Koprodukcija HNK u Varaždinu i INK iz Pule u režiji Ozrena Prohića, u kojoj nastupa i sopranistica Jelena Štefanić te dirigent Stjepan Vuger za klavirom otvorit će londonski festival 'Opera in the City'.
Mezzosopranistica i pedagoginja Sofija Cingula
ovih se dana priprema za put u London, gdje će izvesti gotovo
zaboravljenu operu pulskog skladatelja Antonija
Smareglie ‘Caccia lontana’.
Koprodukcija HNK u Varaždinu i INK iz Pule u režiji
Ozrena Prohića, u kojoj nastupa i sopranistica
Jelena Štefanić te dirigent Stjepan
Vuger za klavirom otvorit će londonski festival ‘Opera
in the City’, a imat će čak tri izvedbe u Bridewall Theateru.
Zanimljivo, upravo Sofija Cingula pronašla je partituru A.
Smareglie u kojoj će sada uživati i Britanci.
Varaždinka u Istri
– Došavši na Akademiju u Pulu najprije sam se upoznala s njegovim
solo-pjesmama. Tu sam saznala da je Smareglia rodom iz Pule i da
je skladao i opere. Studirala sam u Beču i, iskreno, prije Pule
za Smaregliu nisam niti čula. Zaintrigiralo me to što je on
jedini naš skladatelj čija je opera izvedena u Metropolitanu, a o
njemu se malo zna. Uz pomoć djelatnika pulske Sveučilišne
knjižnice koja skrbi o Smareglinoj ostavštini i drage gospođe
Anite Flego Sponza, shvatila sam da knjižnica
ima klavirske izvatke svih njegovih opera. Zaintrigirala me
njegova diplomska opera ‘Caccia lontana’ koja je komorna i
prekrasna. Sve se to zbivalo ove godine kada se slavi 165.
obljetnica rođenja i 90. obljetnica skladateljeve smrti. Kako sam
ja iz Varaždina, a radim u Puli, predložila sam ravnateljici INK
i intendantici varaždinskog HNK tu operu i one su se oduševile –
priča Sofija Cingula.
Jelena Štefanić pronašla je pak festival u Londonu i predložila
da se jave na selekciju koju su prošli. Mala forma u kombinaciji
s dokumentarcem Dražena Krešića i Julie
Klier naišla je na dobar prijam, jer u inozemstvu se
njeguje takav novi način bavljenja operom.
– Netko je negdje od hrpe prijavljenih predstava odlučio dati
šansu našoj. To je ono što mi kao pjevačici i nekome tko je to
iskopao iz arhive daje vjetar u leđa. A koliko sam shvatila, već
su u kazalištu dobili i upit iz Amerike kada su vidjeli da smo na
londonskom festivalu. Nadam se najboljem – veli S. Cingula koju
pitamo je li ta opera ikad izvođena u Hrvatskoj.
– Prema mojim informacijama u Hrvatskoj nije, a konzultirala sam
i Julijanu Ličinić von Walstijn koja je
doktorirala na temu Smareglie. No izvođena je u Italiji. Uz pomoć
njegove unuke koja danas tamo živi i brine se o njegovoj
ostavštini pokušali smo doći do orkestralne partiture, no bez
uspjeha. A ona je sigurno postojala jer on nije mogao diplomu
steći samo s klavirskim izvatkom – kaže Sofija Cingula.
– Muzikolozi u Hrvatskoj ne bave se Smaregliom pretjerano.
Doduše, tu je Nuša Hauser koja piše rad o njemu,
a i maestro Juranić je radio njegove opere. Mi
se nadamo da ćemo ovom operom potaknuti i bavljenje njegovim
radom – veli pjevačica.
A što njoj znači nastup na londonskom festivalu koji se poigrava
formama, poznatim opernim naslovima, žanrovima…? Uz to, nastupa
pred Londončanima.
Novi pristup operi
– U kontekstu velikih opernih kuća koje postoje u Hrvatskoj, ove
naše uloge možda nekima i ne djeluju kao prave, velike. No u
Londonu su jako zainteresirani za Smaregliu jer je izvođen u
Metropolitanu, a pao je u zaborav. Ispada da je nešto što je naše
zanimljivije u Engleskoj, nego u Hrvatskoj. Veća je najava
engleske praizvedbe ove opere, nego one hrvatske, a mi smo je
izveli i u Puli i u Varaždinu što je prošlo gotovo nezapaženo. No
napravili smo predstavu koja je u skladu sa suvremenim
stremljenjima i propitkivanjima opere kao žanra. Izvan Milana,
Beča i Londona postoji cijeli jedan novi način promišljanja
opere. To je dokaz da klasična glazba kao žanr može danas biti
jako suvremena i izvan velikih kuća – zaključuje Sofija Cingula.