmu “Elvis”. Među prisutnima bio je i bivši ministar kulture RH Božo Biškupić, veliki ljubitelj moderne umjetnosti, što dodatno naglašava značaj ovog događaja na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
Reakcije prisutnih bile su iznimno pozitivne, s naglaskom na inovativnost i umjetničku hrabrost prikazanu kroz sintezu tradicionalnih i suvremenih medija. Oduševljeni viđenim, brojni svjetski stručnjaci već su u razgovorima izrazili želju za budućim suradnjama s Macolićem i Gečekom. Ovaj kreativni duo osnovao je 2022. godine umjetnički pokret “Kolaboratorij”, kojem je cilj spajanje različitih umjetničkih disciplina, potičući kreativce koji nemaju granica u svom promišljanju.
Povjesničar umjetnosti Marijan Špoljar istaknuo je dubinu i važnost ovog spoja klasične i suvremene umjetnosti. Prema Špoljaru, pojam slike danas se proteže daleko izvan granica tradicionalnog slikarstva, a radovi poput ovih prikazanih na izložbi predstavljaju nove oblike umjetničke izražajnosti. Ova sinteza ne mora značiti gubitak individualnosti autora, već može predstavljati produktivni sukob različitih pristupa koji rezultira jedinstvenim umjetničkim djelima.
Špoljar naglašava kako rad dvojice umjetnika spaja divergentne interese, odražavajući osobne znakove oba autora, ali istovremeno stvara zajednički umjetnički izraz. Macolićeva ekspresija kroz prikaz Pinocchija kao simbola društvene kritike i Gečekova tehnološka intervencija s motivom stabla stvorili su jedinstveno umjetničko djelo koje prenosi osjećaj pesimizma, tjeskobe, ali i vizije o budućnosti u kojoj umjetnost i tehnologija koegzistiraju.
Izložba „Sve je Pinocchio“ u galeriji Prica u Samoboru predstavlja inovativnu umjetničku suradnju između klasičnog slikarstva i najnovijih tehnoloških dostignuća, a otvorena je nakon tjedna prepunog zanimljivih događanja, sve u okviru 12. International Sound & Film Music Festivala i najave otvaranja Film & Media Sound Academy na Sveučilištu Sjever.