Nekim glumcima dodatno je plaćano čak i za - igranje uloga.
Već je revizija poslovanja HNK u Varaždinu koja
je provedena 2019. godine ukazala na nesrazmjeno visoke
iznose honorara isplaćivanih vanjskim suradnicima. Upozoreno
je i na to da čak ima zaposlenika Kazališta koji
primaju punu plaću i putne troškove za svoju – nenazočnost
na radu. Istovremeno, dok se matični ansambl ne koristi u punoj
mjeri, veliki iznosi troše se na gostujuće glumce, iznijela je
revizija.
Za autorske honorare 2,7 milijuna kuna
Na ugovore o autorskom djelu ukupno je tako 2019. godine utrošeno
2,7 milijuna kuna, što je čak 78 posto više nego godinu dana
ranije, stoji u podacima iz novog revizijskog izvješća. U prošloj
godini, koju je obilježila pandemija, taj iznos je smanjen
opet na 1,5 milijun kuna.
Ono što je pritom zanimljivo je da je jedan dio tih novaca
isplaćivan – vlastitim zaposlenicima. Upravo to je jedna od
primjedbi koju ponovo iznosi nova revizija, za 2019. i 2020.
godinu, koju je ove godine naručio gradonačelnik
Neven Bosilj.
Ugovori za dodatan posao
Radi se o tome da su zaposlenici HNK za svaki dodatan posao koji
ne spada u opis njihovog primarnog posla, s matičnom kućom
sklapali ugovore o autorskom djelu. Tako su neki djelatnici
postali primjerice asistenti režije, neki su obavili poslove
vezane uz prilagodbu teksta i dramatizaciju, neki su se
pozabavili poslovima dizajna zvuka, a neki su honorarno postali
statisti u predstavama. Povrh svega, neki glumci čak su dobili
dodatan honorar za – igranje uloge.
Predstave za HRT dodatno plaćene
Tako primjerice Barbara Rocco, Robert Plemić i
Zdenko Brlek za svoju rolu u predstavi Čini
barona Tamburlana, čija je prava na snimanje platio HRT,
dobili dodatnih 1.500 kuna (neto iznos honorara). Također, godinu
dana ranije za igranje uloge u predstavi Balade Petrice
Kerempuha po 2.500 kuna dobili su Hana Hegedušić, Sunčana
Zelenika i Zdenko Brlek.
– Nije bilo potrebe dodatno plaćati zaposlenike putem ugovora o
autorskom djelu jer se radi o obavljanju poslova za koje imaju
sklopljenje ugovore o radu na neodređeno vrijeme s HNK-om i za
koje primaju mjesečne plaće i ostvaruju sva ostala prava iz
radnog odnosa – mišljenje je revizije.
Nejasni kriteriji
Općenito, i za ostale poslove koje su zaposlenici HNK obavljali
putem ugovora o autorskom djelu revizija daje preporuku upravi.
Ne dovodi u pitanje opravdanost da se dodatan autorski rad
dodatno plati, ali navodi da bi to trebalo biti provedeno
drugačije.
Još u prošloj reviziji upozoreno je da postoji opasnost da
bi porezni nadzor ovakvo postupanje mogao tumačiti kao
izbjegavanje plaćanja poreza, budući da su porezna
davanja kod ugovora o autorskom djelu manja nego kod
ugovora o radu. Sad revizija opet traži i jasne kriterije za
dodatne isplate.
– Onaj koji prima redovnu plaću iz radnog odnosa ima pravo na
posebnu naknadu, ali razmjerno doprinosu, i to prema unaprijed
jasno određenim kriterijima koje je njegovo autorsko djelo imalo
(povećanje kvalitete, gledanosti), a ne da HNK bez ikakvih
mjerila utvrđuje visinu isplate pojedinog autorskog honorara bez
obzira na mogući rezultat – navodi revizija. U
suprotnom, kako navodi, mogao bi biti ugrožen
profesionalizam i primjereno (etično) ponašanje u obavljanju
kazališne djelatnosti.
Mnogo imena na popisu
Takve ugovore, za koje revizija ne dovodi u pitanje same isplate,
već preporučuje upravi da to regulira drugačije, imali su –
samo tijekom 2019. i 2020. godine – primjerice glumci
Zdenko Brlek (asistent režije i jezični
savjetnik na predstavi Čini barona Tamburlana, 7.500
kuna), Stojan Matavulj (asistent režije na
predstavi Enigmatske varijacije, 5.000 kuna) i Sunčana
Zelenika (asistentica režije na predstavi Nebo od gume,
5.000 kuna), zatim dramaturginja Ksenija Krčar
(prilagodba i dramatizacija teksta za predstavu Horror
diptih, 10.000 kuna), inspicijent Sanjin Rožić
(asistent režije na predstavi Kao voda, 5.000 kuna) i drugi,
primjerice scenski skladatelj Vid Kralj
Novak radio je dodatne poslove vezane uz dizajn zvuka u
predstavama, klavirske nastupe na raznim događanjima i slično,
dok su neki pomoćni radnici dobivali dodatne poslove u pravilu
kao statisti u predstavama.
U prošlom revizijskom izvješću, za 2018. godinu, bili su navedeni
još dodatni takvi ugovori sklopljeni
s Ksenijom Krčar, Marijom Krpan,
Barbarom Rocco
i Sunčanom Zelenikom Konjević.
Revizija se prethodnim razdobljima nije bavila, no čini se da je
to bila uobičajena praksa u HNK, od koje se nije odustalo ni
nakon prve preporuke revizije.
Autorska prava
Naposljetku, s ovom temom povezano je i pitanje autorskih prava.
Prema zakonu, tumači revizija, autorska imovinska prava
nastala u radnom odnosu zadržava autor. Osim ako to nije
drugačije uređeno. A u slučaju HNK to nije napravljeno, iznosi
revizija te upozorava da to otvara i problem – mogućih
sporova.
Slijedi:
> REVIZIJA U HNK (4) Prohić u sukobu
interesa – kreirao program pa za režiju odabrao samog
sebe
Dosad:
> REVIZIJA U HNK (1) Sporno je i održavanje
Svečanog bala, pronađen niz problematičnih detalja