Uređuje: Lidija Deduš

IVICA PRTENJAČA Provociranje tišine

'Jednako tako, tišina je i opskurno mjesto na kojem se događa život kojem svjedočimo u prostoru koji se otvara između dva trenutka života. Mjesta koja se, kao u pjesmama Ivice Prtenjače, zovu Noćna stanica, Strah ili Nigdje.'

Varaždinski.hr i udruga Katapult
u rubrici iz područja književnosti ‘Svila i kadifa’ nedjeljom
predstavljaju poeziju i kratku prozu autorica i autora iz
Hrvatske, regije i šire. Uređuje: Lidija Deduš.

Tišina ne postoji. Ona je samo imenica kojom se opisuje stanje
utišanosti svijeta od zvukova na koje smo navikli. Njena
apsolutnost nije ništa drugo do negiranja postojanja
manifestacije bilo koje vrste života kojom smo okruženi. Ili,
drugim riječima: tišina postoji samo kao pojam koji izmišljamo da
bismo imenovali mjesto u kojem se možemo odmoriti, pobjeći od
obaveza ili vlastite misli izvući iz dnevnog žamora i, u tom
zamišljenom miru, utjeloviti u jezik.

Tišina je mjerljiva veličina i može se izmjeriti svojom
suprotnošću – zvukom. Tek kad se na tihom mjestu pojavi neki
zvuk, postajemo svjesni da smo do tog trenutka bili u tišini. Kao
kad na plaži začujemo zvuk nečijeg puhanja u luft-madrac ili
motora koji razbija idilu odmora u kojoj smo se do tog trenutka
nalazili.

Stoga nije teško zamisliti olovke koje ispisuju tišinu. One se
oštre u trenucima kad svijet živi, da bi, kad se sve smiri,
ispisale misli koje se manifestiraju kao reakcija na taj živi
svijet u kojem postojimo van tišine.

Ali, jednako tako, tišina je i opskurno mjesto na kojem se događa
život kojem svjedočimo u prostoru koji se otvara između dva
trenutka života. Mjesta koja se, kao u pjesmama Ivice Prtenjače,
zovu Noćna stanica, Strah ili Nigdje.

Tišina je vanjsko mjesto koje nam treba da bismo spoznali ona
mjesta u sebi na koja zaboravljamo u izobilju zvukova
svakodnevice ili u buci koja nas ometa u misaonim procesima, zbog
čega ponekad ne umijemo definirati što je to što nas određuje kao
vlasnike uloga koje igramo u svojim životima. U tišini spoznajemo
tko smo mi, ali i tko, ili što, je okolina koja nas, kad se
odmaknemo od samih sebe, van tišine, određuje.

Snimanje filma 

Možeš li pronaći ptice koje jedu strvinu? pita me
znanac.  

Ja samo takve ptice poznajem, one imaju oči, visinu i strah od
živoga. 

Možeš li pronaći čovjeka koji će ih namamiti  

nekom mrtvom ovcom 

ili čim drugim 

da se skupe i jedu  

dok mi snimamo? 

Ja samo takve ljude, odgovaram mu, poznajem. 

One koji prostiru žeravu i gledaju kako gasne 

dok preko nje uzaludno i bez cilja 

hodaju 

dok traže ljubav poslije 

u tami i vrelom pepelu. 

Možeš li naći 

kakvu kolibu 

u kojoj bismo prespavali 

između dvije potrage? 

Ja samo takve kuće poznajem

i samo takva odmorišta mogu imati 

dok se kolebam i čekam da nešto preko mene skoči 

neka munja ili nevrijeme 

dok čekam da nešto zastre sunce i progovori. 

Dok čekam da se stvari promijene

da se onemoća  

pa opet zadobije snaga 

da se sidra potope 

u usta školjaka 

malene proreze 

što se poput riječi slučaj ili riječi radost 

ili pak riječi stopa 

bjelasaju u tišini  

jednog kretanja. 

Noćna stanica 

Cijelu noć kiša 

munje i grmljavina 

cijelu noć zviždi osamljena 

turistička nemoć 

po bungalovima. 

Cijelu noć ribama se nadimaju  

škrge 

u tihom čekanju 

da sve to prođe. 

Cijela je noć zaustavljena 

u promjeni vremena 

u kraju ljeta. 

