PALIKUĆE Predstava koja je nekad bila subverzivna, može li takva biti i danas?

Premijera predstave ‘Palikuće’ čeka nas u petak, 1. prosinca, u 19,30 sati na Velikoj sceni HNK u Varaždinu.

Radi se o predstavi nastaloj prema tekstu Maxa Frischa, švicarskog književnika i istaknutog dramskog autora. Djelo u originalu nosi naslov ‘Gospodin Biedermann i palikuće’ i nastalo je 1953. kao radio drama. Kasnije je, 1958. godine, prerađena za kazalište i doživjela je izniman uspjeh u načinu na koji se Frisch bavi kritikom totalitarnog sustava, ali istovremeno i malograđanštine.

Redatelj Ivica Kunčević odlučio se za lokaliziranje ovoga teksta, pa tako gospodin Biedermann postaje gospodin Horvat, a naslov komada postaje samo ‘Palikuće’.

– To je istovremeno ozbiljan, mudar, izuzetno duhovit pa i zabavan komad – ustvrdio je na predstavljanju predstave Kunčević.

Iznio je kako je to priča o urednoj građanskoj kući gospodina Horvata i nekim čudnim likovima koji je opsjedaju, a značajnu ulogu ima i komični kor vatrogasaca, koji, kao i onaj antički, više komentira događanja nego što u njima sudjeluje.

– A situacija u gradu je panična. Svaki dan paljenje i sve više i više zgarišta. No naš gospodin Horvat uporno sam sebe uvjerava da će njega to nekako zaobići.

Tako je, kao jedan detalj, Kunčević pročitao primjer susreta između kora i Horvata, moćnog građanina, poduzetnika, kapitalista. Na što mu je Pero Juričić, koji tumači lik Horvata, replicirao…

‘Kako objašnjavaš, Jozefe, da trpiš bačve u potkrovlju pune tečnosti zapaljive kad dobro znaš i čitaš svaki dan i gledaš na televiziji kako nesiguran, kako zapaljiv je svijet?’

‘Ja sam slobodan građanin. Ne moram nikome objašnjavati što mislim. Uostalom, ja uopće i ne moram misliti. Je li tako, gradonačelniče?

‘Tako je, građanine.’

– Kako to završava, nije se teško dosjetiti. Cijelo vrijeme građanin se nadao da će to njega mimoići, da će susjedovu kuću, a njegovu neće, međutim, u plamenu završava i kuća gospodina Horvata. Naravno da se radi o metafori. Naravno da se slažemo da je ovaj svijet u kojem živimo u dubokoj društvenoj, duhovnoj, moralnoj krizi pa i sigurnosnoj krizi. Kapital je nemilosrdan, a moć uništenja u rukama je luđaka. To su razlozi zbog kojih sam ja predložio ovaj komad – iznio je redatelj Ivica Kunčević, dodavši i prognozu da je gotovo siguran da su napravili predstavu koju će stručnjaci cijeniti, a publika voljeti.

U podjeli uloga, osim Pere Juričića, uloga gospođe Berte pripala je Ljiljani Bogojević, a ostale uloge tumače Hana Hegedušić, Stojan Matavulj, Marinko Prga, Sunčana Zelenika Konjević, Beti Lučić, Marija Krpan, Karlo Mrkša i Zdenko Brlek dok interesantan kor vatrogasaca čine Karlo Mrkša, Darko Plovanić, Filip Eldan, Nikša Eldan te Vid Novak Kralj.

Glumac Marinko Prga na najavnoj konferenciji za mediji iznio je kako ova predstava u sebi sadrži jednu revolucionarnu paradigmu.

– Mi, naravno, igramo salonsku dramu. No pitanje je koliko će ta metafora ‘izaći’, kolko će ona biti subverzivna, a s obzirom da je bila 80-ih godina zabranjena znači da uključuje i nešto subverzivo. No ja danas ponavljam po ne znam koji put, kod nas u Hrvatskoj danas više ništa nije subverzivno. Ništa. Apsolutno ništa. Živimo u sistemu koji nas izbacuje iz vlastitih domova pa mislim da bismo se morali baviti efektnijim teatrom, a ne metaforama. Ove je vrijeme za konkretne stvari – rekao je Prga.

Posebno je naglašena uloga kora vatrogasaca. S njim je radio Dražen Krešić, asistent redatelja, koji je ostao zapamćen po iznimno uspjeloj predstavi ‘Krokodili’ koju je režirao.

Kunčević je rekao kako je upravo njemu dodijelio rad s korom.

– To je simpatičan kor koji ima puno volje reagirati i sve to riješiti, ali ne može se riješiti, previše je plamena. Naravo da je to metafora. Ta neučinkovitost vatrogasaca, zajedno s gradonačelnikom, je, naravno, znak za neučinkovitost države – rekao je Kunčević.

Krešić je ukazao na to da je kor specifičan dio ove predstave te pomalo nadrealan.

– Ali nadrealan s razlogom. U jednoj mjeri kor je savjest glavnog lika, u drugoj mjeri kor je društvena savjest. Eventualno, na samome početku možda postoji i neki razlog za pomisliti da će ipak sve biti na kraju u redu.

No, kako je naglašeno, u predstavi je sve anticipirano, nema iznaneđenja i pitanja oko toga kako će radnja završiti. Napetost se stvara na jednoj drugoj razini.

Nakon premijere 1. prosinca, prva sljedeća otvorena izvedba je 15. prosinca u 19,30 sati.

Max Frisch: PALIKUĆE

Poučni komad bez pouke

Prema prijevodu Marijana Novaka za izvođenje priredio Ivica Kunčević

Redatelj: Ivica Kunčević
Scenograf: Ivica Kunčević
Kostimografkinja: Danica Dedijer
Oblikovatelj rasvjete:Marijan Štrlek
Suradnik redatelja: Dražen Krešić
Autor glazbe: Vid Novak Kralj

LICA

Gospodin JOZEF HORVAT Pero Juričić
Gospođa BERTA, njegova žena Ljiljana Bogojević
ANA, služavka Hana Hegedušić
ŠMIC Stojan Matavulj
VILI Marinko Prga
Dr KOPP Sunčana Zelenika Konjević
POLICAJKA Beti Lučić
DUŽNOSNIK Marija Krpan
KOROVOĐA Karlo Mrkša
KOR VATROGASACA Darko Plovanić, Filip Eldan, Nikša Eldan, Vid Novak Kralj

DEŽURNI PREDSTAVE Zdenko Brlek

Inspicijent: Vedran Dervenkar
Asistentica kostimografkinje: Žarka Krpan
Šaptačica: Natalija Gligora Gagić

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije