Ususret 7. Danima suvremenog plesa koji počinju u petak, 19. lipnja, razgovarali smo sa Sanjom Tropp Frühwald, osnivačicom umjetničkog kolektiva Vrum te umjetničkom direktoricom festivala.
U programu ovogodišnjih Dana suvremenog plesa nekoliko je noviteta – na primjer, po prvi put se program festivala održava u tri grada. Otkud su te promjene došle?
Dani suvremenog plesa Sjever imaju novi koncept što smo i ilustrirali novim vizualnim identitetom. Krećemo u novim smjerovima – geografski i idejno. Zemljopisne novitete naglasili smo simbolom ruže vjetrova na vizualima, odnosno suradnjom s partnerima iz Novog Marofa i Čakovca čime smo dobili nove festivalske lokacije. Idejno smo inspirirani jednim od osnovnih elemenata definiranja plesa, odnosno pokreta, a to je njegova usmjerenost u prostoru i vremenu. Tako smo u selekciju festivalskog programa uključili autorske projekte koji propituju smjer kretanja razvoja plesne i izvedbenih umjetnosti pa tako festival počinjemo predstavom braće Kalc “Kamo sve to vodi?”, a zatim će posve drugačiju viziju plesa prikazati Pregrad i Prager u “Serijalu za budućnost” na otvorenju festivala u Čakovcu.
Kako je došlo do suradnje s Čakovcem i Novim Marofom?
Suradnja s Centrom za kulturu Čakovec počela je kroz moj autorski rad na nekoliko predstava KD Pinkleca, zatim kroz suradnju KLIKERA i Assitej Festivala, a kulminirala je prilikom koprodukcije “the killer in me is the killer in you my love”. Tu se rodila želja za suradnjom kroz festival. U Čakovcu su prepoznali potrebu za programima plesne umjenosti koji su na profesionalnoj razini. Zahvalna sam Gradu Čakovcu koji je odmah prigrlio naš festival kao svoj, a istaknula bih i sjajnu suradnju s producentom Davorom Doklejom i cijelom tehničkom ekipom CZK Čakovec.
Novom Marofu smo pristupili uviđajući potencijale njihovog novog kulturnog centra koji ondje postaje centar društvenog života, a vjerujemo da ćemo našim programima suvremenog plesa osvojiti srca lokalne publike. Potencijal su prepoznali i sam gradonačelnik Siniša Jenkač te Turistička zajednica Novog Marofa.
Što nam donosi ovogodišnji program Dana suvremenog plesa Sjever, na sve tri lokacije?
Program je podijeljen u četiri cjeline – izvedbe predstava, Kliker festival posvećen mladoj publici, edukativni programi i popratni programi. Nakon šest godina održavanja festivala i formate kroz koje uspijevamo čuti dojmove, kritike, pohvale i želje publike, naučili smo što Varaždinci vole, a vjerujem da ćemo se približiti i Čakovčancima i Novomarofčanima. No unatoč nastojanjima da zadovoljimo različite ukuse publike, nikad ne radimo kompromise po pitanju kvalitete te su predstave odabir od najboljeg što se trenutno izvodi u Hrvatskoj i inozemstvu.
Koje predstave ili autore biste istaknuli, što se nipošto ne smije propustiti?
U programu, uz već spomenute, istaknula bih svjetski poznatog Matiju Ferlina čije predstave redovito primaju pohvale, kako publike, tako i kritike. Sjajni mladi redatelj Saša Božić i kompanija de facto gostuje s cijelom Trilogijom, čiji je prvi dio “Love will tear us apart” Petra Hrašćanec izvela u Varaždinu prije dvije godine i potpuno osvojila publiku.
Igor Koruga, beogradski umjetnik s berlinskom adresom, upravo je osvojio prvu nagradu publike i kritike na festivalu koreografskih minijatura u Beogradu, a argentinska redateljica Renata Carola Gatica i koreografkinja Zrinka Lukčec Kiko dolaze s predstavom u kojoj parodiraju južnoameričke sapunice.