Pjevaju konopci teški od vode 

plješću bokovi 

brodova 

po dubini što im je prišla. 

Cijelu noć čekaš 

da se pojavi taj veseli autobus koji prevozi  

djecu na izlete 

sirene u lunaparkove 

anđele u rukave 

traper jaknice iz Lidla s otoka. 

Cijelu noć čekaš da se ona okrene 

da zašuštiš i kažeš 

dobra je ova tama 

i pitoma je ova grmljavina 

dobra je ova kiša  

i blag je ovaj prolazak 

vremena kroz 

tamne oblake nad otokom. 

Cijelu noć čekaš da se ona okrene i potraži  

tvoju ruku 

na kraju ljeta  

s mnogo vrelih i dugačkih cesta 

cijelu noć za jedan uzdah, osmijeh 

zbog sna 

a kosa joj se zalijepila za lice, za usne 

i ti je mičeš 

pazeći da se jasno vidi taj bljesak 

da se sve do kraja površine 

čuje taj udarac munje. 

Da se sve uvis rasprostre 

taj tvoj mutavi osmijeh 

to lice obuzeto. Lice sretnika. 

Nikad 

Nisam. 

U svome strahu od slabosti 

nikad nisam bio s većim tijelom 

teži 

s jačim vidom 

nikad nisam ovako jasno znao 

da su trome slike ovako 

blizu 

da se lako mogu naći u njima 

nikad baš nisam čuo da me riječi i jezik 

mogu ovako ostaviti pred bocom 

s brodolomcem koji pluta na 

kori lubenice. 

Baš nikad prije nisam tako jasno 

čuo svoj glas koji izgovara 

ništa 

tako jasno 

kao da se ulje odbija od staklenog lica 

neke skulpture dobitnika 

nobelove nagrade  

za mir. 

Pa dobro govorim 

nikad 

lijepa je to riječ 

u sebi ima malenu i tajnu pobunu 

sjaj 

je spasonosna 

riječ 

i već sam u obilju 

u nekom novom početku hodanja uz  

pobacane ručnike na žalu. 

Već sam oživio 

i nikad više neću spominjati 

nikad  

bez da osjetim bol uzduž cijelog tijela i po  

cijeloj zemlji što se uporno sklanja 

i odbija i prezire 

moju djecu koju je gumenjak s  

decilitrom benzina 

izbacio na pjeskovitu obalu jedne hridi 

što pluta 

u nemoći poezije kao 

metafora iz sabranog pjesništva 

novog milenija jedne 

po svemu potopljene zemlje. 

Nikad 

govorim, obilje ima  

zlokobno lice prazne amfore 

nađene na dubini, u smrti nevremena 

više nema niti bijelih i hladnih kostiju 

samo glina 

jedna ruka što u mirnom popodnevu  

prije nego li će sve gurnuti u peć 

prelazi preko blata 

sad 

skoro preko ženskog i oblog sna. 

Nitko 

Nitko ne čita 

zapise o nemoći. 

Nijemost nastaje kad se rečenice 

sudaraju i kad nema zraka 

da prsnu vrući ventili u podne. 

Nitko ne čita  

zapise o slabima. 

O njihovoj šutnji i pognutim slikama 

mogli bismo ispisati 

stazu do blijede zvijezde na obrubu 

naših snova o sretnim završecima. 

Nitko ne čita 

rečenice ispletene u slavu 

običnog jutarnjeg 

očajavanja 

nad predugačkim i uvijek praznim 

rukama. 

Ruke su dobre kapaljke za rečenice 

one su antene na čijim završecima 

sive riječi postaju 

jagode. 

Nitko ne čita  

pisma nemoćnih, onih bez oslonca 

u uvodima i završnim metaforama 

kao štitu od nijemosti 

od nedostatka mrlje na  

plastičnoj daščici za rezanje mesa. 

Nitko dakle ne čita 

o nemoći 

ovaj zapis je trulo grožđe u ljetnom marketu 

s kraja sezone koja je obilovala  

osama i strahom od žeđi. 

Nitko ne čita, ose lete, voda isparava. 

I ja se osjećam sasvim umjetno 

sasvim dobro jer sam sve to preživio 

i sad se ljuljam na smokvi  

čekajući da se grana  

napokon slomi. 

