Grad je najavio raskid ugovora s umjetnikom Nikolom Šanjekom.
Skulptura ‘Crkveni redovi Varaždina’ nije
izrađena od materijala navedenog u troškovniku koji je sastavni
dio ugovora između Grada Varaždina i umjetnika Nikole
Šanjeka.
Utvrdila je to stručna ekspertiza koju je provela sudska
vještakinja Mirjana Dučakijević, a koju je
angažirao Grad. Danas je Grad zaprimio njezin nalaz.
– Daljnje ćemo pokrenuti postupke raskida ugovora te utvrđivanja
odgovornosti za predmetne skulpture – poručili su iz Grada.
Prema ugovoru, Šanjek se obvezao skulpture izraditi u kamenu
St. Margarethen, Dolomit, iz Republike Austrije,
i postaviti ih na armirano-betonski postament u Parku Ivana Pavla
II.
Vještakinja je ustvrdila da niti su skulpture izvedene u
nevedenom kamenu niti su postavljene na postament kakav je
bio planiran.
– Skulpture su izvedene u poliesteru tehnikom lijevanja te
zapunjene nekim drugim materijalom, koji bi mogao biti kameni
prah pomiješan s različitim vezivnim sredstvima. Da se ne radi o
kamenu ugovorom određene kvalitete najbolje svjedoče detalji lica
prikazanih likova kao i detalji nogu gdje je tehnika lijevanja
izrazito vidljiva – stoji, između ostalog, u nalazu
vještakinje.
Dodaje kako je vrlo izraženo pucanje prstiju lijeve noge prve u
nizu od tri skulpture prije nego su postavljene na postament.
– To se ne bi dogodilo da je skulptura rađena iz bloka kamena. Na
fotografijama koje su u prilogu ovog nalaza i mišljenja izrazito
su vidljive upotrebe različitih materijala kojima su skulpture
premazivane, a na nekim dijelovima i brušene. Svi ti slojevi bit
će s vremenom podložni ljuštenju zbog dijelova atmosferija i kao
takve mislim da neće imati dužu trajnost. Njihovi dijelovi, puni
različitih većih i manjih izbočenja, biti će ispunjeni raznim
lišajevima pa jači mlazovi vode visokotlačnih aparata kojima se
čiste takve skulpture neće doći u obzir.
Dučakijević ističe kako bi patina tijekom vremena mogla još
dodatno utjecati na ionako upitan likovni dojam.
– Moja preporuka je da se, ukoliko bude komentara na predmetni
izvještaj, materijal na kojem je već djelomično dobro uočljivo
oštećenje na pojedinim mjestima, i to prije bilokakvih
‘procjena’, dade na stručnu analizu u za tu svrhu odgovarajući
laboratorij Instituta Ruđera Boškovića u Zagrebu (koja će,
sigurna sam, potvrditi moje iskaze) – zaključuje Mirjana
Dučakijević.