Plesni centar Tala gostuje s čak tri projekta za mladu publiku, jedan od kojih je projekt radionica “Re: Rosas” jedne od naših najpoznatijih plesnih umjetnica Larise Navojec. Nova Vrumova predstava koja je nastala s KD Pinklec i HNK Varaždin “the killer in me…” od strane mlade publike i kritike je odlično prihvaćena, a ovo će joj biti prva repriza u Varaždinu.
Prije dvije godine osnovali ste platformu Kliker, a ove godine unutar Dana suvremenog plesa održava se i Kliker festival za mladu publiku. Odakle interes za rad s djecom i mladima, te za uvrštavanjem velikog broja takvih sadržaja u festivalski program?
Kliker je platforma koja se bavi razvojem inovativnih, interaktivnih i inkluzivnih projekata za mladu publiku. U zadnjih nekoliko godina rad za mladu publiku i s njom došao je u fokus mojeg umjetničkog rada. U području rada za mlade i s mladima našla sam mnogo inspirativnih momenata – nove ideje, zabavu i iskrenost. Također, u Hrvatskoj na tom području rada ima mnoštvo prostora za kreiranje i transformaciju. Osim toga djeca su vrlo direktna publika koja se ne libi reći ako im se nešto ne sviđa. Stoga moram reći da program koji im nudimo provjereno dobro komunicira s određenim dobnim skupinama pa bi svakako pozvala roditelje s malom djecom, osnovnoškolce i srednjoškolce da se pridruže KLIKER festivalskom programu!
Kako ocjenjujete odnos Grada prema umjetnosti i kulturi, konkretno prema vašim projektima, te da li se u tom odnosu možda kriju motivi za seljenje dijela programa u druge gradove?
Moja želja za širenjem u regiji nije bila motivirana činjenicom da su Dani suvremenog plesa već godinama potfinancirani od strane Grada Varaždina i u nesrazmjeru s reakcijama publike, ali i struke i kritike. Širenje je na neki način u skladu s regionalnim pristupom kandidature za EPK koja je potaknula na promišljanje kulturne strategije kako Varaždina tako i cijele regije te je pokrenula neku novu i vrlo vrijednu sinergiju među gradovima regije, koju bez obzira na neprihvaćanje kandidature svakako treba dalje poticati.
Što se financiranja tiče, a s obzirom da se nedavno i u medijima poteglo pitanje odnosa gradske uprave prema profesionalnoj umjetnosti i sistemu financiranja, Grad Varaždin je financirao festival ove godine sa samo 10 posto sredstava od ukupnog festivalskog budžeta. S organizacijske strane nam to predstavlja veliki problem jer su i s državne razine, ali i europske, manje skloni financijski podržati projekte ako ih ne podupire lokalna samouprava. Rekli su nam, ako u Gradu ne žele / ne trebaju kulturu, zašto bi je onda podržavali mi, morate riješiti prvo probleme koje imate doma.
Kao organizacija i kao festival neprofitnog smo karaktera i svojim djelovanjem, i to kroz cijelu godinu, branimo kulturu i umjetnost kao javno dobro našeg Grada. Borimo se za pravo svakog građanina na kvalitetne kulturne sadržaje. Također, donijeli smo plesnu umjetnost u HNK u Varaždinu kojem je ta dimenzija neophodna kako bi opravdao svoj nacionalni status, konstantno se bavimo oživljavanjem gradske jezgre i transformacijom napuštenih javnih prostora u centru grada, uključujemo manjinske društvene skupine, približavamo kulturu i najmlađoj publici…
Nadam se da će novosnovano Kulturno vijeće Grada Varaždina sustavno i smisleno pristupiti svom radu, donijeti konačno kulturnu strategiju i raditi na rješavanju problema.
Duša našeg festivala je u Varaždinu i nerado bih da se jedna ovakva inicijativa mora ugasiti zbog nerazumijevanja vrijednosti i važnosti ovakvih projekata za sam identitet Varaždina kao grada kulture te zbog sporosti promjena u odnosu Grada prema svojim umjetnicima i kulturnim radnicima.
Kakvi su planovi Vruma za budućnost?
Prije svega nam je namjera napraviti odličan festival koji je pred vratima, a tek ćemo vidjeti što nam donosi iduća godina. Do kraja 2015. svakako ću se prvenstveno posvetiti projektu Kliker.