Priprema za tamno lice 

Treba sad sve dobro oprati 

zaći rukom s mokrom krpom iza svih 

stvari i namjera 

uzeti dovoljno čarlija 

na spužvu i onda stiskati dok ne pobijeli 

od pjene. 

Treba sad sve dobro oprati i  

konzervirati kao tripice ili grah 

da bude vječno 

da nema roka niti poroka 

prolaska vremena i kvarenja. 

Treba sad naći ona skrovita mjesta i 

sve to oprati s mnogo pjene 

treba naći zakutke s paukom 

tamna mjesta s gušterom 

otvorenu teglu brašna s  

prestrašenim mišem. 

Treba to sve sada oprati i spremiti za 

nešto buduće. 

I za nekog tko će doći poput  

tihe pjesme 

da se na glatkim zidovima gitare 

useli u taj život. 

Treba sad sve prirediti za nove ljude. 

Za one koji osjećaju  

vodu mokrom 

sol slanom 

a nebo dubokim virom  

iz kojeg ponekad ispada 

uništenje i eksplozije. 

Treba sad sve to spremiti za nove živote 

naši su ionako zaprepašteni  

samima sobom. 

Kad mokra krpica u spretnoj 

šaci krene brisati 

pozadinu porculanskog anđela  

s početka dvadesetog stoljeća 

poklon naše tete koja je živjela u Njemačkoj 

znat ćemo da je sve blizu 

sve je u okomici 

koja se raduje suncu i mjesecu 

nekom osmijehu na tamnom licu 

koje je na svojoj dugoj plovidbi 

prema nama 

srećom izgubilo strah 

za sebe. 

Strah 

Zašto na kraju osjećati strah 

od pisanja? 

Onaj kome pišemo sjedi na zvijezdi  

koja bjesni 

ali nebo, nebo nestaje. 

Onaj kome pišemo zabavlja se prevrtanjem 

pod vodom 

žmirenjem u krošnji 

pjevanjem dok mazi neko ogledalo. 

Onaj kome pišemo putnik je s  

dosadom u jastučiću na  

na kojem je zaspao. 

On je bio ona, ona je bila ono, oni su  

svakako voljni živjeti i bez 

mog pisma. 

Čemu onda strah od pisanja? 

Strah od krošnje što će spustiti višak 

hlada i na naša već hladna čela? 

Bijeli medvjed iskače iz konzerve s 

haringom u ulici 

domovinskog rata?  

Nešto će se važno dogoditi ako  

ne budem pisao 

ili barem osjećao strah svaki put kad pomislim 

na taj osjećaj da se nešto može izreći 

u prašinu s koje se podiže puteljak? 

Jesam li ovo dobro? 

Čemu sad opet strah da me nećete pratiti 

ni po kojem toboganu 

ni po kojem podiju 

čemu strah od neuspjeha kad se  

on ovdje ne može izmjeriti? 

Pisanje ima svoje tijelo 

ono se ljeska na dopola napuhanom 

luftmadracu na sredini uvale 

pod valićima i sjenama ptica što ga prelijeću. 

U tom tijelu nema nikakve namjere, skoro ni života 

nema glasa niti svjetla što će s vremenom izdužiti sjene. 

U tom tijelu nema ničega osim tijela. 

Osim igre s prozorima. 

Ako ih širom otvorimo  

nema nikoga. 

Ako ih samo gledamo zatvorene

uvijek netko prolazi 

pomiče zavjesu, kupa se, odijeva  

i veseli, plače i spava. 

Spava i plače. 

Ako ih ne otvaramo 

tamo sigurno netko živi. 

Ivica Prtenjača rođen je 27. siječnja 1969. u
Rijeci, gdje je neuspješno studirao na Pedagoškom fakultetu.Radi
od svoje petnaeste godine kao čitač vodomjera, naplatničar plina,
dostavljač sladoleda, skladištar, građevinski radnik, galerist,
serviser vatrogasnih aparata, trgovac, knjižar, voditelj
marketinga, glasnogovornik, radijski autor.

Piše poeziju, prozu, dramske tekstove, novinske kolumne. Objavio
je više knjiga poezije i proze. Prevođen na desetak
jezika,nagrađen desetak puta. Živi i radi u Zagrebu.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije